صدور گذرنامه برای اربعین متوقف شد/تمامی مرزها با عراق بسته شد


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: 1401/06/18
کد خبر: 1896148

رئیس ستاد اربعین حسینی گفت: تمامی مرزهای منتهی به مسیرهای خروج زائران به عراق تا اطلاع ثانوی بسته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مجید میراحمدی رئیس ستاد اربعین حسینی در مرز مهران از آخرین جزئیات حرکت زائران اربعین حسینی از مرز اظهار داشت: با توجه به حوادث نگران کننده ای که در مرزهای شلمچه و مهران رخ داد و خطرات جدی که برای ایمنی و سلامت زائران به وجود آمد، جلسه اضطراری ستاد مرکزی اربعین با حضور استانداری برگزار شد. وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، فرماندار ایلام و گردهمایی دیگر مسئولان ذیربط در مرز مهران برگزار و وضعیت مرزها بررسی و رویدادها مورد تحلیل قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سفری که به عراق داشتیم مذاکرات و خواسته های مقامات عراقی صورت گرفت کاهش تعداد بازدیدکنندگان ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث قرار گرفت.

میراحمدی با بیان اینکه ادامه وضعیت موجود قطعاً سلامت زائران را با خطرات جدی مواجه می کند، افزود: همه اعضای شرکت کننده در جلسه بر این موضوع اتفاق نظر داشتند و به شدت نگران بودند. اساس نگرانی عدم آمادگی و زمینه و بسترهای طرف عراقی برای سرعت عمل است پذیرایی از زائرانسرعت عملیات انتقال و نامناسب بودن امکانات در آن سوی مرز، جمعیت زیاد و هوای گرم.

تمامی مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق تا اطلاع ثانوی مسدود شد

رئیس ستاد اربعین حسینی گفت: همه این موارد دست به دست هم داد تا برخلاف میل ما و حاضران در جلسه به این نتیجه برسیم که از آنجایی که امنیت و سلامت زائران عزیز برای ما خط قرمز است، لذا نتیجه این امر جلسه بعد از 5 ساعت تفکر است تمامی مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران کشورمان به عراق تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.

میراحمدی تاکید کرد: این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که امنیت و سلامت زائران ما در خطر جدی است.

وی افزود: پس از تخلیه پایانه های مرزی، وضعیت داخلی عراق و نحوه انجام هماهنگی هایی که با مقامات عراقی برای ایجاد امکانات و تسهیلات لازم داشتیم بررسی خواهیم کرد و تصمیم خواهیم گرفت که مرزها در آینده چگونه باز شود. برای آن اطلاع رسانی خواهد کرد.

سفرهای اتوبوسی به مرزهای عراق از فردا لغو می شود

میراحمدی بیان کرد: به منظور آگاهی زائران از برنامه های سفر خود به تمامی پایانه های مسافربری اعلام شده است که از فردا تمامی برنامه های سفر با اتوبوس به مرزهای عراق لغو و به تمامی مسافران اطلاع رسانی می شود و پول بلیت آنها مسترد می شود. بازگشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی که در راه هستند سعی کنید برنامه های خود را تغییر دهید. فقط کسانی که در پاسگاه های مرزی حضور دارند در ساعات آینده با راهنمایی و کنترل محاکمه می شوند تا توجیه شوند یا برای بازگشت یا عبور از مرز با شرایط مماشات کننده.

وی افزود: این تصمیم قطعا برای حفظ سلامت و امنیت زائران ضروری بود و باید این تصمیم گرفته می شد.

میرا احمدی افزود: اینطور تصمیم گرفته شد صدور گذرنامه ویژه اربعین توقف کنید و گذرنامه ها صادر و برای متقاضیان گذرنامه پست می شود.

وی افزود: انشاءالله پس از ارزیابی شرایط، در صورت اتخاذ تصمیم جدیدی از ملت شریف ایران خواهشمندیم.

از امروز گذرنامه ویژه اربعین صادر نمی شود

سردار اشرفی فرمانده قرارگاه اربعین فرجه نیز گفت: با توجه به خطرات نوظهور برای ایمنی و سلامت زائران، تمامی مرزهای منتهی به مسیرهای خروج زائران به عراق تا اطلاع ثانوی مسدود است و مجوز خاصی صادر نمی شود. از امروز گذرنامه های اربعین صادر می شود.وی افزود: تمامی پایانه های مسافربری به سمت مرزهای عراق لغو و پول بلیت خریداری شده توسط هموطنان عزیز به آنها عودت داده می شود و عزیزانی که در راه هستند سعی کنند برنامه خود را تغییر دهند. .

فرمانده قرارگاه فرجه گفت: با توجه به شرایط و وضعیتی که برای زائران عزیز در مرز خسروی و مهران پیش آمد که باعث ناراحتی و مشکلات تنفسی برخی از زائران عزیز به ویژه زنان و کودکان شد و ظرفیت بسیار محدود عراقی ها. طرف و توانایی ادامه دادن. امکان خدمت رسانی مناسب به زائران عزیز برای طرف عراقی وجود نداشت. وزیر محترم کشور به همراه رئیس محترم ستاد مرکزی اربعین به کشور عراق سفر کردند و متأسفانه پس از تلاش ها و فعالیت های دیپلماتیک، طرف عراقی توانست شرایط مساعدی را برای آرامش و امنیت زائران عزیزمان فراهم کند. با سلامتی زائران عزیز محدودیت هایی برای تردد زائران به حرم وجود داشت.

سردار شرفی افزود: زائرانی که هم اکنون در مسیر هستند و به سمت پایانه ها حرکت می کنند، به شرطی که سلامتی آنها در خطر نباشد، می توانند با پیگیری های لازم به تدریج از مرز خارج شوند.

فرمانده پایگاه فرجا از هموطنان خواسته است به پایانه های مرزی مراجعه نکنند و در صورت تغییر شرایط و بازگشت به شرایط پایدار، تصمیمات جدید اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید