ضرر هنگفت سهامداران به دلیل اطلاعات غلط شرکت پالایش نفت

ضرر هنگفت سهامداران به دلیل اطلاعات غلط شرکت پالایش نفت

رانت اطلاعاتی و دستکاری بازار سهام در روزهای اخیر حاشیه های زیادی را در پی داشته است. روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه خبرگزاری فارس اعلام کرد: ۵۱ روز پیش پس از نامه معاون اول رئیس‌جمهور در مورد مواد غذایی پتروشیمی؛ بورس شاهد افت تاریخی و طولانی بود و افت شاخص کل در هفته های پس از این مصوبه به 350 هزار واحد رسید. پس از این اطلاعیه که به سقوط بورس در 27 اردیبهشت امسال و زیان هنگفت سهامداران اشاره دارد؛ دامنه بحث مطرح شده و این شبهه ایجاد شده که دست های پنهان زمینه ساز زیان هنگفت سهامداران شده است.

در همین راستا روز گذشته رئیس سازمان بورس در نامه ای به دادستان کل کشور از تعدیل منفی سود هر سهم شپنا توسط شرکت ملی پالایش و پخش به دادستان کل کشور شکایت کرد و از ارائه نادرست این شرکت خبر داد. اطلاعات به سهامدارانش

مجید عشقی در نامه ای به محمدجعفر منتظری اعلام کرد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران علیرغم تکلیف قانونی مبنی بر ارائه فاکتورهای فروش نفت خام و فرآورده های نفتی در روزهای اخیر با تاخیر، یکی از شرکت های تابعه وزارت نفت است. از سال 1397 تا 1400 به پالایشگاه ها اعلام کرده است.

رئیس سازمان بورس این اقدام را نوعی «رانت و سودجویی» می داند و تاکید می کند: ارائه «اطلاعات متفاوت و غیرموثق ممکن است موجب انتقال منافع بین سهامداران شود» و انتشار «اطلاعات گمراه کننده» بر سهم تأثیرگذار خواهد بود. قیمت این شرکت ها و ناقض حقوق سهامداران است.» این شرکت ها خواهند بود.»

عشقی با اشاره به اینکه اطلاعات و صورت‌های مالی این شرکت‌ها مبنای تصمیم‌گیری طیف وسیعی از مردم کشور است. وی تصریح کرد: هرگونه تاخیر در افشا یا ارائه اطلاعات نادرست و گمراه کننده تصمیم گیری مصرف کننده را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد.

به گفته رئیس سازمان بورس، بر اساس قانون بورس و دستورالعمل مصوب این سازمان، شرکت های سهامی عام موظفند حداکثر 10 روز قبل از آن، اطلاعات و صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی را تهیه و منتشر کنند. مجمع عمومی سالانه عدم ارائه اطلاعات در مهلت تعیین شده، مدیران شرکت های مذکور را مشمول تحریم های فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار می کند.

عشقی ادامه داد: متأسفانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران علیرغم الزام قانونی به ارائه فاکتورهای نفت خام و فروش فرآورده های نفتی در روزهای اخیر، یکی از شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت است و با تاخیر چند ساله در اطلاعات مربوط به درآمد سود و کارمزد تبدیل ارز صادراتی فرآورده های نفتی مربوط به سال های 1397 تا 1400 به پالایشگاه ها اعلام و متعاقباً این اطلاعات از طریق سامانه کدال به سهامداران منعکس شده و این شرکت موظف به اعلام مربوطه می باشد. اطلاعات به پالایشگاه ها در همان زمان در صورت های مالی همان سال منعکس شود.

وی افزود: علاوه بر این، اطلاعیه مذکور یک هفته بعد در 28 تیرماه سال جاری از سوی همین شرکت کذب تشخیص داده شد و اطلاعات متفاوتی به بازار ارائه شد. به عنوان مثال شرکت پالایش نفت اصفهان در 23 تیرماه امسال در پیامی که در سامانه کدال منتشر شد، اعلام کرد.

در ادامه این نامه می خوانیم: اظهارنامه درآمد سود و کارمزد تبدیل ارز صادرات فرآورده های نفتی توسط شرکت ملی نفت ایران برای سال های 1397 تا 1400 به مبلغ 38.730 میلیارد ریال منتشر شده است. ضمناً در 30 تیرماه سال جاری مجدداً این شرکت اعلام کرد که اخطار اعتبار قبلی لغو و اخطاریه بدهکار مربوطه به مبلغ 51127 میلیارد ریال ارسال شد. متاسفانه طبق اطلاعات دریافتی اطلاعیه اخیر این شرکت نیز به طور کامل لغو شده است.

عشقی ادامه داد: با توجه به موارد فوق، از یک سو اصلاحات اعلام شده مربوط به سال های گذشته است و با توجه به تغییرات سهامداری در دوره، ارائه اطلاعات متفاوت و غیر موثق ممکن است منجر به انتقال منافع بین سهامداران شود. از سوی دیگر انتشار اطلاعات گمراه کننده به شرح مثال فوق، بر قیمت سهام این شرکت ها اثر گذاشته، اطلاعات غیرموثق و نامربوط را ارائه می دهد و در نهایت حقوق سهامداران این شرکت ها را تضییع می کند.

رئیس سازمان بورس در پایان این نامه خاطرنشان می کند: به این ترتیب ظن ارتکاب جرایم موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار و تضییع حقوق عمومی سرمایه گذاران در این زمینه وجود دارد؛ به طوری که این ظن وجود دارد. لذا از این مرجع می‌خواهد ضمن تذکرات لازم به مراجع ذیربط دستور اقدام قاطع و فوری در این خصوص را صادر نماید.

رئیس سازمان بورس در گفتگو با ایلنا: مصوبه افزایش نرخ خوراک باید تغییر کند و ما در سازمان بورس پیگیر هستیم و تغییر مصوبه را از طریق کمیسیون اقتصادی دولت و به طور جداگانه از طریق موسسات مالی پیگیری می کنیم. .

تصمیم باید اصلاح شود

پس از صدور این نامه که از ارتکاب یک جنایت مشهود و متضرر شدن جمع کثیری از سهامداران حکایت داشت، خبرنگار اقتصادی ایلنا با رئیس سازمان بورس گفت وگویی انجام داد.

عشقی در این مصاحبه تاکید کرد که مصوبه باید اصلاح شود و ما در سازمان بورس پیگیر اصلاح مصوبه برای افزایش نرخ سود هستیم. ما غذا هستیم و از طریق کمیسیون اقتصادی دولت و جداگانه از طریق موسسات مالی مصوبه را اصلاح کنیم

ما دنبال می کنیم

وی با بیان اینکه این مصوبه به ضرر دولت است، گفت: بر اساس بودجه، وزارت نفت تصمیم می گیرد پالایشگاه ها را کاهش دهد.

رئیس سازمان بورس درباره خروج 32 هزار میلیارد تومانی از بازار در این مدت کوتاه گفت: آمار دقیقی در این باره نداریم.

عشقی درباره احتمال حذف تخفیف برای پالایشگاه ها و واکنش بازار به این تصمیم گفت: در قانون بودجه این بحث وجود دارد که با توجه به اجرای طرح های ارتقای کیفی در پالایشگاه ها این تخفیف اعمال می شود و باید میزان و کمیت آن اعمال شود. وزارت نفت اعلام می کند.

در ادامه این گفتگو رئیس سازمان بورس افزود: در حال حاضر تخفیف برای پالایشگاه ها اعمال می شود اما وزارت نفت در قانون بودجه ذکر کرده است که بر اساس آن تخفیف اعمال می شود و این تخفیف ارائه می شود. مطابق با اجرای طرح های ارتقای کیفی و سود انباشته شرکت ها و وزارت نفت در مورد آن تصمیم گیری کند.

عضو ناظر شورای عالی بورس: پیش از این قانونگذار به وزارت نفت اختیار تعیین فرمولی برای تعیین نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی را داده بود. اما شرکت نفت فرمول اشتباهی ارائه کرده و هزینه برق بر اساس این فرمول تعیین می شود که به نظر ما اشتباه است.

فرمول شرکت نفت برای نرخ خوراک اشتباه است

عضو ناظر شورای عالی بورس همچنین با بیان اینکه متأسفانه شرکت نفت فرمول اشتباهی ارائه کرده و قیمت خوراک بر اساس این فرمول اشتباه تعیین می شود، گفت: نرخ خوراک در آمریکا و امارات بسیار کمتر از این است. در ایران

محسن علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها به 7 هزار تومان و تاثیر آن بر بازار سرمایه و انتقادات مطرح شده در این زمینه و احتمال اصلاح مصوبه اظهار داشت: آنچه انتظار داریم از طریق این مصوبه اتفاق بیفتد. تغییر در نرخ خوراک تغییر فرمول است.

وی ادامه داد: پیش از این قانونگذار به وزارت نفت اختیار داده بود تا فرمولی برای تعیین نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی تعیین کند. اما شرکت نفت فرمول اشتباهی ارائه کرده و هزینه برق بر اساس این فرمول تعیین می شود که به نظر ما اشتباه است.

عضو ناظر شورای عالی بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مرکز اروپایی باید از این فرمول خارج شود و سقف تعیین شود. لازم به ذکر است در حال حاضر تنها مزیت شرکت های پتروشیمی برای تولید و رقابت در منطق همین غذای ارزان است که به آن توجهی نمی شود.

علیزاده تاکید کرد: سقفی که برای نرخ عرضه در نظر گرفته بودیم حداکثر 4 هزار تومان بود اما دولت سقف 7 هزار تومان تعیین کرده است و برخی از اعضای کابینه دولت معتقدند که می توانیم گاز را با قیمتی به مشتریان خارجی بفروشیم. ما فکر می کنیم باید برای این بخش یارانه در نظر گرفته شود و غذای ارزان برای این بخش تهیه کنیم.

وی افزود: معتقدیم باور برخی از اعضای هیئت دولت در مورد درصد فروش به خارجی ها باور اشتباهی است چرا که در کشورهایی مانند آمریکا و امارات نزدیک به کشورمان گاز به پتروشیمی ها با قیمت بسیار بالایی عرضه می شود. قیمت پایین تر از ایران

عضو ناظر شورای عالی بورس گفت: برای اینکه بتوانیم قیمت متانول را در دنیا تعیین کنیم باید قیمت و این تصور غلط را در برخی از اعضای کابینه دولت کاهش دهیم.

تعمیر

دیدگاهتان را بنویسید