ضرورت ایجاد جاذبه های فرهنگی و ورزشی برای رونق مساجد/ وقتی ورزش ابزاری برای انتقال مفاهیم دینی می شود

ساعت: 15:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1791864

برای جذب بهتر نوجوانان به مسجد می توان برنامه های مذهبی و مذهبی را با نشاط فعالیت های ورزشی همراه کرد و ورزش می تواند بهانه و ابزاری برای انتقال و گسترش مفاهیم و معارف دینی و اخلاقی و ایجاد نشاط بیشتر در نوجوانان شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس ; مساجد از آغاز اسلام پایگاه های فکری، اجتماعی، فرهنگی، علمی، کلاس ها و فعالیت های دیگر مسلمانان بوده و علاوه بر اینکه محل عبادت و یاد خدا بوده، محل تصمیم گیری های مهم اجتماعی نیز بوده است. از این مساجد رفع مشکلات مالی و اقتصادی مسلمانان و کمک به محرومان آغاز شد. حتی دیدار و آشتی هم از امتیازات زیارت مساجد بود. زیارت مساجد در گذشته مربوط به سن خاصی نبود، بلکه کودکان خردسال بودند. سالمندان همیشه در مساجد حضور داشته اند، اما با گذشت زمان مساجد به تدریج بخشی از کارکردهای اجتماعی و فرهنگی خود را از دست داده و دیگر رونق و نشاط گذشته را ندارند، به مرور زمان در برخی از مساجد فقط افراد میانسال وجود دارند. اکثر سالمندان فقط در نماز دسته جمعی شرکت می کنند در حالی که هر روز که می گذرد حضور نوجوانان و جوانان در برخی مساجد کمتر می شود و حتی درب اکثر مساجد فقط هنگام اذان و نماز باز است.

در سال های اخیر به دلایل مختلف حضور نوجوانان و جوانان در برخی از مساجد کاهش یافته است که جذاب نبودن و خسته کننده بودن برنامه های برخی از مساجد به دلیل عدم پاسخگویی به نیاز این قشر و برنامه ها و فعالیت هاست. چنین مساجدی هیچ جذابیت، نشاط و شادابی برای حضور نوجوانان و جوانان ندارند. که بتواند زمینه را برای حضور نوجوانان و جوانان در مساجد فراهم کند. البته گاهی دیده و شنیده می شود که برخی از ائمه جماعات مساجد در نقاط مختلف شهر اقدامات مفید و موثری را برای جذب نوجوانان و جوانان انجام می دهند تا حضور آنان را در مساجد ترویج دهند. برخی از این اقدامات قابل تامل است. جذاب و متنوع است.

c4751717 ba01 4a90 b244 42d12fff2417 خبر خاکستری

در این گزارش به یکی از مساجد شاندیز رفتیم و به چگونگی تشویق نوجوانان و جوانان به بازدید و مشارکت در فعالیت های اجتماعی در این مسجد پرداختیم. شهر شاندیز را بخوانید، امام جماعت این مسجد مربی ورزش های رزمی 31 ساله است و سابقه ورزشی درخشانی در این زمینه دارد و از طریق این ورزش و سایر ورزش های جذاب و مناسب برای نوجوانان دلیلی برای تشویق کودکان به حضور در ورزش مسجدی که تبدیل به چاشنی شیرین و جذابی برای حضور پرنشاط و پرنشاط کودکان در مسجد شده است و اکنون همین مسجد عاملی برای کشف استعدادهای نهفته ورزشی در کودکان شده است که برخی از آنها به مرحله قهرمانی کشوری را کسب کرده و به استان رسیده است.

دنبال راه های جذاب و مناسب برای نوجوانان بودم تا بچه ها را به مسجد جذب کنم

حجت الاسلام ادریس یساکی امام جماعت مسجد امام حسین (ع) ده پایین شهر شاندیز در گفت و گو با صبح توس اظهار داشت: وقتی به مسجد آمدم با توجه به شرایط موجود به ذهنم رسید که بچه ها آموزش ها و مفاهیم، ​​بیش از 20 تا 30 کودک برای جلسه قرآن و احکام شرکت نمی کردند و احساس می شد که یادگیری از این روش ها دیگر جوابگو نیست.

وی که در حال حاضر دارای مدرک حقوق و مبانی حقوق و تاریخ ملل اسلامی است، گفت: روش های جذابی را ارائه کرده ام که نوجوانان و جوانان آن را بیشتر می پسندند، روش هایی که هم برایشان جذاب است و هم می تواند مفهومی و مفهومی باشد. علم او به دین خیانت کرد.

0241e5b9 036b 41c7 a0e5 e7996e853baa خبر خاکستری

آموزش احکام دینی با کمک فنون ورزشی/ مسجد استعدادهای ورزشی کودکان را آشکار کرد

حجت الاسلام یساقی که حدود دو سال است مسئولیت پژوهش حوزه علمیه امام محمد باکر (ع) شاندیز را بر عهده دارد، گفت: بچه ها در مسجد حلقه صالحین داشتند. وقتی شنیدند مربی ورزشی هستم از من استقبال کردند و باشگاه ورزشی اجاره کردم. و وسایل را عوض کردم، یک تا دو ساعت باشگاه را اجاره کردم. در نیم ساعت اول قبل از تمرین احکام شرعی را به بچه ها آموزش دادم مثلا احکام نماز و وضو و تیمم و در عین حال فنون دفاع شخصی را می گفتم: مثلا: , ما هم یاد گرفتیم. احکام وضو در نیم ساعت اول باشگاه و روزی که می خواستیم کمربند زرد را به بچه های مسجد بدهیم احکام شستشو را هم پرسیدیم و بعد رفتیم تا فنون کمربند سبز و احکام جدیدتر را یاد بگیریم. با این مراحل بچه هایی که گام به گام با ما آمدند قبلاً به سطح علمی در ورزش رسیده اند و در احکام دینی به عنوان دانش آموز می دانند.

این مربی جوان که چندین قهرمانی دفاع شخصی کشوری و استانی از جمله مدال طلای قهرمانی کینگ بوکس نیشابور در سال 1999 و عنوان استانی هاپکیدو را در کارنامه دارد، دارای رکورد ورزشی خاص خود است. کرد: یکی از شاگردانم که طلبه حوزه علمیه است و از همان ابتدا شاگرد من بوده است در مسابقات کشوری کمربند طلا و روبان و 7 نفر دیگر از بچه های استان کمربند طلا گرفتند البته من هستم. نماینده استان خراسان حدود 60 تا 70 مربی زیر نظر من هر کدام حدود 60 شاگرد دارند اما در منطقه شاندیز 6 تا 7 نفر زیر نظر من هستند که به مقام های قهرمانی رسیده اند.

ff791204 8532 488c 9d2e 8e4ea36f2042 خبر خاکستری

وقتی ورزش به ابزاری شیرین برای تبلیغ و انتقال مفاهیم دینی و معارف اسلامی تبدیل شود

وی با اشاره به انگیزه و هدف جذب بچه ها به مسجد گفت: همیشه دوست داشتم تیمی از نوجوانان داشته باشم که علاوه بر ورزش به اجرای برنامه های مذهبی نیز بپردازند. ورزش برای ما بهانه و ابزار است. «ابزار تبلیغاتی که از طریق آن می توان همزمان مفاهیم و معارف دینی را انتقال و گسترش داد و نشاط و شادابی را در نوجوانان و جوانان حفظ کرد.

مسئول پژوهش حوزه علمیه امام محمد باکر (ع) شاندیز به روش های ابداعی برای انتقال مفاهیم دینی و فضایل اخلاقی اشاره کرد و گفت: زمانی که تمرین می کنیم همزمان با آموزش فنون ورزشی به کودکان اخلاق را نیز آموزش می دهیم، احادیث، روایت، آیاتی از قرآن و صفات اخلاقی و فضایل بزرگان.

وی با اشاره به ارتباط با بچه های مسجد امام حسین(ع) ده شاندیز سفلی قبل و بعد از شروع باشگاه ورزشی، گفت: مسجد دارای پتانسیل خوبی بود و یکی دو نوجوان برای حلقه صالحین حدود 17 کودک بود. در مسجد جمع شده بودند تا در نماز شرکت کنند و کارت امتیاز بگیرند، اما بچه ها احساس خستگی می کردند و حضورشان در مسجد چندان خوشحال کننده و خوشحال کننده نبود. در این مسجد چون همه فامیل بودند بچه ها را با خود می بردند و می آمدند و خیلی منظم و مرتب همه از کوچک و بزرگ به مسجد می آمدند اما جمعیت کم و محدود به این جمع خانوادگی بود. من بحث باشگاه ورزشی را مطرح کردم و در 2 ماه اول باشگاه را اجاره کردم و هزینه آن را پرداخت کردم، اما به بچه ها گفتم که رایگان بیایند و اولین کمربند برای بچه ها رایگان شد، بنابراین موفق شدیم نوجوانان را جذب کنیم. مسجد و حدود 108 دانش آموز در 3 شیفت داشت.

099d8e94 2c42 4b55 80f1 fd2df2357ea9 خبر خاکستری

از حمایت آموزشی از کودکان تا ترویج اخلاق حسنه برای ذکر قرآن کریم

حجت الاسلام یساقی با اشاره به ایجاد کارنامه آموزشی برای هر یک از نوجوانان و کودکان مسجدی، افزود: به عنوان مثال: کودک 10 ساله باید نماز، اذان را بلد باشد و ما را برای چاره بخواند. کار عملی به والدین داد. در واقع ما به عنوان یک مربی دینی این فعالیت ها را انجام می دهیم و خوشبختانه والدین از این کار بسیار راضی هستند. همه فعالیت ها از یک طرف است و اینکه ما از تربیت دینی کودکان حمایت می کنیم امتیاز ارزشمندی است.

امام جماعت جوان و فعال مسجد امام حسین (ع) شاندیز با اشاره به فعالیت هایی غیر از برنامه های ورزشی برای جذب بهتر نوجوانان و جوانان به مسجد، گفت: هر آنچه برای یک نوجوان و یک جوان نیاز داشتیم، برنامه داشتیم. اگر نیاز به یک اردوی تفریحی بود، یک اردو برگزار می‌کردیم و در صورت نیاز به استخر و شنا، شرایط برای حضور کودکان در استخرها فراهم می‌شد.

وی گفت: همسر و دخترم حافظ قرآن هستند. اگر موفق شد به او پیشنهاد حفظ قرآن کریم را دادم و با رئیس بیت الاحزان تماس گرفتم و معرفی شد. خوشبختانه یک سال به یاد قرآن کریم بود و علاوه بر استعداد خوبش در ورزش، استعدادش در عرصه قرآن نیز شکوفا شد.

4197002a cba1 4cc9 b3ba e5f30d5b3e0b خبر خاکستری

آموزش هنرهای رزمی با اشاعه فرهنگ نجاری

حجت الاسلام یساقی با بیان اینکه نجاری یکی از مهیج ترین و جذاب ترین برنامه های نوجوانان است که با استقبال خوبی مواجه شد، گفت: آموزش سلاح سرد با زنجیر، شمشیر و… وجود دارد، اما به بچه ها گفتیم امروز می خواهیم کار را شروع کنیم. اسلحه و بیل و تبر و تبر جدید بنفش را گرفتیم و در دل کوه کاشتیم برنامه خوبی بود و بازخورد نوجوانان و جوانان عالی بود.

وی با بیان اینکه از طریق فعالیت های مختلف در مسجد با بیش از 100 نفر اعم از نوزادان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در ارتباط هستند گفت: تمام هزینه های اردوهای ورزشی، فرهنگی و تفریحی همیشه در محل کار هستند و مسجد انجام داد. خوبه که حدود 5 میلیون تن برای لباس دفاع شخصی بچه ها خرج کردند چون می گفتند همه باید به کمربند سبز و قوانین برسند مسجد لباس های مخصوص دفاع شخصی به آنها می دهد.

حمایت از نیازمندان و محرومان در کنار سایر فعالیت های مساجد

امام جماعت جوان و مربی فعال ورزشی خاطرنشان کرد: کمک به نیازمندان و محرومان با تهیه بسته های غذایی و غذایی نیز از برنامه های بچه های این مسجد است که نوجوانان و جوانان و خانواده هایشان در بسته بندی و توزیع آن را یاری کردند. در اهدای کمک های نقدی و غیرنقدی نیز شرکت کردند که تاکنون حدود 100 میلیون تومان از همین مسجد جمع آوری شده و بیشتر کمک ها با کمک بسیجیان بوده است.

حجت الاسلام یساقی با اشاره به راه اندازی انجمن سحرخیزان گفت: از دیرباز این انجمن را تأسیس کرده ایم تا فرهنگ سحرحیزان در جاهایی رونق بگیرد و در جاهایی این فرهنگ سازی شود. با 6 مسجد شروع کردیم، «با هم جمع شدیم و ژیمناستیک صبحگاهی انجام دادیم.

وی بیان کرد: البته معمولا افراد مسن یا میانسال می آیند اما خیلی خوب و تاثیرگذار است و خیلی از مساجدی که نماز صبح را بالای 30 نفر نمی خوانند الان نماز صبح می خوانند، انجمن سحرخیزان را در آزادشهر مشهد آزمایش کردیم. و همچنین برنامه ای برای فرهنگ سازی در مساجد شاندیز داریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید