ضرورت ایجاد همگرایی در اندیشه و عمل/ برای تقویت ایران قدرتمند باید عناصر واگرایی کاهش یابد.


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۲
کد خبر: 1903182

محمودی گفت: برای اداره کشور و اجرای قانون باید در عرصه فکر و در عرصه عمل به وحدت برسیم. این ایده ای است که متناسب با جامعه ایران است و ما را قوی می کند.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی محمودی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار شرق، وی با بیان اینکه معمولا در کشورهای مختلف تعدد اقوام یکی از دغدغه های آنهاست، گفت: رویکرد فرصت محور جمهوری اسلامی به اقوام ایران با در نظر گرفتن اشتراکات تاریخی و مذهبی، زمینه مشارکت اقوام مختلف را فراهم کرد. اقوام در دفاع و سازندگی کشور.

وی خاطرنشان کرد: تنوع قومیتی در ایران به دلیل سکونت طولانی اقوام که قدمت آن به بیش از هزاران سال می رسد باعث تشابهات تاریخی، فرهنگی و نژادی بین اقوام مختلف شده است که با سایر نقاط جهان متفاوت است. آمریکا و اینجا کانادا است، زیرا اقوام در ایران گروه‌های مهاجری نبودند که از سایر نقاط جهان به این کشور مهاجرت کرده باشند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: اقوام در ایران بر خلاف تجربه غرب، بومی این سرزمین هستند و سابقه سکونت آنها مانند گروه های مهاجر در اروپا و آمریکا مربوط به چند دهه اخیر و حتی چند دهه اخیر نیست. چند قرن گذشته، اما به هزاران سال قبل باز می گردد. حتی آن قسمت هایی که در قرون گذشته از ایران جدا شده اند نیز می خواهند با ما باشند.

محمودی تصریح کرد: تاریخ و دغدغه های سیاسی مشترک در کنار سرزمین و حکومت مشترک باعث شده تا این اقوام برای دفاع از کشور خود در برابر هرگونه تهاجم به پا خاستند.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب با اشاره به مقاومت جانانه اقوام مختلف کشورمان در سال های دفاع مقدس فرمودند: نوبت دفاع مقدس است، جنگ هشت ساله ما، مردم در حال مشارکت هستند. از همه جا به همین ترتیب؛ همه شهید هستند. هر کدام برای خدا وارد میدان می‌شوند و هر یک بر حسب وظیفه مشترک عمل می‌کنند».

این کارشناس سیاسی افزود: حضرت امام خامنه ای همچنین فرمودند: در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله از کسانی که می خواهند از تمامیت ارضی و مرزهای اسلام در این کشور محافظت کنند، از کدام طایفه، کدام فرقه، کدام مذهب، کدام یک سوال نپرسند. لهجه و زبان شما چیست؟ همه رفتند؛ همه جا را ترک کردند. در ایران خون در هم آمیخت و انقلاب به معنای واقعی کلمه وحدت و اتحاد را در میان اقوام و گویش ها و طوایف مختلف ایجاد کرد.


ایران اسلامی در برنامه های توسعه خود تفاوتی بین اقوام قائل نیست

محمودی بیان کرد: جمهوری اسلامی علاوه بر رد سیاست غلط رژیم گذشته مبنی بر بیگانگی اقوام، این دیدگاه را نه تنها در سطح مسئولان بلکه در سطح مردم و نگاه اسلامی که مبتنی بر برادری، وحدت است، اصلاح می کند. ، همدلی و صمیمیت جایگزین آن شد. ایران اسلامی در تمامی برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای، تبعیض قائل نمی‌شود.

وی یکی از سیاست های جمهوری اسلامی ایران را جداسازی حساب اقوام از اشرار و فریب خوردگان دانست و افزود: این سیاست در مقابله با تبلیغات دشمنان که سعی در نسبت دادن داشتند بسیار موثر و کارآمد است. تحرکات علیه جمهوری اسلامی ایران در مناطق قومیتی به قیمت اقوام.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: حضور برخی اشرار در برخی مناطق نه تنها جمهوری اسلامی ایران را نسبت به مردم منطقه بدبین می کند، بلکه نظام را بر آن می دارد تا با همکاری مردم منطقه منطقه را از وجود آنها پاک کند. .


لازم است نزدیکی فکری زمینه گفتگو و مدارا را شکل دهد

محمودی با تاکید بر لزوم دستیابی جامعه ما اعم از اختلافات دینی و جوامع اسلامی به اندیشه های مشترک در عرصه وحدت، گفت: در تاریخ اسلام یکی از دغدغه های مسلمین همواره وحدت بوده است و این وحدت دامنه ای دارد. از همگرایی اجتماعی و فرهنگی تا وحدت حوزه سیاسی.

وی خاطرنشان کرد: تصوری که در جامعه اسلامی ایرانی می تواند مؤثرتر باشد این است که نمی توانیم در حوزه های علمیه، فرهنگی و اجتماعی به دنبال وحدت جامعه باشیم، بلکه می توانیم از نظر فکری و فرهنگی به دنبال تقریب و تقریب باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی ضرورت شکل گیری تقریب فکری و ایجاد گفت و گو و تساهل به ویژه در جامعه نخبگان را ضروری دانست و افزود: نباید اجازه دهیم اختلافات فکری و فرهنگی بین افراد عادی جامعه شتاب بگیرد چرا که نخبگان دانشجویی و فرهنگی و مردمی که صلاحیت علمی داشته باشند، باید برای بیان عقاید خود با یکدیگر بحث کنند و به یکدیگر نزدیکتر شوند

محمودی ادامه داد: وقتی ایده های ما به سطح سیاست و سیاست گذاری نزدیک باشد، نمی توانیم شاهد خشونت باشیم زیرا یک کشور نیازمند رویه واحد است، بنابراین باید در عمل وحدت داشته باشیم.


لزوم ایجاد همگرایی در اندیشه و عمل

وی خاطرنشان کرد: برای اداره کشور و اجرای قانون باید در عرصه فکر و عمل به وحدت برسیم.

این کارشناس سیاسی افزود: با این بحث های فکری و نخبه ای مشخص می شود که بخش مهمی از اختلافات مذهبی و قومی از نظر هستی شناختی واقعی نیستند، یعنی مقوله هایی هستند که اساساً باطل بوده اند.

محمودی یادآور شد: اینکه می گویند به قومی ظلم شد و به عده ای امتیاز دادند; بسیاری از این ادعاها نادرست هستند و بحث ها روشن می کند که بخش مهمی از مناقشات ناشی از برداشت نادرست از حقایق تاریخی است که در واقع چیز دیگری هستند و به گونه ای دیگر ارائه شده اند.


باید برابری بیشتری در جامعه ایجاد کنیم

وی انسجام اجتماعی را یک اصل برای پیشرفت هر کشوری عنوان کرد و گفت: هیچ تمدنی از طریق انسجام اجتماعی شکل نگرفته است، باید آرام آرام برخی از عناصری که باعث تفرقه و تنش و افزایش برابری و کاهش فاصله مرکز و حاشیه است را کنار بگذاریم. . نزول کردن

این کارشناس مسائل سیاسی اعطای برخی امتیازات اجتماعی و سیاسی را عامل مهمی در راستای وحدت و انسجام اجتماعی می داند و می افزاید: اخیراً رهبر معظم انقلاب با تفکر درستی فرمانده ناوگان را به یکی از آنها سپردند. سنی ها که باعث می شود مردم کرد احساس بیگانگی بیشتری نسبت به نظام اسلامی کنند.

محمودی با بیان اینکه باید بر اساس برابری بیشتر به دنبال شهروندی باشیم، گفت: در واگذاری بودجه باید تلاش کنیم فاصله استان های مرکزی با استان های حاشیه ای و پف کرده کمتر شود.


ضرورت ایجاد زیرساخت های توسعه در استان های حاشیه ای

وی ادامه داد: با فراهم کردن زیرساخت های توسعه در استان های حاشیه ای باید بتوانیم به این استان ها امتیاز بیشتری بدهیم و عدالت اجتماعی را توسعه دهیم چرا که بدون انسجام اجتماعی نباید انتظار داشت که در مسیر پیشرفت قدم های مهمی برداریم.

این کارشناس سیاسی گفت: هر چقدر هم که خشونت طلب و تفرقه افکن باشیم، بیشتر انرژی ما صرف مسائل حاشیه ای می شود.

محمودی تصریح کرد: واقعیت های تاریخی به ما نشان داده است که هر جا توانسته ایم به هم نزدیک شویم، موفق بوده ایم. وقایع تاریخی مدرن از جمله پیروزی مشروطه و پیروزی ایران در دفاع مقدس نشان می دهد که با تقریب و اتحاد اقوام مختلف می توان به پیروزی دست یافت.

وی با بیان اینکه زمانی که دودستگی داشتیم هزینه های زیادی را پرداختیم و نتوانستیم عوامل اختلاف را کنار بگذاریم، یادآور شد: در جهان اسلام زمانی که اقوام عرب و غیر عرب متحد بودند، پیروزی زمانی حاصل شد که اسرائیل بود. بین آنها تقسیم شد و زمانی که امام راحل اندیشه های وحدت آفرینی می کند، اقدامات مهمی در جهان اسلام انجام می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: واقعیت های تاریخی نشان می دهد که هر جا که طایفه ها و جناح ها با هم متحد شده اند، موفق بوده ایم و هر جا که دچار تفرقه شده ایم، انرژی و توان یکدیگر را از بین برده ایم و هزینه های زیادی را برای خود و جامعه به همراه داشته ایم.


ضرورت کاهش عناصر تفرقه افکن برای دستیابی به ایران قدرتمند

محمودی جامعه را جامعه کوچکی می داند و می افزاید: با حذف یک عنصر از اعضای خانواده و بدون اتحاد خانواده نمی توان به موفقیت در خانواده رسید، بنابراین اگر به دنبال ایرانی قوی و مترقی هستیم باید در منطقه همگرایی قدم برداریم. و عناصر واگرایی را تا حد امکان از نظر فکری و عملیاتی کاهش داده و به وحدت توجه کنند.

وی بر ضرورت وحدت در جامعه ایران تاکید کرد و گفت: اگر عناصر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عناصر اختلاف کاهش یابد، مثلا ملت کرد اساس و به حق اصیل ترین ملت ایران است، اما چرا اختلافات ناشی از نگرش نظام اسلامی است زیرا عناصر خارجی می خواهند از اختلافات قومی استفاده کنند و تفرقه ایجاد کنند و دلیل دیگر به اختلافات مذهبی و نوع سیاست ما مربوط می شود.


ما نباید نقش اقلیت را بر اکثریت ترجیح دهیم

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در حراست مقدس بارها شاهد بوده ایم که اقشار کرد و اهل سنت خدمات زیادی به نظام ارائه می کنند، بنابراین نباید نقش و ادبیات اقلیت را بر اکثریت ترجیح دهیم. این نابسامانی ها بازنمایی دارند و رسانه ها این بازنمایی را تشدید می کنند، باید توجه داشته باشیم که اکثریت جامعه با این تفاوت ها موافق نیستند.

محمودی با بیان اینکه بلوچ ها از اعضای ایران بزرگ فرهنگی به حساب می آیند، گفت: اگرچه ایران، افغان های قفقاز و آسیای مرکزی با پیشرفت ایران مدرن از ما جدا شده اند، اما بخشی از ایران بزرگ محسوب می شوند و باید تکیه کنیم. روی عناصر مشترک و بیایید روی همگرایی تمرکز کنیم.

وی تصریح کرد: باید در راستای قانون گذاری و تخصیص منابع حرکت کنیم تا نابرابری ها را تا حد امکان کاهش دهیم و در استفاده از قومیت ها و مذاهب مدارا کنیم و از این طریق می توان به موفقیت دست یافت و اختلافات اقتصادی و درگیری های مذهبی را کاهش داد. . کمتر پیدا می کند.

وی یادآور شد: تا جایی که بتوانیم گفت وگو را باز کنیم و افراد با افکار مختلف کنار هم بنشینند و مطالبه کنند. اگر به جای دعوا صحبت کنیم، به هم نزدیکتر می شویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید