طرح انتصاب افراد در پست های حساس بررسی و بازنگری شد


ساعت: 13:35
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900598

در جلسه علنی امروز شورای اسلامی، نمایندگان طرح یک فوریت به بررسی نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس پرداختند و برخی از مواد این طرح را برای جلب نظر شورای نگهبان تغییر دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان کمیسیون اجتماعی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریت نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس (بازگشته شده توسط شورای نگهبان) را بررسی و در برخی از مواد این قانون تغییراتی ایجاد کردند. این طرح جهت جلب نظر شورای نگهبان به شرح ذیل می باشد. :

ماده 1- کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 و نهادها و سازمان های مرتبط با قوای سه گانه کشور موظف به احراز تابعیت جمهوری اسلامی ایران هستند. و شرایط خدمت در نظام وظیفه عمومی (پایان خدمت یا مرخصی دائم) هنگام انتصاب افراد به مشاغل حساس موضوع این قانون، وجود یا عدم وجود شرایط مندرج در ماده (2) این قانون را از سه مورد استعلام نمایید. مقامات از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و قوه قضائیه. در صورتی که قرار بر خلاف استعلام انجام شده در خصوص بندهای «الف»، «ب»، «ت»، «ث»، «ج»، «ح»، «خ» و «ز» ماده اخیر باشد. یا در صورتی که قرار بدون تحقیق باشد قرار مذکور غیرقانونی بوده و مرتکب یا مرتکبین طبق ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به محرومیت از حقوق اجتماعی به میزان (۵) محکوم خواهند شد. در مورد مابقی بندهای ماده (2) این قانون حسب مورد در رابطه با قانون امنیت و تمرکز اطلاعات بر اساس تصمیم شورا اعمال خواهد شد.

تبصره 3 – قوه قضائیه در مورد بندهای «ت»، «خ» و «ذ» و وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در مورد سایر بندهای ماده (2) این قانون اظهار نظر می‌کنند. در صورت نظر منفی هر یک از مراجع سه گانه مذکور، این نظر برای مرجع درخواست کننده الزامی است.

در صورت بروز اختلاف بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چنانچه فرد مورد نظر دارای امتیازاتی باشد که جایگزینی برای احراز پست مورد نظر وجود نداشته باشد یا یافتن جانشین غیر ممکن باشد، بالاترین مقام مرجع ذیربط ظرف مدت پنج روز درخواست خود را با ذکر ملاحظات خاص تسلیم و به کمیسیون صلاحیت بین نهادی ارسال می کند.

دبيرخانه كميته مورد نظر در هيأت هماهنگي اطلاعات مستقر بوده و دبير آن هيأت، دبير كميته مورد نظر (بدون رأي) خواهد بود. کمیته این نوع درخواست ها را با حضور نماینده تام الاختیار وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستگاه های امنیتی مربوطه بررسی و تصمیم گیری خواهد کرد. تصمیمات کمیسیون برای نهاد تحقیق لازم الاجرا است.

تبصره 5- استعلام از نهادهای تحت امر مستقیم رهبری از قبیل نیروهای مسلح، منصوبین مستقیم رهبری و تعیین مقاماتی که در قانون اساسی برای آنها تشریفات خاصی پیش بینی شده است و کارمندان قوه قضائیه. هم قضات و هم کارمندان) که اختیارات آنها توسط حفاظت اطلاعات ایجاد و اعمال می شود به تصمیم مقام تعیین کننده بستگی دارد.

ماده 2- انتصاب افراد زیر در مشاغل و سمت های حساس ممنوع است:
الف- کسانی که خود و فرزندان و همسرانشان دارای تابعیت مضاعف هستند.
ب- کسانی که به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد ندارند.
تبصره – اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی از شرط اعتقاد به اسلام مستثنی بوده و برای اشتغال به مشاغل حساس باید شرایط قانونی دیگری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید