رئیسی: در نگاه به ساختارهای فرهنگی، بازنگری در قوانین ضروری است. رهبری به هر سه مرجع دستور دادند که بازنگری قوانین را دنبال کنند

رئیسی: در نگاه به ساختارهای فرهنگی، بازنگری در قوانین ضروری است.  رهبری به هر سه مرجع دستور دادند که بازنگری قوانین را دنبال کنند

روز جدید سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور گفت: کسانی که قصد تعامل فرهنگی با جمهوری اسلامی را دارند و برای مقابله با فرهنگ هایی که می خواهند به پایگاه ها حمله کنند، برنامه ریزی می کنند، آماده هستند، اما باید در مقابل کسانی که می خواهند حمله کنند، مقاومت کرد. این مکانیسم خاص خود را دارد.

رئیس جمهور بر توجه به مخاطبان و چابکی دستگاه های فرهنگی تاکید کرد و گفت: به روز رسانی قوانین در حوزه فرهنگ و توسعه سواد مجازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

سیدابراهیم رئیسی روز شنبه در همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور در مرکز همایش های صدا و سیما اظهار داشت: باید افراط و تفریط را زدوده و نهادهای فرهنگی را به نقش محور و مشکل ساز تبدیل کرد. موسساتی با رویکرد توجه به مخاطبان شما.

وی از دستگاه های فرهنگی خواست تا به مخاطبان خود توجه داشته باشند و با تاکید بر اینکه نگاه ها باید معطوف به حل مشکل باشد، خواستار تدوین شاخص هایی برای سنجش کار دستگاه ها شد.

رئیسی خاطرنشان کرد: تمام ساختار، تشکیلات و اعتباری که در اختیار نهادهای فرهنگی برای انجام و انجام مأموریت خود قرار داده شده است و اکنون سوال این است که آن ماموریت چگونه است؟

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نهادهای فرهنگی را منعطف کنیم تا بتوانند نقش آفرینی کنند و مشکل محور کار کنند و با چشم به راه حل مشکل و نوع مخاطب خود تلاش کنند.

وی بر مخاطب محوری، مسئله محوری و انعطاف نهادهای فرهنگی برای تحقق اهداف هر سازمان تاکید کرد تا کارها تکرار نشوند.

رئیس جمهور همچنین گفت: تعیین ارتباط بین نهادهای فرهنگی رسمی و غیررسمی مانند خانواده، مسجد و هیئت بسیاری از سازه ها برای فرهنگ سازی در جامعه حائز اهمیت است چرا که نهادهای فرهنگی غیررسمی نقش بسزایی و تعیین کننده در آموزش دارند.

رئیسی تاکید کرد: در بررسی ساختارهای فرهنگی بازنگری و به روز رسانی قوانین ضروری است و در این راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سه مرجع را به پیگیری بازنگری قوانین دستور دادند.

توسعه سواد مجازی یک ضرورت است

رئیس جمهور بر لزوم انجام مطالعات برای به روز رسانی قوانین تاکید کرد و آن را یک ضرورت اجتناب ناپذیر خواند و گفت: باید بر اصلاحات در حوزه آموزش و پرورش و علاوه بر آن طراحی شاخص های موفقیت در حوزه فرهنگی که شاخص های کمی است تمرکز شود. و ارزیابی و سنجش کیفیت از دیگر مسائل مهم و اجتناب ناپذیر است.

رئیسی توسعه سواد مجازی را یک ضرورت برای خانواده ها و همه دانست و گفت: خود توسعه سواد مجازی نیاز به سواد دارد که باید در همه ابعاد تسلط داشته باشد و آموزش و پرورش این امر را بر عهده دارد.

وی شناخت ظرفیت زنان در عرصه های فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مهم خواند و افزود: صدا و سیما در این زمینه مسئولیت بزرگی بر عهده دارد و این ظرفیت های بانوان که همواره مورد تشویق مدیریت قرار می گیرد باید شناسایی و به جامعه معرفی شود و استفاده از همه الگوهای فرهنگی با تاکید بر فعال سازی همکاران علمی در بخش های مختلف به ویژه آموزش و پرورش از دیگر موضوعات مهمی است که باید به آن پرداخته شود و محوریت بخش آموزش و پژوهش حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ساماندهی تعاملات فرهنگی را مهم خواند و گفت: کسانی که قصد تعامل فرهنگی با جمهوری اسلامی را دارند و برای مقابله با فرهنگ هایی که می خواهند به پایگاه ها حمله کنند، برنامه ریزی می کنند، آماده هستند، اما کسانی که می خواهند حمله کنند، باید تاکید کند که او مکانیزم خاص خود را دارد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در این طوفان جنگ سایبری، کشوری که دارای پایه های فرهنگی غنی و قوی باشد، هرگز تکانه ها متزلزل نخواهد شد. اگر اصول اساسی درست و محافظت شده باشد، لازم نیست نگران توسعه الکترونیک باشید، زیرا هر روز یک پدیده جدید به منصه ظهور می رسد و نگرانی زمانی است که هویت ملی در معرض تهدید قرار می گیرد.

رئیسی با یادآوری یکی از مصاحبه ها درباره «گفتگو» گفت: گفت و گو در رفع شبهات و پیشبرد امور بسیار مؤثر است. مقام معظم رهبری در سال های گذشته بارها در مورد مکان های آزاد اندیشی و قطعاً محل گفتگو فرموده اند و باید در مجامع علمی و فرهنگی کشور حضور فعال داشته باشند زیرا در توسعه فرهنگی نقش خواهند داشت.

رئیس جمهور درباره راه های تحقق آن گفت: با همکاری همه دستگاه ها می توان به این مهم دست یافت، من قوه مجریه هستم و همه باید به همه کمک کنیم تا همه این موارد در ساختار توسعه فرهنگی اتفاق بیفتد. ” باید بتوانیم هر فصل را با شاخص های مشخص ارزیابی کنیم و ببینیم به اهداف رسیده ایم یا نه و مشکل کجاست و در این زمینه باید مسئولیت تقسیم شود و با حساسیت رصد شود.

همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور توسط پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اجتماعی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی و کارکنان نهادهای فرهنگی از جمله سازمان صدا و سیما تبلیغات، شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما و نخبگان فرهنگی در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار می شود.

هویت ساختار انقلابی فرهنگ، نقد ساختار فرهنگی کنونی، وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور و تجدید ساختار انقلابی ساختار فرهنگی کشور چهار محور اصلی این همایش است.

دیدگاهتان را بنویسید