تجدید ساختار انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور


ساعت: 12:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916349

سال ها از انقلاب 57 می گذرد و نهادهای مختلف با بودجه های کلان به کارهای فرهنگی می پردازند اما چه شد که مردم جامعه کمترین درک و ملموس را نسبت به خروجی این نهادهای عریض و طویل دارند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی ایشان گفتند: با وجود ثروت و سطح بالای افراد حاضر در این شورا، اما هویت جمعی شورای عالی به تناسب اعضای آن از توسعه لازم برخوردار نیست و لازم است. نفوذ شورا در امور فرهنگی کشور باید تقویت شود، البته اعضای شورا کارهای دیگری دارند اما انتظار می رود زمان مناسب و کافی به امور مربوط به شورا اختصاص داده شود. مهمترین نقش و وظیفه این شورا رهبری فرهنگی کشور و جامعه است.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي تواند با هدايت صحيح هزاران تشكل فعال در فعاليت هاي فرهنگي متنوع و گسترده، زمينه ساز شكل گيري نهضت اجتماعي در مقوله هاي مهمي چون گسترش فرهنگ قناعت و قناعت باشد. غیر اسراف».

چهل سال از انقلاب می گذرد. انقلابی که اتفاقاً از آن به عنوان فرهنگ یاد می شود و این واژه یکی از عناصر کلیدی، اساسی و زیربنایی آن محسوب می شود. از این رو از همان سال های اول پیروزی انقلاب شورایی به نام «انقلاب فرهنگی علی» به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد که به ویژه در حوزه فرهنگی باید مشکلات مختلف این حوزه را حل کنند و فرهنگ های مختلف را رهبری کنند. نهادها

اما هر چه از روزها و سال های اولیه انقلاب دور شدیم، مسائل و مشکلات سیاسی و بعد اقتصادی اولویت اول دولت های مختلف این نظام شد و حوزه فرهنگ که باید سلطان اولویت ها باشد. ، در واقع در ردیف آخر اولویت ها قرار گرفت و زینت این شوراها شد.

از منظری دیگر، در این سال ها، به ته دل، دستگاه های مختلف دولتی به نام فرهنگ، بودجه های سنگینی گرفتند و فقط ذائقه آنها را شیرین کردند و خروجی آنها آن طور که باید در جامعه ملموس نبود و اعتراف این بیانیه می تواند با این مثال بیشتر توضیح دهد که اگر از اکثریت مردم در مورد تأثیرات و تحولات محسوس در زمینه هایی مانند پزشکی و دفاع موشکی کشور بپرسیم، به احتمال زیاد اکثر مردم در این مورد پاسخ های مثبت، روشن و شفاف خواهند داد. اما آیا کارنامه فرهنگی نظام در این چهار دهه برای مردم اینقدر واضح و ملموس است؟!

نمی توان کتمان کرد که نهادهای فرهنگی مختلف در این سال ها اقدامات مختلفی در این زمینه انجام داده اند. اما این سوال بزرگ همیشه پیش روی آنهاست که چرا نمی توان نتایج و نتایج این همه سازمان و نهاد و دستگاه های فرهنگی بی شمار را برای عموم مردم شناخت؟ آیا آنها در تعیین اولویت ها مشکل داشتند؟ آیا افراد ناکارآمد و غیر ماهر کار را در این سازمان ها هدایت می کردند؟ آیا موازی کاری این نهادهای فرهنگی نتیجه کارشان را ناملموس کرده است؟ و بسیاری سوالات دیگر که در نهایت رهبری را به این نتیجه رساند که برای تحول در عرصه فرهنگ، نیاز به بازسازی انقلابی در ساختارهای مختلف فرهنگی به شدت احساس می شود.


بیشتر بخوانید؛


جهت گیری فرهنگی تنها با صدور اسناد تحول امکان پذیر نیست

دیدگاهتان را بنویسید