اصلاح ساختار فرهنگی؛ اولویت فراموش شده / آیا ادغام و احیای فرهنگی جدید چیره شده است؟!

ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779537

ادغام‌ها و تقسیم‌بندی‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما و ادبیات، علی‌رغم موافقان و مخالفان، در یک مفهوم وسیع‌تر نشان‌دهنده عدم اصلاح ساختارهای فرهنگی است تا بحث‌های خرد کارشناسی، که زودگذر و زودگذر است. عواقب موقت

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دو اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما و ادبیات در خصوص ادغام جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر و احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی از خانه کتاب و ادبیات ایران قابل تامل است. .

با تصمیمی که از 5 سال پیش گرفته شد بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر که همواره تحت الشعاع بخش داخلی قرار داشت، از بهمن ماه جدا شد و با نام جشنواره جهانی فیلم فجر شروع به کار کرد و نتیجه این 5 سال در اردیبهشت امسال محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از پیوستن این رویداد به FIAPF (فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم) خبر داد که به گفته دبیران جشنواره به این جشنواره رسیده است. تنها 16 جشنواره معتبر در سراسر جهان؛ اما در آن زمان برخی از منتقدان سینما این عضویت را تنها بر روی کاغذ معتبر می دانستند و معتقد بودند که این جشنواره تا رسیدن به جایگاه واقعی بین المللی و حضور چهره های مشهور و کارگردانان مطرح دنیا در این رویداد، اما این جهانی راه درازی در پیش دارد. ضبط ممکن است گام کوچکی برای این پرس و جو باشد.

اکنون با یکی شدن این دو رویداد، بدون شک تمام نگاه و ظرفیت برگزارکنندگان این جشنواره معطوف به بخش ملی خواهد شد و باز هم بخش نوظهور بین المللی زیر سایه بخش ملی خواهد خزید. با این حال، محمد هزائی، رئیس جدید سازمان سینمایی هدف از ادغام این دو رویداد را ایجاد پتانسیل برای تبدیل شدن به ویترین سینمای خاورمیانه، به روز رسانی و ارتقای دانش و بینش کارگردانان ایرانی از طریق تبادل تجربه دانست. با مدیران خارجی و تقویت بازارهای منطقه ای و جهانی.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اوایل تابستان 1377 از ادغام مؤسسات مرتبط خود یعنی مؤسسه خانه کتاب، مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی با … خبر داد. نظر شخصی وزیر وقت بود، اما چابکی ساختار گفت که بعداً مشخص شد که بسیاری از اعضای همان خانواده فرهنگی مخالف ادغام بودند. در نتیجه این ادغام، سرانجام ایوب دهقانکار به عنوان مدیر مؤسسه جدید خانه کتاب و ادبیات ایران انتخاب شد. ادغام، که می تواند منجر به برجسته شدن بیشتر طرح های کمک های فصلی برای کتابفروشی ها شود، و سایر بخش های موسسه، مانند بنیاد شعر و تاریخ، فراموش شده اند.

با روی کار آمدن دولت جدید، اسماعیلی، وزیر ارشاد در اولین گام های خود از احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی خبر داد. احیای به درخواست خانواده برگزار شد.

در نگاهی گسترده تر به ادغام یا تقسیم بخش های مختلف فرهنگی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت های مختلف، فقدان ساختار شفاف و موثر در بخش فرهنگی مشکل بزرگی است که سال هاست با آن مواجه بوده ایم. و در غیاب این ساختار خاص و تخصصی در بحث فرهنگ، هر مدیری بر اساس تصمیمی که متخصص می داند تصمیم به ادغام یا ایجاد بخشی جدید در مجموعه تحت رهبری خود می گیرد و در نتیجه سیاست های این تغییر را تعیین می کند. در مجموعه

برخی کارشناسان معتقد به بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور هستند و ساختارهای فعلی را ناکارآمد و منفعل می دانند.به ظاهر کارشناسی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید