شرح طرح ادغام شماره اضطراری / آیا 110 در طرح ادغام گنجانده شده است؟


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 1401/05/18
کد خبر: 1888688

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در خصوص ادغام پلیس شماره ۱۱۰ با ترویج طرح تجمیع شماره اورژانس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طرح تجمیع و تجمیع شماره تماس های سازمان های امداد و نجات یکی از الزاماتی بود که در حوزه مدیریت بحران به تصویب رسید و این روزها در آستانه اجرایی شدن قرار دارد. برای اینکه هر شهروند در مواقع بحرانی یک شماره را در کمترین زمان ممکن به خاطر بسپارد تا از یک سازمان کمک بگیرد. اما پیشینه این طرح از کجا شروع شد؟


مبنای طرح تجمیع شماره امداد


7ed41158 68f9 4989 a5da 59cbf519e57f خبر خاکستری

رئیس مرکز عملیات اورژانس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اواخر فروردین ماه سال جاری از آغاز طرح ایجاد مرکز دیسپاچینگ و شماره تماس یگان امدادرسانی مشترک خبر داد و گفت: موضوع ایجاد مرکز دیسپاچ مشترک و شماره تماس یگان امداد (SOS) از آذرماه گذشته در اولین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران به تصویب دولت سیزدهم رسید و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مأموریت یافت. این شبکه با مشارکت سازمان ها و نهادهای ذیربط راه اندازی شود. شهردار تهران نیز این معضل را یکی از پروژه های بزرگ شهر تهران دانست.

طرحی که از ابتدا شایعه اجرای آزمایشی آن در تهران بود و در نهایت محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از احتمال اجرای «شماره اورژانس» در تهران در چهارم تیرماه و در جلسه ای خبر داد. در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: شماره های اورژانس باید در آینده به شماره های واحد تهران تبدیل شوند. این طرح بازنگری شده تا این کار در استان تهران انجام شود که به احتمال زیاد انجام خواهد شد. این طرح شامل شماره تماس هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و خدمات اجتماعی در یک شماره می شود.

حال علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران سازمان تهران در تازه ترین اظهار نظر درباره اجرای طرح تجمیع شماره های اورژانس، توضیحات بیشتری در خصوص ادغام این شماره ها در تهران و آخرین وضعیت اجرای این طرح ارائه کرد. . نصیری در گفت وگو با ایسنا، درباره اجرای نهایی طرح تجمیع اورژانس گفت: در این مدت همه مسئولان اتفاق نظر دارند که شماره اورژانس برقرار شود. مهم نیست که این تعداد چقدر است، مهم این است که افراد در مواجهه با حوادث و بحران ها با شماره ای تماس بگیرند و سازمان ها آن را مدیریت کنند.

54c947e7 f291 4dda 8be7 b20a5ddf869e خبر خاکستری

رئیس سازمان مدیریت و پیشگیری بحران شهر تهران با تایید اجرای این طرح در تهران گفت: سازمان مدیریت بحران شهر تهران کارگروهی برای این طرح تشکیل داد و مدیریت آن را بر عهده گرفت. جلسات مکرری نیز برگزار شده و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم به نقطه خوبی برسیم تا اعداد امدادی تجمیع و به یک عدد برسیم.


آیا شماره پلیس 110 با شماره های اورژانس ترکیب شده است؟

علی نصیری درباره اینکه آیا در اجرای این طرح شماره فوریت های پلیسی 110 با اورژانس تلفیق می شود، گفت: بحث ادغام فوریت های پلیسی با شماره های فوریت های پلیسی در این مرحله انجام نمی شود. چون حجم تماس هایی که پلیس می گیرد بسیار زیاد است. به طور معمول در سراسر جهان اینگونه نیست، در این مرحله از طرح شماره گذاری، تماس های اضطراری با یکدیگر ادغام می شوند.

وی ادامه داد: مانند بسیاری از کشورها باید بتوانیم یک اتاق هماهنگی یا یک اتاق کنترل یا یک واحد اعزام مشترک طراحی کنیم تا دستگاه ها بتوانند در یک اتاق با حفظ هویت سازمان مربوطه خود را هماهنگ کنند. یکی از نمونه های این هماهنگی ایجاد یک شماره SOS یا خط کمک است که به شهروندان کمک می کند تا در مواقع بحرانی به جای تماس با تعدادی از شماره های اضطراری با این سیستم در تماس باشند. به عنوان مثال، اگر چندین سازمان در هنگام آتش سوزی نیاز به کمک داشته باشند و مردم ندانند با کدام سازمان تماس بگیرند، SOS به آنها کمک می کند. درقاه پاسخگوی شهروندان است و در صورت نیاز این تماس به سایر سازمان ها منتقل خواهد شد. اگر این کار در تهران با موفقیت انجام شود، می توان آن را برای مردم شهرهای دیگر کشور الگوبرداری کرد.»

پیش از این پدرام گوجانی، رئیس مرکز عملیات اورژانس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران، یکسان سازی شماره های اورژانس را در کیفیت خدمات رسانی به شهروندان موثر دانسته و ابراز امیدواری کرده بود که با اجرا و اجرای این خدمت، گامی موثر در جهت تسهیل روند ارائه کمک و خدمات به شهروندان خواهد بود.


نشریات مشابه؛

دیدگاهتان را بنویسید