رهبری فرهنگی تنها با تحویل اسناد تحول امکان پذیر نیست/ با کمک جوانان فعال می توان روحیه انقلابی را تجدید کرد.


ساعت: 19:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916186

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند: مهمترین نقش و وظیفه این شورا، رهبری فرهنگی کشور و جامعه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رهبری فرهنگی کشور را شأن و نقش اصلی این شورا خواندند و بر ضرورت بازسازی انقلابی تاکید کردند. وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با رصد و شناخت دقیق ضعف‌های فرهنگی و پیشنهادات نادرست در حوزه‌های مختلف، راهکارهای عاقلانه‌ای برای گسترش پیشنهادهای صحیح و پیش‌رونده ارائه کند.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود به شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کردند و با اشاره به حضور افراد برجسته و نخبه در این شورا گفتند: علیرغم بضاعت و سطح بالای مردم حاضر در این شورا. شورا، هویت جمعی شورای عالی متناسب با آن است که اعضای وی به روز رسانی لازم را ندارند و لازم است نفوذ شورا در امور فرهنگی کشور تقویت شود. البته اعضای شورا کارهای دیگری دارند و انتظار نمی رود اعضا از انجام کارهای اصلی خود دست بردارند، اما از آنها انتظار می رود که برای امور شورا زمان مناسب و کافی داشته باشند.

وی با طرح این سوال که شأن و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست، گفت: مهمترین نقش و وظیفه این شورا رهبری فرهنگی کشور و جامعه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه رهنمودهای فرهنگی نهادهای رسمی با رهنمودهای فرهنگی تشکل‌های مردمی متفاوت است، گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با هدایت صحیح هزاران تشکل از مردمی که در فعالیت‌های متنوع و گسترده فرهنگی فعالیت می‌کنند. پایه‌های شکل‌گیری جنبش‌های اجتماعی در مقوله‌های مهمی چون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف.

وی ایجاد چنین حرکت‌های اجتماعی برای فرهنگ‌سازی یا اصلاح فرهنگ‌های نادرست را جزء مهندسی فرهنگی دانست و در خصوص رهبری دستگاه‌های فرهنگی کشور افزود: در خصوص نهادهایی مانند فرهنگ و رهبری اسلامی، آموزش و پرورش، تبلیغات و صدا و سیما. سازمان ها، رهبری فرهنگی، تنها تحول با ابلاغ اسناد امکان پذیر نیست، بلکه این اسناد باید محقق و اجرایی شوند و ضمانت اجرای آن حضور سران سه قوه در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین به سخنان سال گذشته خود در دیدار با هیئت دولت در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور اشاره کردند و گفتند: «ساختار» یعنی ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگی که بر آن حاکم است و در یک کلام نرم افزاری است که افراد جامعه در زندگی فردی و جمعی خود به آن عمل می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: علت انقلابی بودن ساختار این است که انقلاب اسلامی با رهبری امام (ره) و حرکت مردم معجزه کرد و با روحیه تهاجمی خود مبانی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره های دروغین را تغییر داد. حاکم بر افکار مردم

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فرهنگ «نمی‌توانیم» به‌عنوان یکی از ادعاهای واهی که قبل از انقلاب اسلامی در جامعه حاکم بود، گفتند: انقلاب با حرکت‌های سازنده و خلاقانه به تدریج این ذهنیت را تغییر داد که نتیجه آن شد. انجام کارهای بزرگ مانند ساخت سدها، نیروگاه ها، بزرگراه ها، تجهیزات صنعت نفت و گاز و بسیاری از زیرساخت ها در دستان متخصصان جوان محلی بود.

رهبر انقلاب اسلامی فرهنگ «شیفتگی به غرب» و حتی استفاده از الفاظ بیگانه را یکی دیگر از سخنان نادرست فرهنگی حاکم بر جامعه می دانند و انقلاب اسلامی این گزاره نادرست را تغییر داده و به فرهنگ «ایراد» تبدیل می کند. به سمت غرب.”

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تغییر فرهنگ «تکبر و جلال» به فرهنگ «ایثار و ایثار» را نمونه‌ای از تأثیرگذاری فرهنگی انقلاب اسلامی در زندگی شخصی مردم برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود تغییر بسیاری از باطل‌ها. عوامل مختلف در طول زمان باعث تضعیف روحیه می شود، انقلاب در حال تهاجمی شدن است و باید به این موضوع رسیدگی و نظارت جدی شود تا این مبانی غلط تکرار نشود.

وی افزود: با کمک بنیان های فکری انقلاب و جوانان فعال می توان دوباره این فرهنگ و روحیه انقلابی را تجدید کرد و یک حرکت عظیم فرهنگی ایجاد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای این موضوع را یکی از وظایف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانند و می فرمایند: شورا باید برای تحقق این موضوع فکر، کار و برنامه ریزی کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رصد مستمر تغییرات معمولاً پنهان فرهنگی و رسیدگی به موقع آن‌ها را از ضروریات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور دانستند و افزودند: اگر در درک مستمر این تغییرات و جلوگیری از اثرات منفی آن دچار ضعف و عقب ماندگی شویم، جامعه یقیناً متحمل نابسامانی های فرهنگی می شود یا اینکه کنترل امور فرهنگی کشور به دست دیگران بیفتد، مهمترین این آسیب هاست.

وی مهندسی صحیح فرهنگی را وظیفه اصلی اصلاح ساختار فرهنگی برشمرد و گفت: هوشیاری مستمر، شناخت دقیق ضعف های فرهنگی در عرصه هایی مانند جامعه، سیاست، خانواده، سبک زندگی و سایر حوزه ها و تلاش برای دستیابی به راهکارهای علمی برای رفع نقاط ضعف و … ترویج بیان صحیح فرهنگی یکی از الزامات اصلی مهندسی فرهنگی کشور است.

رهبر انقلاب، مهندسی فرهنگی را تبیین تکلیف دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما، آموزش عالی، کانون‌های جوانان و همچنین تشکل‌های مردمی می‌دانند و می‌افزایند: اگر چنین نهادهایی از وظایف مهم خود غفلت کنند، جامعه متضرر می‌شود. فراوان باشد

وی احیای تز ضرورت پیشرفت علمی را یک ضرورت مبرم خواند و با اشاره به نتایج درخشان رواج تز عبور از مرزهای دانش در دو دهه گذشته، افزود: جهش علمی و فناوری. جهش از جمله پیامدهای مبارک این حرکت عظیم است که باید ادامه یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و مؤسسات مرتبط باید پیشرفت‌های علمی را قرار دهند و به رأس کار خود بپرند تا کشور ما از قافله علم عقب نماند.

رئیس جمهور در ابتدای این جلسه، ماموریت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی را ساماندهی حوزه های علمی و فرهنگی دانست و با اشاره به نهایی شدن سند تحول این شورا، گزارشی از اقدامات انجام شده در دوره جدید، از جمله آرزوی تجدید ساختار انقلابی ساختار فرهنگی.

دیدگاهتان را بنویسید