تحول در تعلیم و تربیت بدون توجه به خانواده، عدالت و معنویت امکان پذیر نیست

متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است؛

به نام خدا

او کسی است که پیامبران خود را به سوی مردم جهان فرستاد و در میان آنان آیاتی بر آنان تلاوت کرد و کتاب و حکمت به آنان آموخت و او در برابر من گمراهی را نشان داد.

خانم ها و آقایان؛

دانش بشری به دانشمندان ملت ایران افتخار می کند. تاریخ تمدن ایران با علم و دانش آغاز می شود. فرهنگ اسلامی آن را برافراشته و ارکان آن را بر اندیشه های آسمانی بنا نهاده است. دین مقدس اسلام با هدف تحقق عدالت، گسترش معنویت، پیشرفت و شکوفایی، بشر را به تعلیم و تربیت دعوت می کند.

توسعه و پیشرفت یکی از دغدغه‌های اصلی کشورهاست و اگرچه دولت‌ها در بسیاری از موارد توصیه‌ها و نسخه‌های نهادهای بین‌المللی را اجرا کرده‌اند، در عین حال چالش‌های جدی برای فرهنگ‌های ملی و محلی کشورها در حال ظهور است.

ما معتقدیم برای رویارویی با چالش های آموزش و پرورش، ابتدا باید ریشه های آن را به درستی بیابیم. ما نقدی اساسی بر خوانش نهادهای بین المللی از تاریخ مدرن جهان و صورت بندی مشکلات آن داریم. اگر هدف ما ایجاد زندگی آبرومندانه و دنیای امن است، باید از یکسویه خوانی ها پرهیز کرد و در قالب رویکردهای چند جانبه بر نقش همه طرف ها تاکید کرد.

به طور خلاصه، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که:

– پیشرفت، تحصیل، خانواده، عدالت و معنویت را نمی توان جدا از هم در نظر گرفت.

– هرگونه تصور از رشد و ارضای نیازهای انسان باید شامل الزامات آموزشی و ارزشی و در عین حال معطوف به خانواده باشد. البته خانواده به معنای اصلی آن، نه اشکال خودساخته ای که منجر به قطع نسل بشر شود.

– توسعه بدون معنویت و اخلاق منجر به تخریب بیشتر جامعه می شود و پایدار نمی ماند.

– سلطه فرهنگی و سلب آزادی علم بدترین نوع ظلم و بی عدالتی است.

متأسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن سایر کشورها مشخص کرده و با ایجاد یک نظام جهانی ناعادلانه و با سوء استفاده از سازمان های بین المللی و تدوین نظام های فکری-فرهنگی خود، مانع رشد و پیشرفت سایر کشورها شده اند.

همکاران عزیز

سوال ما این است: آیا آموزش و پرورش و انسان پایه باید در خدمت توسعه پایدار باشد یا توسعه پایدار در خدمت بشریت؟ محور رشد تربیتی اگر به رشد و کمال انسان منجر نشود جز تضعیف انسانیت به دنبال نخواهد داشت.

از نهادهای بین المللی انتظار می رود با رعایت حق حاکمیت فرهنگی و آموزشی کشورها از آنها در برابر تهاجم فرهنگی محافظت کنند. ما معتقدیم تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» امکان پذیر نخواهد بود.

باید بر ارزش‌های اخلاقی مانند تکریم خانواده، احترام به محیط زیست، عدالت، نفی خشونت و افراط‌گرایی، ایجاد فضای مجازی امن، اخلاقی، سالم و مفید به عنوان اولویت‌های تحول و تحول آموزش و پرورش تمرکز کنیم.

بر این اساس جمهوری اسلامی ایران سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت ایرانی-اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای سکولار تک بعدی مندرج در سند 2030 تدوین کرد و از نظر کیفی، در نظام نوین آموزش و پرورش ایران با هدف تبدیل از نظامی مبتنی بر حافظه به نظام مبتنی بر پژوهش، خلاقیت، مهارت آموزی و تعهد به آموزش و ارزش های فرهنگی و دینی است.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با پایبندی به سیاست‌های اصولی خود وارد گفت‌وگوی تعاملی در درون نظام آموزشی مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی شود.

با تشکر از توجه شما

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی در راس هیاتی بلندپایه وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد.

رئیس جمهور را حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه، غلامحسین اسماعیلی رئیس هیئت دولت، محمد جمشیدی معاون سیاسی هیئت رئیسه، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و وحید جلال زاده رئیس هیئت دولت همراهی می کردند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی را همراهی می کنند

دیدگاهتان را بنویسید