روز جهانی کودک و لزوم تعلیم و تربیت اسلامی برای کودکان/مهدکودک اولین قدم برای آشنایی کودکان با مسائل دینی و اجتماعی است.


ساعت: 15:58
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901907

کودکان در هفت سال اول زندگی، رفتار بزرگترها را از چشم آنها در محیطی که در آن قرار گرفته اند می بینند و از آنها الگو می گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، روز جهانی کودک روزی است که به بزرگداشت و تکریم کودکان معروف است، این روز در تقویم خود در هر یک از کشورهای جهان به روز خاصی اختصاص دارد که در کشور ما ۱۶ مهر (۸ مهر) مصادف با روز کودک است. .
کودکان نیازهای متفاوتی دارند، برخی از این نیازها نیازهای جسمانی مانند ورزش، غذا، لباس و… و برخی دیگر معنوی هستند، مانند انتخاب نام زیبا، احترام به کودک و ….
بنابراین همه ادیان الهی به ویژه اسلام همه انسان ها را به تربیت دعوت می کنند و از کودکی به توجه به این امر مهم تشویق می کنند، زیرا کودکان در این سن دارای ویژگی هایی هستند که بزرگسالان فاقد آن هستند. آنها بی فایده هستند تا زمانی که کودک آماده باشد بسیاری از آموخته ها را در قلب و ذهن خود ببرد.

0fb52831 2656 489f bd8e 0be1a8fc780a خبر خاکستری

تربیت دینی گامی به سوی پیشرفت است
یکی از آموزش هایی که خانواده ها باید قبل از هفت سالگی به آن توجه کنند، تربیت دینی است. تربیت دینی طیف گسترده و ابعاد مختلفی دارد، اما یکی از راه هایی که والدین می توانند فرزندان خود را در این راه تربیت کنند، نماز، آموزش قرآن، نماز و آشنایی با اهل بیت(ع) است.
اما فرزندی که در خانواده ای مؤمن تربیت شود، ارزش زیادی دارد. زیرا زندگی انسان مبتنی بر تربیت صحیح است و اگر کودکی خوب تربیت شود، بدون شک می تواند فردی خوب و شایسته برای جامعه شود. تربیت خوب فرزند بدون شک برای والدین ثواب اخروی دارد. زیرا اثر فرزند صالح پس از مرگ پدر و مادر همیشه به آنان می رسد و خداوند متعال آنان را به تربیت فرزند صالح گرامی می دارد.

کودکان زیر شش سال می توانند از طریق رفتار والدین خود الگوبرداری کنند یا از رفتار آنها الگوبرداری کنند یا از سوی دیگر محیط اجتماعی، رفتار دیگران، رسانه ها و …. می تواند بر ذهن و قلب آنها تأثیر بگذارد. بگذارید در هفت سال دوم که آموزش کودک شروع می شود، رفتارهای خاصی ملکه ذهن آنها شود و با آموزش تناقض ایجاد کند، بنابراین والدین باید علاوه بر تربیتی که برای فرزندان خود در نظر می گیرند، مراقب رفتار نیز باشند. در خانه و اطراف کودکان باشید تا بتوانند الگوی رفتاری مناسبی پیدا کنند.

23e75a50 8a42 44dd 8d1a fd110f6666ce خبر خاکستری

مهدکودک اولین قدم برای آشنایی کودک با مسائل دینی و اجتماعی است
بنابراین مهدکودک اولین جایی است که بستر لازم را برای شکوفایی استعدادهای کودکان فراهم می کند و از طریق مهارت های تربیتی صحیح، ارزش ها و اصول اخلاقی، دینی، اجتماعی و فرهنگی به آنها منتقل می شود.
مهدکودک مکانی برای مراقبت، شناخت استعدادها، رشد عاطفی، جسمی، هوشی، رفتاری (اجتماعی)، گفتاری و خلاقیت کودکان پیش دبستانی است که معلم در غیاب او عملاً جایگزین مادر می شود.

مادر جایگزین در مربی مهدکودک
بنابراین وظیفه مربی مهدکودک فقط مراقبت از کودک نیست، بلکه مربی باید به همه ابعاد رشد جسمی و روحی کودک توجه کند. باید بسترهای لازم برای شکوفایی استعدادهای کودکان را فراهم کند و با آموزش مناسب، مهارت ها، ارزش ها و اصول اخلاقی، دینی، اجتماعی و فرهنگی را به آنها منتقل کند.
مربی مهدکودک باید بتواند به خوبی با کودکان ارتباط برقرار کند، برنامه ها و کلاس های مختلف را مدیریت کند و با رفتار نامناسب و چالش برانگیز آنها به درستی برخورد کند. او همچنین باید صبور، مهربان و خوش اخلاق باشد.
همه اینها وظایف مربی مهدکودک است اما محیط مهدکودک باید به گونه ای باشد که والدین در این زمینه نگران فرزند خود نباشند. محیط مهدکودک باید به گونه ای باشد که کودک با ارزش ها و اصول اخلاقی و اسلامی آشنا شود، نباید فرهنگ و ارزش های غربی را در مهدکودک به کودک آموزش داد.
در محیط مهدکودک باید فرهنگ اصیل ایرانی و نوع رفتار با همجنس و غیر همجنس را بیاموزد، مثلاً اکثر مهدکودک ها مختلط هستند که به نوعی عادی سازی روابط دختر و پسر را در فضای کودک نهادینه می کند. ذهن کودک یا به جای ترویج فرهنگ ایرانی، شهدا و اسلام، از فرهنگ غربی با تصاویر میکی موس، بتمن، اسپایدرمن و … استفاده می شود. .

7a10af35 a9de 457d 9cbb d3bd8cd1f708 خبر خاکستری

تاثیر زیاد شخصیت های کارتونی بر ذهن کودکان
در همین رابطه سیده فاطمه بانی مدیر یکی از مهدکودک های شهرستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از سال 90 در مهدکودک مشغول به کار بوده است، گفت: نسبت به ترویج ایرانی بسیار حساس هستم. زبان فرهنگ اسلامی در مهدکودک.
وی ادامه داد: به مربیان مهدکودک تاکید می کنم که از شخصیت های کارتونی ایرانی استفاده کنند مگر اینکه خود بچه ها از شخصیت های خارجی استفاده کنند.
وی با اشاره به مختلط بودن مهدکودک به دلیل کمبود فضای کافی گفت: با آموزش و روایت سیره اهل بیت علیهم السلام و آموزش احترام به سالمندان سعی در ترویج سبک زندگی اسلامی داریم. .
همچنین مائده امیری یکی از مربیان مهدکودک که حدود سه سال است به این حرفه مشغول است گفت: من به شخصه از شخصیت های کارتونی غربی در کلاس های مهد کودک استفاده نمی کنم.
وی ادامه داد: چندین سال گذشت که با وجود افزایش شخصیت های کارتونی ایرانی و لوازم التحریر شهدا، کودکان را وادار به استفاده از آنها کردند.
امیری با اشاره به اینکه در مناسبت های مختلف سبک زندگی اسلامی را آموزش می دهم، گفت: در حال حاضر بیشتر مهدهای کودک مختلط هستند اما سعی می کنم زیاد روی آن حساس نباشم تا بچه ها هم حساس شوند.
در همین حال سهرا صفری مربی دیگر مهدکودک نیز با اشاره به اینکه از هیچ شخصیت کارتونی خارجی و ایرانی استفاده نمی کنم، اظهار داشت: سعی می کنم از تصاویری استفاده کنم که کودک را جذب کند و بعد از دیدن آن یک چیز. اخلاق را به ذهن خود بسپارید.
وی ادامه داد: سعی می کنم با زبان کودکانه، داستان، تصویر، نقاشی، کاردستی و… سبک زندگی اسلامی را به کودکان آموزش دهم.
صفری با اشاره به اینکه همه مهدکودک ها به صورت مختلط هستند، گفت: سعی می کنیم برخی از روابط اسلامی و اجتماعی را در درس قرآن و دین به کودکان آموزش دهیم.

لازمه آن این است که والدین برای هفت سال زندگی فرزند خود برنامه ریزی داشته باشند و او را در محیطی قرار دهند یا در مقابل او رفتار کنند که این فرزند در مسیر تربیت اسلامی قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید