بررسی مقاله بررسی تطبیقی ​​بازنگری سال 1377 اساسنامه مجلس خبرگان رهبری و بازنگری سال 1378 هیئت تجدید نظر.

بررسی مقاله بررسی تطبیقی ​​بازنگری سال 1377 اساسنامه مجلس خبرگان رهبری و بازنگری سال 1378 هیئت تجدید نظر.

سید حسین صفری نوشته است: در این ماده آمده است که «قانون اساسی مصوب 1358 هجری شمسی فاقد اصلی بود که نحوه بازنگری در متن قانون اساسی را در مواقع ضروری نشان دهد».

در نامه امام خمینی (ره) در خصوص بازنگری قانون اساسی آمده است: «…اکثر مسئولان و کارشناسان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر این باورند که قانون اساسی اگرچه دارای نقاط قوت خوب و جاودانه فراوانی است، اما دارای ایرادات و اشکالاتی است. . خوب…”
بر این اساس وی دامنه بازنگری را در برخی از موضوعاتی که به وی داده شده از جمله «راه بازنگری قانون اساسی» مشخص کرد.
www.imam-khomeini.ir/fa/n22262/
به نظر می‌رسد برخی از مشورت‌هایی که در خصوص تغییر قانون اساسی مترقی دهه اول انقلاب با امام خمینی (ره) شده است، نادرست یا ناقص بوده است. هنوز مشخص نیست که این رایزنی ها توسط چه کسانی انجام شده و چه کسانی بر ضرورت این تغییرات در قانون اساسی تاکید و اصرار داشته اند. در ابتدای مقاله اشاره شد که نحوه بازنگری قانون اساسی مصوب مجلس خبرگان قانون اساسی نامشخص است. درست نیست زیرا در قانون اساسی مترقی دهه اول انقلاب راه بازنگری در قانون اساسی کاملاً مشخص بود.
تنها ماده قانون اساسی مترقی دهه اول انقلاب در مورد رفراندوم، اصل 59 قانون اساسی بر اساس این اصل بود:
«در بسیاری از مسائل مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، قدرت قانونگذاری ممکن است با رفراندوم و ارجاع مستقیم به رأی مردم اعمال شود. درخواست ارجاع به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس برسد.
تدوین کنندگان و تدوین کنندگان بازنگری قانون اساسی پیشنهاد می کنند که در اصل 59 مکانیسم همه پرسی مشخص نشده است، در حالی که در این اصل همه جوانب به وضوح مشخص است. بر اساس اصل 74 همین قانون اساسی، پس از تصویب هیأت وزیران، لوایح به مجلس تقدیم می شود و طرح های تقنینی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان مردم به شورای ملی تقدیم می شود. می توان برنامه ریزی کرد.»
بنابراین هرگونه تغییر در قانون اساسی در صورت تصویب دو سوم نمایندگان مردم و تصویب مجلس شورای ملی و پس از بحث و بررسی در کمیسیون های تخصصی و صحن علنی باید از طریق طرح یا لایحه ای در مجلس شورای ملی ارائه شود. شورای نگهبان به عنوان موارد رفراندوم به رأی مردم گذاشته شد.

سوال دوم بر اختیارات قوه مجریه متمرکز بود. اتفاقاً در قانون اساسی مترقی مصوب مجلس، خبرگان قانون اساسی رئیس جمهور نسبت به دوران پس از تغییر قانون از اختیارات بیشتری برخوردار بودند.
زیرا:
الف- نظر رئیس جمهور باید در مجلس به نخست وزیر اطلاع داده می شد
ب- تک تک وزیرها باید در مجلس از نظر رئیس جمهور مطلع می شدند یا در حین کار طبق نظر رئیس جمهور آزاد می شدند.
ج- هنگام حضور رئیس جمهور در جلسه شورای دولت، اداره شورای دولت به عهده رئیس جمهور بود.
د- یکی از سه نفر سازمان صدا و سیما به پیشنهاد رئیس جمهور.
ج- وزیر دادگستری اختیار بیشتری داشت.
ح- سایر قوا

دیدگاهتان را بنویسید