طرح جدید واردات خودرو/ چه کسانی می توانند خودروی دست دوم را به ایران بیاورند؟

طرح جدید واردات خودرو/ چه کسانی می توانند خودروی دست دوم را به ایران بیاورند؟

این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت لایحه پیشنهادی واردات خودروی دست دوم را به دولت ارسال کرده و وزیر آن وزارتخانه باید کمتر از 10 روز دیگر در جلسه استیضاح حاضر شود و مشخص کند که آیا باید از این لایحه بماند یا برود. وزارت

زهرا علی اکبری سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه امروز شورای دولت در خصوص بازار خودرو در جمع خبرنگاران گفت: راه حل سریع بازار خودرو واردات خودروهای فرسوده است. وی همچنین اعلام کرد: بنابراین امروز دولت لایحه دو دوره ای واردات خودروهای فرسوده را تصویب کرد. فاطمی امین ابراز امیدواری کرد که این مصوبه در مجلس تسریع شود.

اکنون خودرو به موضوعی اساسی برای اقتصاد ایران تبدیل شده است. نوسانات شدید قیمت خودرو در دو سال گذشته و رسیدن قیمت ارزان ترین خودروی پراید ایران به 350 میلیون تومان از مهم ترین دلایلی است که نمایندگان مجلس برای استیضاح مجدد فاطمی امین عنوان کردند.

فاطمی امین در حالی وارد این وزارتخانه شد که قول کاهش قیمت خودرو و افزایش تولید خودرو را داد.

صحبت های او و معاونش در ماه های اول حضورش بر این موضوع بود که می توان اوضاع بازار خودرو و صنعت خودرو را ساماندهی کرد و مدیریت نادرست و نادرست مسئولان دولت سیزدهم باعث شده بود تا صنعت خودرو باز کردن یک قرعه کشی

در عمل نه تنها از دامنه بحران کاسته نشد، بلکه تشدید بحران در این بازار و صنعت، نارضایتی تولیدکننده، مصرف کننده و دولت و تا کنون مسئولان وزارت امنیت را تشدید کرد. نتوانسته اند راه حلی برای بی ثباتی بازار و نبود صاحب خودرو پیدا کنند.

وزیر صمت در شهریور سال 1400 که در آستانه دریافت اولین رای اعتماد از مجلس بود، طرح خودروهای چهار محوره خود را اعلام کرد و حتی تاکید کرد که در قالب طرح های تدوین شده، مصرف سوخت کاهش یابد.

فاطمی امین گفت: در حوزه خودرو یک برنامه 6 ماهه و یک برنامه دو ساله در نظر گرفته ایم که با اجرای آنها صنعت خودرو در 3 تا 4 سال آینده افتخار ملی خواهد شد. در حوزه خودرو مشکل فنی نداریم اما عدم رقابت و تولید کم از مشکلات اصلی این صنعت است.

وزیر صامت همچنین با تاکید بر تولید 3 میلیون خودرو در کشور گفت: اگر بخواهیم قیمت خودروها را کاهش دهیم و کیفیت را افزایش دهیم باید قیمت تمام شده تولید را کاهش دهیم. اما فاطمی امین از خصوصی سازی خودروسازان نیز صحبت کرد و تاکید کرد که دولت نباید شرکتی باشد. وی همچنین قول داد که در صورت سکوت وزیر، نمی خواهد مدیران عامل صنعت خودرو را منصوب کند و در یک دوره گذار آنها را به سهامداران واگذار خواهد کرد. کاهش قیمت سوخت خودرو از دیگر وعده های وزیر بود که به گفته وی تا پایان امسال محقق خواهد شد.

چهار ماه دیگر عمر وزارت فاطمی امین در صورت ادامه به دو سال می رسد اما از اجرای برنامه شش ماهه، دو ساله و… خبری نیست.

من قصد واردات ماشین دارم

تلاش زیادی برای واردات خودرو از سوی وزارت امنیت در دستور کار قرار گرفته است و وعده ها نیز حاکی از ورود خودروهای وارداتی در سال 1401 بود که البته هنوز همین تعداد خودروی وارداتی به دست متقاضیان و مشتریان نرسیده است. اکنون وزیر امنیت در سخت ترین شرایط تلاش می کند با اخذ مجوز واردات خودروهای فرسوده برگ دیگری را ورق بزند. در این قالب لایحه ای تهیه و به مجلس ارسال شد.

سخنگوی وزارت ایمنی گفت: در طرح پیشنهادی وزارت ایمنی برای واردات خودروهای فرسوده، عمر لاستیک ها باید در مدت پنج سال و مطابق با استانداردهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست باشد.

البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مهلتی تعیین کرده و در دو فوریت این لایحه را به مجلس ارائه کرده است. این لایحه دوجانبه برای الحاق به قانون سازمان صنعت خودروی دولت تدوین شد. در این لایحه پیشنهاد شده است که هر فردی می تواند بدون داشتن کارت بازرگانی خودرو وارد کند.

تنها شرط این است که خودروی وارد شده مشمول مقررات گمرکی و مطابق با استانداردهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست باشد.

نکته اینجاست که بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی اگر این تلاش ها به ثمر بنشیند، نمی توانند وزیر را در کمتر از دو سال از خطر سومین رای اعتماد خارج کنند. قیمت خودروها در بازار نیز پس از اعلام مهلت استیضاح کاهش یافته است و مسئولان وزارت امنیت امیدوارند با طرح جدید شرایط برای گشایش فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید