اتفاقات طرح فروش 500 هزار خودرو / چه کسانی می توانند ثبت نام کنند؟

اتفاقات طرح فروش 500 هزار خودرو / چه کسانی می توانند ثبت نام کنند؟

سخنگوی صامت اعلام کرد: مالکان خودروهای فرسوده نمی توانند در طرح فروش 500 هزار خودرو شرکت کنند.

سیاست خودرو به همه متقاضیان اجازه شرکت در فروش انبوه خودرو را نمی دهد.

امید قالیباف از عدم حضور مالکان خودروهای فرسوده در این طرح پیش فروش خبر داد و گفت: دو دسته دیگر از متقاضیان یعنی متقاضیان عادی و مادران دارای دو فرزند یا بیشتر همچنان امکان مشارکت و خرید خودرو از مسیر گسترده جهت تحویل را خواهند داشت. از ماشین ها

آن طور که این مقام وزارت امنیت می گوید، مادران دارای دو فرزند یا بیشتر همچنان 50 درصد از عرضه خودرو در این مسیر را به خود اختصاص می دهند. بنابراین 50 درصد باقیمانده به داوطلبان عادی اختصاص می یابد. اما چرا صاحبان خودروهای فرسوده فرصت خرید خودرو از طرح جامع فروش خودرو صمت را از دست دادند اما فروش خودروهای ویژه مادران با همین کیفیت ادامه دارد؟

چرا فروش ویژه مامان همچنان ادامه دارد؟

ریشه این مشکل را باید در تفاوت قوانینی جست که سیاستمدار خودرویی را مجبور به عرضه خودرو به دو دسته کاندیدا می کند. فروش ویژه خودرو به مادران دارای دو فرزند یا بیشتر بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت به مدیران وزارت صمت واگذار شد.

قانون حمایت از خانواده و جوانان در 19 نوامبر 1400 به تصویب مجلس رسید. نمایندگان مجلس با این طرح سعی کردند خانواده ها را به فرزندخواندگی تشویق کنند. آنها مشوق های متعددی را برای تشویق نرخ زاد و ولد بررسی کردند.فروش 50 درصد از محصولات ارائه شده توسط خودروسازان در طرح های فروش یکی از ایده های نمایندگان برای تشویق خانواده ها به بچه دار شدن بود. اما قانونی که سیاست گذار خودرو را موظف می کند بخشی از فروش خودروسازان را به اسقاط خودروهای فرسوده اختصاص دهد به قانون بودجه سال 1401 پیوند خورد و نمایندگان مردم در تصویب قانون بودجه امسال شرکت های خودروسازی را موظف به اختصاص 10 درصد کردند. از خودروهای فروخته شده به صاحبان خودروهای دست دوم در هر طرح فروش که دارند. مدیران صامت در نیمه اول امسال نسبت به اجرای این قانون بی تفاوت بودند اما در نیمه دوم سال جاری به ایران خودرو سایپا اعلام کردند که 20 درصد از طرح فروش خود را به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اختصاص دهد. به همین دلیل شاهد بودیم که در طرح‌های فروش متعددی که خودروسازان از مهر تا اسفند امسال حفظ کردند، سهمیه مالکان خودروهای فرسوده حفظ شد. مقایسه این دو قانون نشان می دهد که قانون حمایت از خانواده و جوانان از آنجایی که پایانی ندارد همچنان باید در دستور کار دولت قرار گیرد و آن را اجرا کند. اما سهمیه 10 درصدی فروش خودروسازان برای اسقاط خودروهای فرسوده در قانون بودجه سال جاری قرار گرفت که با توجه به پایان سال و در نتیجه پایان مدت اجرای این قانون، الزام دولت است. برای اجرای آن به پایان رسیده است. بنابراین دیگر تعهدی برای شرکت های خودروسازی برای ارائه 10 درصد محصولات خود در طرح های فروش دارندگان خودروهای فرسوده وجود ندارد.

باید منتظر ماند و دید برنامه دولت برای حذف خودروهای فرسوده از دستور کار در سال آینده چیست، آیا باز هم واردات خودروهای اسقاط را مقصر می داند یا به مشکل فعلی ادامه می دهد؟ البته امکان پیش بینی مسیر سوم برای اسقاط خودروهای فرسوده نیز وجود دارد.

فراموش نکنیم برخی از متقاضیان عادی که دارای پلاک فعال بوده و در 48 ماه گذشته از خودروسازان خودرو خریداری کرده اند نیز در کنار مالکان خودروهای فرسوده در لیست سیاه این طرح گسترده فروش خودرو قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید