طرح های بحث برانگیز برای مقابله با عفت; مردم را نکش

طرح های بحث برانگیز برای مقابله با عفت;  مردم را نکش

برخی از راه های ذکر شده در رابطه با رعایت حجاب، مصادیق افتادن از گودال در چاه است. / اینکه برخی نهادهای حاکمیتی با اقداماتی مانند پلمب مراکز خرید سعی در جایگزینی محرومیت های اجتماعی از جمله عدم ارائه خدمات عمومی به مشتریان بدون حجاب دارند، در واقع با گرد هم آوردن شهروندان برای نظم و انسجام اجتماعی تلاش می کنند.

سیدعباس صالحی، نماینده، حقوقدان و مدیرمسئول روزنامه نوشت: برخی از راه های پیشنهادی در رابطه با رعایت حجاب، مصادیق افتادن از چاله در چاه است. تجربه گشت خیابانی را با پیشنهادهایی که قطبی تر و مخاطره آمیزتر هستند تکرار نکنید. بهره مندی از نظر کارشناسان اجتماعی و عبرت گرفتن از گذشته در مدیریت اجرای احکام شرعی.

مردم را نکش

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی نیز در صفحه تلگرام خود نوشت: «خانمی برای خرید بدون روسری وارد مغازه شد. صاحب مغازه از خانم خواست که به حجابش احترام بگذارد خانم، اما او پاسخ داد: نمی خواهم، نمی خواهم. من دارم مغازه دار هم جواب داد من مغازه خودم را دارم حق دارم و نمی خواهم به تو لباس بفروشم! ظاهراً حزب با این توئیت می خواست «محرومیت اجتماعی» زنان بدون حجاب را توجیه کند، اما به دلیل درک نادرست از امور خصوصی و عمومی، اجازه هرج و مرج و درگیری های اجتماعی را داد.

وی افزود: پوشش شهروند در حدود و تسامح عرف امری خصوصی است و حتی اگر پوشش خاصی خلاف مقررات و دستورات دولتی باشد، دیگر شهروند نمی تواند آن را مطالبه کند. از سوی دیگر، فروش نوعی خدمات عمومی است و بنابراین تاجر حق انتخاب مشتریان خود و اعمال تبعیض نسبت به آنها را به هر دلیلی ندارد. اگر برای مغازه دار خاصی بر اساس نوع پوشش مشتریانش حق انتخاب و تبعیض به رسمیت شناخته شود، هر مغازه داری بر اساس علاقه و نگاه به ظاهر، حق دارد از خدمات به بسیاری از آنها خودداری کند. به عنوان مثال، اگر فروشنده ای مجاز است به زن بدون روسری جنسی نفروشد، فروشنده دیگر نیز مجاز است به زنی که چتر یا روسری بر سر دارد کالایی نفروشد. این سوال را می توان به سایر خصوصیات جسمانی شهروندان نیز تعمیم داد. همانطور که یک فروشنده به مردان بی ریش چیزی نمی فروشد و فروشنده دیگری به مردان ریش دار. یک فروشنده نباید کالا را به شهروندان چاق بدهد و فروشنده دیگری به شهروندان لاغر. یک مغازه دار نباید به افرادی که خون دماغ دارند سرویس دهد، دیگری باید به افرادی که خونریزی دماغ دارند و … خدمت کند!

زیدآبادی نوشت: حال جامعه ای را تصور کنید که ارائه دهندگان خدمات عمومی با چنین معیارهای بدیهی مشتریان خود را انتخاب کنند! در این جامعه تنش و درگیری وجود داشت، برق به سرعت گسترش یافت و به قول هابز «جنگ همه علیه همه» در گرفت! اینکه برخی نهادهای حاکمیتی با اقداماتی از جمله پلمب مراکز خرید سعی در جایگزینی محرومیت اجتماعی از جمله عدم ارائه خدمات عمومی به مشتریان بدون حجاب دارند، در واقع با گرد هم آوردن شهروندان نظم و انسجام اجتماعی را هدف قرار داده اند. در واقع این روش آنقدر خطرناک است که همین پاترول عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به این دارد.

پ.ن: این مطلب مربوط به موضوع اجتماعی است و با دیدگاه سیاسی نوشته نشده است. پس از عهدشکنی شکایت نکنید!

دیدگاهتان را بنویسید