حضرت زینب(س) در اسارت نیز حافظ عفت و عفت بود/ حضرت زینب الگوی تربیت دختران است.


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۸
کد خبر: 1809176

کارشناسان مذهبی با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) الگوی تربیتی دختران است، اظهار داشتند: حضرت زینب(س) در اسارت نیز بالاترین حیا و عفت بود که شاید امروز بهترین الگو برای زنان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، حضرت زینب کبری علیهاالسلام که در مکتب پدر و برادران دلیر خود رشد کرده است، مانند آنان شجاع و بی باک است، چنانکه شیخ شوشتری می فرماید: اگر من حسین (ع) را دارم، در کربلا میدان جنگ بود حضرت زینب (س) ص) دو میدان بود یکی مجلس ابن زیاد و دیگری مجلس یزید.
حضرت زینب علیها السلام پس از واقعه کربلا حدود یک سال و شش ماه عمر کرد. در قافله اسرا به همراه سایر بازماندگان کاروان کربلا به کوفه و سپس به شام ​​برده شد. با اینکه امام سجاد (ع) بازماندگان را رهبری می کرد، زینب کبری نیز پیشتاز بود.
سخنرانی قهرمانانه زینب(س) در کوفه افکار عمومی را متحول کرد. او به گریه مستی عبیدالبن زیاد که پیروزی او را ستودی پاسخ داد و گفت: کار خدا را با خانواده خود چگونه دیدی؟! او با شجاعت وصف ناپذیری گفت: «من چیزی جز زیبایی ندیده ام. شهادتشان مقدر بود. آنها به قربانگاه خود رفتند، به زودی خداوند آنها و شما را برای قضاوت در حضور او خواهد آورد.
هنگامی که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب (سلام الله علیها) با جسارت برادرزاده خود را در آغوش گرفت و گفت: اگر می خواهی او را بکشی، مرا هم بکش. پس از اعتراض زینب علیهاالسلام، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد.
کاروان آزادگان راهی دمشق شد. زینب(س) در شام توانست افکار عمومی را تغییر دهد. یزید جلسات را به عنوان پیروزی ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سر بریدن حسین (ع) را در تشت گذاشت و با چوب به صورتش زد که پشیمان شد. سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه بازگرداند.
در مدینه، زینب (سلام الله علیها) فرستاده سیدالشهدا(ع) ساکت نیست. او با فریاد خود مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید برانگیخت. حاکم مدینه به دنبال تبعید حضرت زینب (سلام الله علیها) بود. به گفته برخی، وی به شام ​​سفر کرد و در آنجا درگذشت.

حضرت زینب علیهاالسلام در اسارت نیز برترین پاسدار حیا و عفت بود.
اما امروز که دشمن به هیچ وجه نتوانسته به اهداف شوم خود دست یابد، با فرهنگ و حجاب وارد جنگ با ایران شد و فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی را تغییر داد، پس باید گفت که یکی از سؤالاتی که حضرت زینب (س) هم در ماجرای کربلا و هم بعد از واقعه کربلا و در اسارت از ایشان دفاع کرد و بی دلیل مانع از ترک آن حضرت شد. بحث حجاب بود. حضرت زینب علیهاالسلام به عنوان مادرش حضرت زهرا علیهاالسلام هرگز از حجاب و عفاف دست برنداشته است و امروز زنان می توانند حضرت زینب سلام الله علیها را در مسئله حجاب الگوی خود قرار دهند.
مریم معین الاسلام در این خصوص با اشاره به موضوع نفوذ فرهنگی در کشور و الگو گرفتن از جوانان از حضرت زینب (سلام الله علیها) گفت: اگر یکی از زنان واقعاً به دنبال حقیقت باشد. یکی از رفتارهای زیبای حضرت زینب (سلام الله علیها) و زنان عاشورا با حجاب.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) زمانی که می خواست با زنان وداع کند از آنان خواست که محجبه باشند و در راه اسارت حجاب خود را از دست ندهند.
وی افزود: حضرت زینب(س) در راه اسارت تلاش زیادی برای حفظ حجاب زنان داشتند و در مقابل نامحرم نمی ایستند.
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی بانوان منتظر با اشاره به تلاش حضرت زینب (س) برای حفظ حجاب در مسیر اسارت، گفت: حضرت زینب (س) حجاب را در راه اسارت و سخت ترین راه جستجو کرد. شرایط و این شرایط او را وادار به تسلیم نکرد.
وی بیان کرد: حضرت زینب(س) در تمام دوران اسارت پاسدار حریم حیا و حجاب بود.
معین الاسلام با اشاره به اینکه کسانی که بیدار هستند به راحتی مظاهر و مشکلات حجاب را در رفتار حضرت زینب(س) در کربلا درک می کنند، خاطرنشان کرد: بانوان به راحتی می توانند ردپای و تلاش برای حجاب را در کربلا ببینند.

حضرت زینب(س) بهترین الگو برای حجاب و عفاف است
همچنین در این خصوص حجت الاسلام انصاری کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه سیره و سیره حضرت زینب(س) باید الگوی زنان جامعه ما باشد، گفت: این بانوی بزرگوار بهترین الگو برای حجاب و عفاف است. کسی که حمایت می کند از عاشورا و کربلا زندگی می کنند و هیچ توجهی به پوشش خود ندارند. البته عاشورا و حضرت زینب را نفهمیدند.

حضرت زینب (سلام الله علیها) الگوی جاودانه برای زنان مسلمان است
از سوی دیگر، معصومه سادات طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه در این خصوص با تاکید بر اینکه حضرت زینب(س) الگوی رفتار اجتماعی، سیاسی و کنشگری زنان مسلمان است، گفت: می توانید از حضرت زینب (س) استفاده کنید. (ص) به عنوان الگویی برای همه بیایید با عرصه های مختلف زندگی و در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و به طور کلی فردی و اجتماعی آشنا شویم.
وی ادامه داد: با توجه به موقعیت سیاسی، اجتماعی و مذهبی زندگی حضرت زینب(س) و نوع مواجهه با حوادث مختلف زندگی آن حضرت، این امر موجب شده است که ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) به عنوان یک الگوی جاودانه زنان مسلمان تا به امروز.»
طباطبایی با بیان اینکه در بیانات رهبر معظم انقلاب به شخصیت و منش حضرت زینب(س) اشاره های ویژه ای شده است، افزود: رهبر معظم انقلاب در سال 74 به حضرت زینب(س) فرمودند که به طرق مختلف یک استاد. معلم معنویت، معلم اخلاق و معلم رفتار اسلامی زنان، زنان مسلمان از خانواده تا جامعه دارای مشکلات علمی و سیاسی، مددکاری، ارزش‌های اخلاقی هستند و خاستگاه بزرگ انقلابی را در کنار هم نشان می‌دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید