طولانی ترین شب سال؛ این یلدای آن یلدا…

طولانی ترین شب سال؛  این یلدای آن یلدا...

روز جدید شب یلدا، شب کنار هم نشستن، گفت و گو و خندیدن، شب شاهنامه خوانی و حافظ بازی و شب پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با حکایات و داستان های جذابی است که می گویند. اگرچه زمان نشستن دور صندلی و کاسه های کشمش و لبو و انار روی صندلی است و نمی توان از ترس عود بیماری عروق کرونر قلب جمع کرد، اما می توان دورهمی های خانوادگی کوچکی در طولانی ترین شب سال داشت. گرم کردن داستان ها و قصه های قدیمی.

ما یلدا داریم نه یلدا برای بعضی ها که چند ماه پیش ست لباس خانوادگی با تم قرمز و سبز سفارش دادند و سفره ای با آناناس و زیتون و ژامبون درست کردند یلدا هم همینطور و برای کسانی که مثل پدر خانواده امشب هم مثل بقیه، شیفت شب کار می کند و مادر خودش بار سرگرمی بچه ها را به دوش می کشد تا یلدا را فراموش کنند.

این آخرین شب پاییز برای عده ای است که زیاد نیستند. پدر و مادر و تنها پرورشگاه لباس های قرمز و سبز می پوشند و ابتدا به آتلیه می روند و عکس های یادگاری می گیرند که به احتمال زیاد در فضای مجازی منتشر می شود و سپس یلدا بازی لاکچری خود را آغاز می کند.

خرید اینترنتی انواع تنقلات و خوراکی های رنگارنگ هم اکنون به درب منزل رسیده و فقط چیدمان آنها باقی مانده است.

حقوق 30 روزه کارگر یعنی چیزی بین 4 تا 5 میلیون تن صرف سرویس های مجلل سر سفره یلدا. از بسیاری از میوه ها و موزهای زیبا و فریبنده، آناناس، هندوانه و کیوی که با هم به عنوان گل یا حیوان یا چیزی ساخته شده اند، گرفته تا شمع های قرمز رنگ که قیمت برخی از آنها چند صد هزار تن است و قرار است ظرف چند ساعت باشد. چند صد هزار تومان و آب می شود! صدها هزار توم که برخی از کودکان کار باید از صبح تا شب با عینک آفتابی مردم را التماس کنند تا آن را از شیشه ماشین بیرون بیاورند.

میز ناهار خوری چند میلیون دلاری آماده است، انواع غذاهای تهیه شده از ژامبون، زیتون، پنیر آب شده، استیک آبدار، گوجه گیلاسی و پاستا، چیده شده در غذاهای گران قیمت، با انواع نوشیدنی ها از دوغ گرفته تا نوشابه و خوراکی های خوش طعم. متفاوت واقع شده است.

از ژله های انار، دسرهای شکلاتی، ماست هایی با طعم بادمجان، اسفناج و لبو و … نیز به عنوان دسر در این سفره های مجلل استفاده می شود.

میز میان وعده مجزا. آجیل چهار آجیل دستچین شده در غذاهای اصلی میز قرار می گیرد، کیک بزرگ با طرح یلدا در وسط میز نشان داده شده است و غذاهای اطراف پر از شیرینی های خامه ای، شکلات های خارجی، چیپس و پفک است. شیرینی، چوب شور و غیره.

بعد کم کم مهمان ها از راه می رسند و نوبت به صحبت و خندیدن و به رخ کشیدن لباس های گران قیمت می رسد. با تاریک شدن هوا، آپلود عکس ها شروع می شود و عکس های سبز و قرمز تمام فضای مجازی را پر می کند و برخی با هزاران حسرت عاشقان برآمدگی شکم و سفر این گروه محدود می شوند.

اما یلدا برای دیگران متفاوت است. از بالا و پایین رفتن در مغازه ها تا مغازه ای آجیل را کیلویی 10 تا 20 هزار تن ارزان بفروشد و حداقل 250 گرم بخرد. از ورق زدن واگن های میوه گرفته تا یافتن هندوانه های ارزان و سبک تا صف در مغازه های برنج فروشی دولتی.

برای بقیه اعضای خانواده، پدر خانواده با هر پیامک تلفنش چند روزی می ماند و بررسی می کند که آیا معوقات چند ماهه اش پرداخت شده و آیا می تواند کاری برای شب یلدا انجام دهد.

اما باز هم پیامک تبلیغاتی است و خبری از ودیعه نیست.به خانه ای که حتی شب شام هم روشن نیست نیایید.

در این خانه ها خبری از لباس ها و ست های رنگارنگ نیست. کوچکترها لباسهای کهنه بزرگترها را پوشیدند و آستینها را بالا زدند تا آن را اندازه بگیرند. این خانه ها نه میز مجلل دارند، نه میز معمولی، یک سفره پلاستیکی ساده وسط هال پهن می کنند و وسط میز غذا می چینند که برای چهار پنج نفر کافی نیست. بچه ها خوردند و کنار زدند.

یک هندوانه ورقه شده ساده بین بچه ها تقسیم می شود و سپس مقداری تخمه آفتابگردان و یلدا آماده است. بدون عکس، بدون تم قرمز و سبز، بدون فضای مجازی و بدون شکم پر.

برخی در وضعیت بدتری قرار دارند. نیمه شب است و اتفاقا بچه ها امشب قصد خوابیدن ندارند، مادر سعی می کند خبری از یلدا از بچه ها نشنود و بار این شرم را به دوش می کشد.

پدر باید امشب شب را در کارخانه بماند. برای دیگران اگر شب یلدا به معنای چند دقیقه بیشتر با هم بودن است، برای این پدر یعنی چند دقیقه بیشتر کار و دوری!

بچه ها غذای ساده می خوردند و مادر سعی می کرد یلدا را فراموش کنند و بخواباند. نه هندوانه، نه دانه، نه صد گرم آجیل، نه میوه و نه بابا!

و برخی که حتی نمی دانند امروز ساعت چند است، وقتی پاییز تمام می شود و زمستان در راه است، یا به دنبال غذای باقی مانده در سطل هستند یا در صف ایستاده اند تا پلاستیک و کاغذی را که از سطل ها جمع کرده اند وزن کنند و ببرند. پول.

بعضی از بچه ها تا آخر شب سر چهارراه می مانند و دست به شیشه ماشین می زنند و بعد که سبز می شود برای گرفتن حق خود دنبال ماشینی می دوند که شیشه های شیشه ای دارد یا آقایانی که حتی کیف برنجی در دست دارند. تا ساعت 11 شب یا کار می کنند.

… برای این مردم یلدا سالهاست مرده است، بی لباس گرم، بی غذا، بی کفش و حتی بدون سرپناه و جای خواب!

در شرایطی که گرانی بسیاری از اجناس باعث شده اکثر مردم نتوانند آجیل و تنقلات شب یلدا را بخرند، بسیاری از کودکان این شب را با حسرت و پدران با شرم می گذرانند و برخی در فضای مجازی فکر می کنند دوست دارند.

… در این شرایط سخت حداقل به فکر همدیگر باشیم و این تجمل بازی و عکس را کنار بگذاریم، به روزهای سخت مردم فکر کنیم، شاید با هم بتوانیم یلدای راحت تری را تحمل کنیم.

راوی؛ رسم دیرینه ایرانیان در طولانی ترین شب سال

مهنار فتاحی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه، شب ها را فرصتی مناسب برای آشنایی کودکان و نوجوانان با آداب و رسوم عنوان کرد و افزود: خانواده ها باید با قصه گویی شب یلدا را در کنار فرزندانشان خاطره انگیز کنند. و به یاد می آورند.”

فتاحی با بیان اینکه شب یلدا در گذشته آداب و رسوم خاصی در بین ایرانیان داشته است، افزود: خانواده ها باید فرزندان خود را با این آداب و رسوم آشنا کنند تا در آینده از این شب و آداب و رسوم آن برای فرزندان خود بگویند. این شب را عالی بسازید

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه ادامه داد: نیاکان ما تمام تلاش خود را کردند تا این فرهنگ و دین را به ما بیاموزند و نباید اجازه دهیم آداب و رسومی مانند شب یلدا به مرور زمان فراموش شود.

فتاحی با بیان اینکه قصه گویی از گذشته های دور اساس شب های یلدا و جذاب ترین و رایج ترین سنت شب یلدا بوده و بزرگان و بزرگان همیشه آن را به یاد دارند، گفت: خواندن داستان هایی مانند داستان های شاهنامه در آن شب، داستان یک. هزار و یک شب، داستان های ننه شهرزاد و دیگران.

فتاحی در ادامه قصه گویی را یکی از مهم ترین ابزارهای تربیتی برشمرد و افزود: یکی از آثار قصه گویی در کنار هم بودن خانواده خواهد بود که باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین آنها می شود. تأثیرگذاری بر ماهیت داستان، تقویت قدرت درک و بیان، تشویق خلاقیت، آموزش زبان و افزایش دایره لغات کودکان از دیگر آثار تربیتی قصه گویی است.

دیدگاهتان را بنویسید