عجیب اما واقعی: یکی از اعضای کمیته فنی به خودش پیشنهاد سرمربیگری استقلال را داد!

استقلال یک فصل پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت و در نهایت ساپینتو از آن تیم جدا شد. شما یکی از حامیان ادامه همکاری با این مربی بودید، چرا استقلال جامی نگرفت؟

ساپینتو در مصاحبه اش دلیل رفتنش را گفت. بقیه رو نمی دونم چون ایران بودم! اما باید ادامه پیدا می کرد. سبک بازی تیم با او خوب بود و ساپینتو بازی های بزرگی را می برد. اما اگر بخواهیم وارد شویم باید وارد بحث داور شویم که 14 پنالتی را برای این تیم از دست دادند که 7 تای آن را همه می گویند درست بود. اگر دو نفر از آنها بگیرند تیم ما قهرمان می شود. در فینال جام حذفی هیچ کس نمی داند چرا ساپینتو اخراج شد و بازی به این ترتیب تمام شد. به هر حال با شناختی که از فوتبال ما و استقلال پیدا کرده بود، فکر کردم بهتر است بماند. چون گزینه های ایرانی زیادی نداشتیم و اگر الان گزینه های خارجی بیاورند، تجربه به ما می گوید که 5 یا 6 بازی اول را از دست می دهند تا بخواهند برای استقلال شناخته شوند و این باعث اتلاف وقت در فوتبال ما می شود. .

آیا تغییرات مدیریتی یا مسائل مربوط به مجوز حرفه ای و حذف از آسیا روی استقلال تاثیر داشت؟

100% ضربه بزنید چون برای هر مربی خارجی که برای حضور در باشگاه های آسیایی می آید مهم است. این هم می تواند دلیل خروج ساپینتو باشد. تغییر مدیر هم ضربه می زند! یکی از دلایل قهرمان نشدن استقلال ابتدا قضاوت و سپس تغییر مدیریت و بی پولی بود. 6، 7 ماه مربی و بازیکن حقوق نگرفتند اما مردانه رفتار کردند و سر کار ماندند. ببینید استراماچونی برای نیم فصل یک میلیون، سیصد، چهارصد هزار یورو از ما گرفت، اما 400 یورو کمتر بود، برای اینکه راضی شود، امضا نکرد. با ساپینتو مقایسه کنیم که 7-8 ماهه بی پول شد و ماند. همینطور بچه ها لیگ پارسال با شرایطی که داشت به پایان رسید. چندین سال گرفتار تعطیلی دیرهنگام تیم بودیم و فقط یک فصل همه چیز خوب بود، زمان فرهاد مجیدی بود و نتیجه را دیدید. فکر نمی کنم تیمی باشد که بتواند بدون باخت قهرمان شود. هر کس را که می خواهند بیاورند.

فصل تمام شد و شما عضو کمیته فنی تیم شدید.

نه! کمیته فنی زمانی تشکیل شد که من ایران نبودم و اسمم را هم همینطور گذاشتند! من هیچ اشرافی به این داستان نداشتم. با مظلومی صحبت کردم، جلسه ای یک ساعته برگزار شد و در آن جلسه همه به جواد نکونام رسیدند.
آیا نکونام گزینه مورد نظر شما بود؟

باید ببینیم شرایط چیست. گفتم اگر گزینه خارجی بیاوریم به زمان نیاز دارد تا با شرایط آشنا شود. همچنین تیم ما بدهی زیادی دارد. برای مربی خارجی مشکل دلار این وسط است. به همین دلیل نسخه ایرانی و در بین بازیکنان ایرانی جواد بیشتر از بقیه بود چون تیمی بود و تجربه داشت، در اروپا بازی کرده و سابقه مربیگری در باشگاه های آسیایی را دارد. هر مربی ای که در تیم بزرگ استقلال انتخاب شود کار بسیار سختی دارد. ما با این شرایط سخت و قراردادها و گزینه های سخت کار سختی داریم، اما نمی توانیم مربی بیاوریم! کار باید به زودی شروع شود. بهتر است بدانید تا فصل 45 روز طول می کشد و ما داریم وقت تلف می کنیم. باید به زودی مربی انتخاب شود. البته با توجه به استقلال زیاد مدیریت باید روی انتخاب مربی خیلی حساس باشد. اگر برای یک یا دو روز به عقب و جلو رفت، طرفداران بهتر است منتظر بمانند. نباید مربی را هدایت کنیم که به او بگوییم برو هفته دهم! در نهایت امیدوارم طی یکی دو روز آینده انجام شود.

شما به سوالات کلی پاسخ می دهید اما می توانید به اختصار بگویید چرا یکی از اعضای کمیته فنی باید خود را منتخب هدایت این تیم معرفی کند؟

من در ایران نبودم و در جلسات نبودم اما متاسفانه شنیدم این اتفاق افتاده است. خوب نیست چون کمیسیون فنی برای کمک به باشگاه ایجاد می شود. البته انتخاب اعضای کمیته فنی هم بحث برانگیز است زیرا من و مظلومی در سالی که شفر بود اعضای کمیته فنی را انتخاب کردیم و سعی کردیم از همه نسل ها در کمیته استفاده کنیم. مثلاً برای دروازه بان ها مجید رضایی را انتخاب کردیم که خودش دروازه بان بود و شاید کسی نداند اما رضایی شاگرد اول آسیا با مدرک A شد، اگر این نفرات را با توجه به توانایی هایشان انتخاب کنیم، نمی دانم. نمی دانم چه کسی اعضای کمیته فنی را انتخاب کرد. در این شرایط حساس کمیته فنی فقط باید یک جلسه یک ساعته داشته باشد؟

نقش کمیته فنی در انتخاب مربی را منکر هستید؟

صد در صد چون فقط یک جلسه داشتند.

آیا نظر مدیر اجرایی در انتخاب مربی با نظر کمیته فنی یکی است؟

نمی دانم! فقط دنبال اخبار نبودم در هر صورت وقتی کمیته فنی تشکیل می شود باید نظرات آن را ترجیح داد. در همه جای دنیا اینطور است اما متاسفانه در ایران اینطور نشد. خوب، دلیلی وجود دارد. یکی از آنها همان اتفاقی است که در کمیته فنی ما افتاد و به جای کمک، گفتیم می خواهیم خودمان مربی شویم! اگر اولین چیزی که به شفر گفتیم این بود که ما فقط برای کمک به اینجا آمده ایم و به دنبال موقعیت شما نیستیم، پس با خیال راحت نقشه را بسازید. عملکرد کمیته فنی باید این مدل باشد نه مدل های دیگر! او سال هاست که در فوتبال ما نیست.

بعضی جاها می گویند که رگولاتورها باید به نکونام مجوز بدهند. نظری در این مورد دارید؟

نمی دانم ماجرا چیست اما نکونام پارسال مربی بود، حالا نمی دانم چه شد. من خیلی دنبال این تاپیک گشتم تا بفهمم داستان چیست و چرا این اتفاق افتاده است.

آیا گزینه دیگری وجود دارد؟

شنیده ام که آقای منصوریان هم مطرح شده و بالاخره باید دید قضیه به کجا می رسد.

نظر شما را درباره منصوریان پرسیده اند؟

خیر نظری نخواستند و هر وقت نظر خواستند اعلام می کنم.

اگر حرف خاصی برای گفتن دارید، بگویید.

یک هوادار حق دارد نگران تیمش باشد. هواداران بدانند که من اصلا اهل ایران نبودم و در این کمیته فنی نقشی نداشتم. هواداران می دانند که من سال ها دور یا نزدیک این تیم بوده ام، هر کاری که ممکن است برای این تیم انجام داده ام. الان هم پست ندارم و میخوام تا جایی که بتونم کمک کنم و افتخار میکنم. اما من اهل این نیستم که به باشگاه بروم و بگویم این نظر من است، باشگاه باید نظر من را بپرسد و من جواب می دهم.

با صحبت شما یاد جمله فراموش نشدنی علی پروین افتادیم که معتقد بود مدیر فنی یعنی صندوق! به نظر می رسد کمیته فنی در فوتبال ما همین مفهوم را دارد. اینطوری نیست

بله او این را گفت و درست گفت. اما رای کمیته فنی یک ساعته جواد نکونام تمام شد، حالا آقایان می دانند چه کار کنند. نکونام مشکل دارد اما باید آنقدر توان داشته باشند که بروند و مشکل را برایش حل کنند و اگر حل نشد هر چه زودتر به دنبال گزینه دیگری باشید تا وقت تلف نشود.

دیدگاهتان را بنویسید