عدم نیاز به تغییر قانون استفاده از سلاح توسط پلیس/ قوانین در زمینه مبارزه با اراذل و اوباش بازدارندگی لازم را ندارد.


ساعت: 11:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806081

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه قانون استفاده از سلاح توسط نیروهای مسلح نیازمند تغییر است، گفت: در بسیاری از نقاط کشور.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با اشاره به شهادت یک افسر نیروی انتظامی گفت: شهادت مظلومانه این شهید را تسلیت می گویم. افسر پلیس.” مجلس از دو طریق می تواند به جلوگیری از تکرار چنین حوادثی کمک کند. مجلس باید کمک کند تا این دو موضوع در کنار هم قرار گیرند تا نیروی انتظامی در این زمینه مشکلات کمتری داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در این زمینه مجلس، دولت و قوه قضائیه باید برای تصویب قانون بازدارنده و قاطع به یکدیگر کمک کنند، گفت: قوانین مربوط به اراذل و اوباش قوانینی است که در گذشته تصویب شده است و الزامات لازم را ندارد. اراذل و اوباش در بسیاری از نقاط کشور.

حیدری با بیان اینکه گاهاً فیلم هایی از برخورد پلیس با اراذل و اوباش منتشر می شود، ادامه داد: اینکه چرا پلیس مجبور است با تجهیزات و افراد کوچک جلوی بسیاری از شلاق ها و چاقوها بایستد که برخی از آنها اسلحه کوچک نیز حمل می کنند. بنابراین این قانون باید اصلاح شود و قانونی تصویب شود که بازدارنده و تعیین کننده باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: برای تغییر این قانون نیازمند همکاری مجلس، قوه قضائیه و دولت هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح باعث شده پلیس در درگیری ها و عملیات ها کمتر از سلاح استفاده کند و توان عملیاتی پلیس را کاهش دهد، آیا مجلس برنامه ای برای اصلاح این قانون در این قانون دارد. استفاده از سلاح؟

حیدری افزود: نیروهای پلیس در ابتدا نمی توانند از سلاح برای برخورد با اراذل و اوباش در ملاء عام استفاده کنند و باید از عوامل بازدارنده مانند توصیه، تاکید و در نهایت حمله هوایی استفاده کنند. تا زمانی که تیراندازی مستلزم حکم قضایی باشد و تا زمانی که آن حکم صادر نشود، طبیعتاً این کارمند در همان زمان مورد ضرب و شتم قرار می گیرد و ممکن است منجر به شهادت کارمند شود، بنابراین این قانون نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه داد: وقتی می گویم این قانون باید بازدارنده و تعیین کننده باشد یعنی یکی از مواردی که قانون باید تغییر کند استفاده از سلاح است. علاوه بر این، تجهیزات پلیس باید تقویت شود و حمایت پلیس باید افزایش یابد، بنابراین باید یک قانون جامع وجود داشته باشد.» همه این موارد وجود دارد و قوانین موجود باید تغییر کند.

سخنگوی کسار شیرین در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس اقدام می کنید یا اینکه لایحه ای از سوی دولت به مجلس ارسال شود، گفت: اگر لایحه ای از سوی دولت و قوه قضائیه به مجلس بیاید، قانون خیلی بیشتر اصلاح می شود.-به زودی. و مصوب شده است که اگر در قالب طرح انجام دهیم، چون بررسی طرح ها زمان زیادی می برد، تغییر قانون ممکن است زمان زیادی ببرد، اما اگر به صورت لایحه بیاید، مجلس. می تواند آن را به دو صورت فوری تایید کند: کوتاه می کند و تخصص بهتری دارد.

انتهای پیام/
منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید