عذرخواهی نصیری از کرباسکی روز نو

عذرخواهی نصیری از کرباسکی روز نو

روز جدید: محاکمه غلامحسین کرباسچی در سال ۱۳۵۶ یکی از جنجالی ترین رویدادهای تاریخ نظام قضایی جمهوری اسلامی بود. تقریباً یک سال پس از انتخاب خاتمی با رای بسیار بالا و در فضای داغ آن روزهایی که مالباختگان 2 خرداد هر روز بحران ایجاد می کردند و به عنوان روزهای بالای خبری تلقی می شدند، ناگهان خبر دستگیری و متعاقب آن محاکمه آقای خاتمی منتشر شد. شهردار غلامحسین کرباشی تهران همه بحران‌های موجود را نادیده گرفت و این رویداد را در کانون اخبار، تحلیل‌ها و تقابل‌های سیاسی قرار داد. شهردار مقتدر تهران در آن روز با غلامحسین محسنی اژه ای، قاضی میانسالی که ۲۳ سال بعد ریاست قوه قضائیه را برعهده گرفت، روبرو شد. قاضی در برابر چشمان کنجکاو میلیون ها بیننده تلویزیونی – که در اقدامی بی سابقه کل مراحل دادگاه را پخش کردند – موی سر ما را پاره کرد و در نهایت پس از محکومیت به اتهام محکومیت به چهار سال زندان و 60 ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد. کرباسکی که زمانی برای ریاست جمهوری مناسب بود، هرگز فرصتی برای تصدی پست های رسمی پیدا نکرد. اما پس از این همه سال و با گسترش فساد اداری و اقتصادی و محاکمه برخی مجرمان مالی که اعداد و ارقام نجومی در سوابق و احکام آنها نسبت به کرباسکی دارد، آن را سخت خواندند.

در آن روزها هفته نامه صبح یکی از نشریات تحت مدیریت مهدی نصیری (که از سمت کیهان استعفا داد و هفته نامه خود را راه اندازی کرد) بود. نصیری که چند سالی از رسانه ها دور بود، مدتی در جایگاه دیگری ظاهر شد. با باورهای متفاوت از دهه هفتاد. او منتقد بسیاری از رفتارها و افرادی بوده است که در این دهه با آنها ارتباط داشته است و اکنون نیز رفتار سیاسی و رسانه ای او نزدیک به آنهایی است که زمانی به شدت از آنها انتقاد می کرد. این روشنفکر در روزهای اخیر نظر خود را نسبت به یک سمت مهم تغییر داده است و این رویکردی بود که در جلسه دادگاه کرباسکی در هفته نامه صبح انتخاب کرد. نصیری چندی پیش از غلامحسین کرباسکی عذرخواهی کرد. البته او می‌گوید در مقایسه با نرمش‌هایی که اکنون با برخی مسئولان انجام می‌شود، این برخورد با کراشکی درست نبود.

کرباسکی در گفت و گوی جدید خود به این موضوع پرداخت و در خصوص تغییرات مردم گفت: همه ما دچار این تغییرات شده ایم، از ظاهر و ظاهر گرفته تا افکار و نوع نگاه به مسائل سیاسی و حکومتی. این تغییرات در طرف مقابل نیز رخ داده است. چند روز پیش مردی به نام مهدی نصیری به من پیامی داد که برایم جالب بود. این شخص روزانه هر چه فکرش را بکنید در روزنامه صبح و کیهان علیه همکاران آیت الله هاشمیرفسنجانی، بنده و دیگران منتشر کرد، دیدم زنده از من عذرخواهی کرد. من هیچ مشکل شخصی با آنها ندارم، اما این رویکرد جدید تکامل یک فرد را نشان می دهد. این تغییر نیز از دیدن واقعیت های خالی جامعه ناشی می شود. آنها متوجه شدند که باید متفاوت فکر کنند و متفاوت عمل کنند. این تحولات را در بسیاری از قوای حاکم نیز می توان ردیابی کرد.» خود مهدی نصیری نیز دو شب پیش در برنامه زنده اینستاگرامی این موضع را تکرار کرد و گفت: «بعد معلوم شد کار با آقای کرباشی کاملا سیاسی بوده است.

در دادگاه تقریباً واضح بود که این اعمال تخلف نبودند، یا عمدتاً در حدی بودند که وجوه از اینجا به آنجا می رفت. البته تخلف اداری بوده اما این را با سایر حوادث و فساد مقایسه کنید.» نصیری ادامه داد: «از آقای کرباسکی عذرخواهی می کنم. آنها می توانستند این جلسات را با دیگران داشته باشند، اما این کار را نکردند.»

دیدگاهتان را بنویسید