عربستان سعودی: ایران باید برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد

عربستان سعودی: ایران باید برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد

در عین حال، سعودی ها از تهران می خواهند که برنامه هسته ای را در اختیار بگیرد که ظاهراً خودشان با شرکت های خارجی قرارداد بسته اند تا برای توسعه برنامه هسته ای آماده شوند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس از ایران خواست برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه (دیروز) در گفت‌وگو با «هدلی گمبل» از شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» گفت که ایران باید برنامه هسته‌ای خود را که نقض توافق‌های بین‌المللی است، متوقف کند.

این مقام سعودی گفت: معتقدم ایران باید از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد. ایران باید مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رعایت کند و اگر این کشور می‌خواهد عضو جامعه بین‌المللی باشد باید به قوانین بین‌المللی و نظم جهانی احترام بگذارد.

وی همچنین گفت که اگر تهران رفتار خود را تغییر دهد، دولت ریاض آماده بهبود روابط خود با تهران است.

الجبیر در این زمینه افزود: ما معتقدیم که اقدامات و سیاست های ایران باید اصلاح شود. ما آماده استقبال از این کشور در جامعه ملت‌ها هستیم و اگر تهران مایل به این کار باشد، آمادگی داریم به عنوان یک همسایه خوب با آن کشور ارتباط برقرار کنیم.»

الجبیر استدلال کرد: کشورها باید به قوانین بین المللی، اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها پایبند باشند و به همسایگان خوب تبدیل شوند.

وی در این خصوص تصریح کرد: مسائلی مانند دخالت در امور داخلی سایر کشورها قابل قبول نیست، ارائه موشک های بالستیک به گروه های تروریستی قابل قبول نیست… ارائه پهپاد به حوثی های یمن نیز غیرقابل قبول است.

لازم به ذکر است در حالی که سعودی‌ها از تهران می‌خواهند برنامه هسته‌ای را در دست بگیرد، ظاهراً با شرکت‌های خارجی برای آماده‌سازی برای توسعه برنامه هسته‌ای قرارداد بسته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید