اولیانوف: در مذاکرات اخیر، روسیه و چین ایران را متقاعد کرده اند که برخی از خواسته های خود را کنار بگذارد

اولیانوف: در مذاکرات اخیر، روسیه و چین ایران را متقاعد کرده اند که برخی از خواسته های خود را کنار بگذارد

روز جدید نماینده روسیه در سازمان های بین المللی با بیان اینکه اکنون زمان تهدید ایران برای فشار بیشتر نیست، گفت: شانس دستیابی به توافق در وین بسیار زیاد است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، در اسرع وقت گفت: “این احساس فوریت کمی اغراق آمیز است.”

او به فارین پالیسی گفت: «من نمی‌توانم توافق را تضمین کنم (در جریان مذاکرات وین)، اما شانس دستیابی به آن بسیار بسیار زیاد است. در این مرحله من نسبتاً خوشبین هستم و دلیل عینی برای شک نمی بینم.

اولیانوف گفت: “من معتقدم که شانس دستیابی به توافق بسیار زیاد است، زیرا یک پیش نیاز اساسی برای موفقیت (مذاکرات) وجود دارد. همه کشورها، همه بازیگران از جمله ایران و آمریکا به دنبال احیای توافق هسته ای هستند.

نماینده روسیه در مذاکرات وین در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر به تعویق انداختن مذاکرات ایران برای توسعه برنامه هسته ای خود گفت: اکنون زمان تهدید ایران برای فشار بیشتر نیست. حتی اگر ایرانی ها مقدار قابل توجهی مواد هسته ای تولید کنند، چه اتفاقی می افتد؟ این مواد بدون درپوش قابل استفاده نیستند و ایران هم ندارد.

اولیانوف در بخشی دیگر از این مصاحبه افزود که روسیه و چین ایران را متقاعد کرده‌اند که برخی از خواسته‌های خود از جمله گفت‌وگو با تمرکز بر تحریم‌ها و نه مسائل هسته‌ای را متقاعد کند. او گفت: «مذاکره‌کنندگان در نهایت موافقت کردند. برای شروع رایزنی ها بر اساس پروژه ای که در شش دور قبلی مذاکرات انجام شده است.

بیان کننده یک دیپلمات ارشد روسیه نسبت به مذاکرات وین خوش بین است

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش روزافزون موانع و مطالبات برجام موافق است و آیا امکان توافق در سال جاری وجود دارد یا خیر؟ من شدیداً معتقدم که می‌توانیم برجام را احیا کنیم. او گفت: امسال سال سختی را پشت سر گذاشتیم. ابتدا منتظر دولت بایدن بودیم. این یک پروسه طولانی پنج ماهه بود. بعدها در ایران انتخابات برگزار شد و تیم جدیدی تشکیل شد.[برای مذاکره] در ایران ایجاد شد.

پولیانسکی ادامه داد: الان تیم ایران آنجاست[وین] او برگشته و زمان مذاکرات هدفمند و اساسی فرا رسیده است. تا جایی که من می دانم مذاکرات در حال انجام است. تا جایی که به یاد دارم هشتمین دور مذاکرات برجامی از روز دوشنبه آغاز شد. ما یک تیم بسیار خوب و حرفه ای در وین داریم که توسط دوست خوبم میخائیل اولیانوف هدایت می شود. من به مهارت های دیپلماتیک آنها اطمینان دارم و بسیار خوشبین هستم، اگرچه می دانم که این کار آسانی نیست. من فکر می کنم همه شرایطی را برای موفقیت داریم که مدت ها منتظرش بودیم، شرایطی که می توانیم اعلام کنیم برجام به مسیر اصلی خود بازگشته و می تواند به پایان تنش ها در منطقه کمک کند.

این دیپلمات روس در پاسخ به پرسشی درباره افزایش روزافزون تقاضاها در مذاکرات و اینکه آیا می توان در کوتاه مدت بر چنین موانعی غلبه کرد، گفت: وظیفه ما به عنوان دیپلمات طرح و طرح مطالبات است. [با درخواست‌ها و شرایط دیگر] اجازه دهید سازگار شویم و سپس به یک تفاهم و مصالحه روشن برسیم. بنابراین هیچ چیز غیرعادی در مورد خواسته های طرفین در مذاکرات وجود ندارد. به همین دلیل مذاکرات به پایان رسیده است. به همین دلیل است که من مطمئن هستم که همکاران من در وین، نه تنها روس ها، بلکه دیگران نیز به خوبی اوضاع را کنترل می کنند و نمی گذارند از دست آنها خارج شود.

فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کردند که پیشرفت های فنی در دور قبلی مذاکرات حاصل شده است و هر دو طرف متعهد شده اند بر موضوعات کلیدی به ویژه (تهدیدات هسته ای) و تحریم ها تمرکز کنند.

در همین حال، نمایندگان تروئیکای اروپایی گفتند که تنها «چند هفته» برای دستیابی به توافق باقی مانده است، اما «مهلت نادرستی» برای مذاکرات تعیین نکردند.

وی گفت: «مذاکرات لازم است و تیم های ما فورا و با حسن نیت برای دستیابی به توافق کار می کنند.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها شامگاه دوشنبه ششم آذرماه با تشکیل جلسه کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا آغاز شد. . در این نشست که با حضور هیات‌هایی از ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و برای ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر شد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در دور قبل، بر لزوم رفع تحریم ها و ارائه ضمانت های عینی و کافی از طرف مقابل و راستی آزمایی این اقدامات تاکید کرد و گفت: هیئت ایرانی آماده اقدامات جدی است. تعامل و گفتگوهای اولیه تمام شد.

دیدگاهتان را بنویسید