کاخ سفید باید افراط و تفریط و تردید را کنار بگذارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ پورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر روز دوشنبه (6 تیر) تلفنی گفتگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی، آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها و برخی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان و بورل روز ۲۳ تیرماه با هم گفتگوی تلفنی داشتند.


*در اراده ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و باثبات تردیدی وجود ندارد

وزیر امور خارجه عصر دوشنبه در تماس تلفنی گفت: در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات تردیدی وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با قدردانی از تلاش های مستمر جوزپ بورل و انریکه مورا (معاون بورل و هماهنگ کننده مذاکرات) و با اشاره به مذاکرات اخیر وی با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه، تاکید کرد: کاخ سفید باید اغراق ها را کنار بگذارد و تردیدها و واقع گرایی باید برای دستیابی به راه حل و توافق گام بردارند و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتارهای غیرمولد و توسل به فشار و تحریم دست بردارند.

به گزارش فارس، امیر عبداللهیان چندی پیش به دعوت همتای ایتالیایی خود به رم سفر کرد و در گفت و گو با یک روزنامه ایتالیایی گفت: با دی مایو وزیر امور خارجه ایتالیا در مورد موضوع هسته ای صحبت کردم و او ایده های خوبی را ارائه کرد که مورد توجه قرار گرفت. در 10 ماه گذشته علاوه بر جلسه ای که در رم برگزار کردیم، دو بار ملاقات کردیم و در مورد موضوعات مختلف از جمله برجام گفتگو کردیم. اکنون در مرحله جدیدی از بحث هستیم. ما از توانایی و توانایی وزارت خارجه ایتالیا در مذاکرات هسته ای استقبال می کنیم، همانطور که از هر ایده ای که می تواند به بازگرداندن ایالات متحده به برجام کمک کند، استقبال می کنیم. به همین دلیل ما به دنبال یک توافق خوب، محکم و با ثبات هستیم و از کمک سایر کشورها از جمله ایتالیا استقبال می کنیم.


* نشست سه جانبه رهبران روند آستانه

در بخشی دیگر از این گفتگو با بورل، امیر عبداللهیان با اشاره به دیدار سه جانبه روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران که قرار است امروز (سه شنبه) برگزار شود، به تشریح رویکرد ایران در زمینه امنیت غذایی و امنیت انرژی پرداخت. ). .

وزیر امور خارجه همچنین به گفتگوی اخیر خود با وزیر امور خارجه اوکراین اشاره کرد و افزود: تسهیل صادرات غلات اوکراینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش فارس، امیر عبدالاخیان 24 تیرماه در گفت و گوی تلفنی با همتای اوکراینی خود بار دیگر بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در برابر جنگ تاکید و تصریح کرد: همانطور که از ابتدای بحران اعلام کرده ایم، ما مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و غیره هستیم. ما اهل اوکراین هستیم. سیاست عملی ما نیز در راستای این اصل است و با هرگونه اقدامی که منجر به ادامه و تشدید درگیری ها شود مخالفیم.


* بورل: به تلاش خود ادامه می دهم تا دیدگاه های ایران و آمریکا را به هم نزدیکتر کنم و به نقطه توافق برسیم.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با قدردانی از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر لزوم ارائه و جمع بندی نظرات طرفین در شرایط کنونی تاکید کرد.

این مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از ابتکارات جمهوری اسلامی برای عبور از موانع و حل و فصل برخی اختلافات باقی مانده برای دستیابی به توافق نهایی تقدیر کرد و بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف ها تاکید کرد.

جوزپ بورل افزود: معتقدم ماه ها تلاش باید نتیجه بدهد و به تلاشم ادامه خواهم داد تا دیدگاه ایران و آمریکا را به هم نزدیکتر کنم و به نقطه توافق برسیم.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ۲۳ تیرماه با بورل گفت‌وگوی تلفنی داشت و وی در توئیتی در این باره نوشت: با جوزپ بورل تلفنی گفت‌وگو کرد. توافق تنها بر اساس درک متقابل و احترام به منافع متقابل امکان پذیر است. ما مذاکرات را برای رسیدن به یک توافق قوی و باثبات ادامه خواهیم داد. ایالات متحده باید تعیین کند که آیا خواهان توافق است یا تلاش می کند به طور یکجانبه خواسته های خود را تکرار کند. هر دو در یک زمان ممکن نیست.

بورل برای اولین بار در دولت سیزدهم در ابتدای ژوئیه به تهران سفر کرد و سپس تصمیم گرفته شد مذاکرات قطع شده در وین در 20 مارس با مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه توسط انریکه من، معاون بورل از سر گرفته شود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید