اروپا از ایران می خواهد که «مشکل سپاه» را کنار بگذارد و توافق جدیدی امضا کند

اروپا از ایران می خواهد که دست از کار بکشد

روز جدید : مذاکرات در وین با هدف لغو تحریم ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای از 11 مارس به بن بست خورده است، در حالی که مقامات ایرانی و غربی در آن زمان گفتند که متن توافق عملا کامل شده است.

یک روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات های غربی در گزارشی درباره وضعیت کنونی مذاکرات در وین نوشت: اتحادیه اروپا قصد دارد از ایران بخواهد که درخواست خود برای حذف سپاه از فهرست تروریست های آمریکا را پس بگیرد.

وال استریت ژورنال در گزارش خود درباره تعلیق مذاکرات تحریم‌ها با ایران به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت: مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال فشار جدید بر مذاکرات وین برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند و قصد دارند مذاکره‌کنندگان ارشد اتحادیه اروپا را به این کشور بفرستند. تهران در تلاش برای خروج از بن بست مذاکرات وین.

به گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات‌ها همچنین گفتند که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به ایران گفته است که آماده است برای غلبه بر بن‌بست مذاکرات و مشورت با مقامات ایرانی به تهران برود، اما تهران این کار را نکرده است. هنوز پاسخ می دهد. او دعوت نکرد.

مذاکرات در وین با هدف لغو تحریم ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای از 11 مارس متوقف شده است، در حالی که مقامات ایرانی و غربی در آن زمان گفته بودند که متن توافق عملا کامل شده است.

این روزنامه می نویسد: «در هفته های اخیر مشکلاتی در خصوص درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان های تروریستی آمریکا وجود داشته است، زیرا هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در ایالات متحده با چنین اقدامی مخالف هستند و علاوه بر خشم، مخالف هستند. متحدان سنتی واشنگتن.

به گفته دیپلمات‌ها، اروپا همچنین می‌خواهد بار مسئولیت را بر دوش ایران بگذارد و روشن کند که مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد مگر اینکه تهران راهی برای خروج از بن‌بست پیدا کند. به همین منظور، انریکه مورا قصد دارد ایران را متقاعد کند که متن توافق را بدون حذف سپاه از فهرست و به تعویق انداختن آن برای آینده نهایی کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات ها می گویند اگر ایران پیشنهاد امتیاز دیگری بدهد، واشنگتن آماده بررسی آن است و هیچ مذاکره عمیق دیگری در مورد توافق هسته ای انجام نخواهد شد.

ادعای تلاش کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته ای 2015 در حالی مطرح می شود که تنها دلیل وضعیت کنونی پیرامون برجام، خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق و سپس بی توجهی غرب به پاسخگویی به خواسته های ایران است. مطابق با آژانس بین المللی انرژی اتمی

از زمان آغاز دور جدید مذاکرات در وین با هدف لغو تحریم ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به برجام، مقامات کشورمان بارها تاکید کرده اند که تامین منافع مردم ایران و نفع ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار است. جمهوری اسلامی در صورت لزوم مذاکرات ادامه خواهد یافت.

سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تعلیق مذاکرات در این باره گفت: آنچه در هفته های اخیر برای ما روشن شده این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته اند و متاسفانه این یک توافق کامل است. وین. . آنها احزاب و امور داخلی آمریکا را گروگان گرفتند و همان رویکردی را در پیش گرفتند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شد. یعنی یک توافق بین المللی را وابسته به درگیری های داخلی خودشان کنند.

حاتب زاده تاکید کرد: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل چارچوبی برای بحث درباره این توافق بین المللی است و در این زمینه دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند. راه حل در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته های منطقی ایران که مورد تایید اعضای 1+4 است پاسخ منطقی بدهند تا ما برای بازگشت به وین آماده شویم.

وی افزود: توافق بسیار قابل دسترس است و آمریکا باید بداند و مطمئن باشد که از خطوط قرمز خود عبور نمی کنیم و از خواسته های خود عقب نشینی نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید