آیا دولت اصلی بدون حذف سپاه از لیست تحریم ها، توافق هسته ای امضا خواهد کرد؟

آیا دولت اصلی بدون حذف سپاه از لیست تحریم ها، توافق هسته ای امضا خواهد کرد؟

روز جدید : در زمانی که گفته می شد مذاکرات در وین رو به پایان است و توافقنامه احیای برجام به زودی امضا می شود، لحظه ای فرا رسید که به نظر می رسید طرفین به تصمیم سختی رسیده اند. ایران نیز در یک دوراهی دشوار قرار دارد. امضای برجام و از سرگیری مذاکرات برای رفع تحریم های سپاه یا به تعویق انداختن همه چیز تا خروج سپاه از لیست تحریم ها. هر کدام از این دو راه دردهای خاص خود را دارد; و در زمانی که هم در ایران و هم در آمریکا تندروها دست بالا را دارند.

خبرهای مهم سیاسی این هفته در میان اخبار قرعه کشی جام جهانی منتشر شد که به دلیل تب فوتبال چندان مورد توجه قرار نگرفت. خبرنگار روزنامه آمریکایی پولیتیکو عکسی را در توییتر منتشر کرد که نشان می دهد چادر خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ برپا شده است.

یک منبع آگاه اتحادیه اروپا گفت: این موضوع ربطی به مذاکرات وین ندارد و به دلیل ریاضت مالی است، اما برای کسانی که اخبار سیاسی را با دقت بیشتری دنبال می کنند، پایان حضور خبرنگاران در وین بیشتر از صرفه جویی مالی دلیل دارد. در این توصیف سوال مهم این بود که چه شد که مذاکرات برای احیای برجام در وین به این نقطه رسید؟ برای این منظور باید مواضع سه کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. آمریکا، روسیه و ایران.

موضع آمریکا در مذاکرات احیای برجام

در آمریکا تحریم هایی علیه ایران در روزهای پایانی دولت ترامپ اعمال شده و کار را برای ایران بسیار سخت کرده است. این تحریم ها که شامل 800 موضوع مختلف است، آخرین تلاش دولت ترامپ برای جلوگیری از احیای برجام توسط دولت بعدی بود. به هر حال، همین تحریم ها اکنون به بزرگترین چالش در مذاکرات تبدیل شده است. از جمله اینکه افراد، نهادها و سازمان های بسیاری در فهرست تحریم ها قرار گرفتند که مهمترین آنها تحریم های سپاه بود. تحریم بر اساس قانون FTO اعمال شد و اکنون یکی از بزرگترین مشکلات احیای برجام است. آمریکا معتقد است تحریم‌های سپاه بعد از برجام است و ربطی به آن ندارد، بنابراین اگر قرار است تحریم‌های سپاه برداشته شود، باید در مذاکرات دیگر این موضوع مطرح شود. این دیدگاه البته به شدت مورد انتقاد ایران قرار گرفته است.

در ایران البته تلویحاً گفته شد که در مورد تحریم های سپاه جا برای مصالحه وجود دارد. هفته گذشته، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه به نقل از مقامات ارشد سپاه از درخواست کرد که مذاکرات به سپاه ربط داده نشود و هر کاری که به نفع مردم است انجام شود. این نقل قول البته مشکلات بزرگی را برای وزارت خارجه ایجاد کرد. منتقدان او حتی تا آنجا پیش رفتند که او را رد کردند. آنها معتقد بودند که امیر عبداللهیان «منافع مردم» و «منافع سپاه» را در دو قطب مختلف قرار داده است، بنابراین سیاست را به خوبی درک نکرده است، بنابراین یا باید به حرفه خود باز می گردد یا برکنار می شود.

آمریکا هنوز تحریم‌های سپاه را لغو نکرده است و مشکل اینجاست که تحریم‌های جدید آمریکا علیه برخی شخصیت‌های ایرانی و سازمان‌های مختلف مانند محمدعلی حسینی و شرکت‌های تحت مدیریت او، صنایع شیمیایی پارچین، شرکت صنعتی ساختمانی پارس بناصدر شرکت سایه سپهر دلیجان و شرکت سینا کامپوزیت دلیجان و شرکت جستار صنعت را ایجاد کرد. اگرچه ایالات متحده گفته است که تحریم های جدید مربوط به ازسرگیری توافق هسته ای نیست، اما این امر طبیعتاً برای ایران غیرقابل قبول است و احتمالاً اوضاع را دشوارتر از قبل کرده است.

البته در این مورد هماهنگی کامل نیست; در روزهای اخیر، دن شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده دولت بایدن بود، به دلیل اختلافات وین را ترک کرد. ظاهرا اختلاف آنها بر سر حذف سپاه از لیست تحریم ها بود. اسرائیل به شدت با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا مخالف است، اما واشنگتن می گوید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید حذف شود. صحبت هایی که احتمال توافق بر سر این موضوع را افزایش داده است. ند پرایس گفت: واشنگتن و تل آویو هیچ اختلاف استراتژیکی ندارند. او گفت: «در سطح استراتژیک، ما و شرکای اسرائیلی‌مان متعهد و مصمم هستیم که اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند». ما این فرصت را داشتیم که با نخست وزیر نفتالی بنت، وزیر امور خارجه، لاپید، وزیر دفاع، بنی گانز، وزیر دفاع و رئیس جمهور هرتزوگ در مورد وضعیت مذاکرات در وین، به عنوان بخشی از تلاش های منظم خود برای اطلاع رسانی به متحدان و شرکای خود در سراسر جهان صحبت کنیم. “کنگره نیز در داخل است.”

اگرچه در مذاکرات وین علاوه بر ایران و آمریکا، کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، آلمان و حتی چین بسیار تاثیرگذار هستند که نمی‌دانند روسیه در کنار دو کشور اصلی (ایران و آمریکا) مهمترین نقش را ایفا می‌کند. ایالت ها). روسیه در ماه گذشته تحت بیشترین فشار سیاسی بوده است. روسیه از یک سو تحت بیشترین فشار جامعه جهانی به خاطر جنگ با اوکراین است و از سوی دیگر، ادعاهایی مبنی بر خرابکاری روسیه در مذاکرات باعث شده است که حداقل در ایران به عنوان یک طرف گران قیمت فکر کند. ” مخاطبان ارائه شده است. این عنوان ممکن است کمی اغراق آمیز باشد. اگر در مورد غرب می توان به یقین یک چیز را گفت، این است که بزرگترین رسانه را در اختیار دارد و می تواند افکار عمومی را به هر نحوی جهت دهی کند.

همانطور که مشخص است، روسیه اجازه انعقاد توافق هسته ای را نمی دهد. اما واقعیت این است که تحریم ها در دست روسیه نیست که می خواهد آنها را لغو کند. به عبارت دیگر، همه کشورهای درگیر به دنبال منافع خود هستند، اما در جایی که روسیه نیز از منافع خود دفاع کرده است، این موضوع به عنوان یک مانع توصیف شده است، اما شاید آنچه بیش از نقش روسیه نیاز به نقد دارد، موضع ایران در قبال اقدامات روسیه باشد. وضعیت تا جایی که ایران را نگهبان خود قرار داده است. اگر طرف ایرانی حتی مذاکرات خود با آمریکا را به روسیه سپرده باشد. طبیعی است که در چنین شرایطی روسیه حداکثر استفاده را از این موقعیت خواهد برد.

امیرعلی ابوالفت، کارشناس روابط بین الملل درباره نقش روسیه در مذاکرات وین گفت:

دیاکو حسینی دیگر کارشناس روابط بین الملل نیز به ابعاد دیگر نقش روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه از احیای برجام حمایت می کند، بنابراین فعلاً منافع ایران و روسیه در یک راستا است، اما پس از احیای برجام، روس ها نگران خواهند بود که ایران خیلی دور است. رویکردی که می تواند برای استراتژی کلان روسیه به اندازه جنگ ایران و غرب خطرناک و نگران کننده باشد؛ بنابراین بهترین گزینه برای روسیه این است که روابط ایران و غرب را متشنج نگه دارد؛ نه آنقدر که دولت میانی ایده آل روسیه پس از احیای برجام، روسیه به دلیل لغو تحریم ها علیه ایران و پیشرفت هایی که حاصل خواهد شد، سعی می کند ادعای ایران را نداشته باشد، ما تعادل را در سیاست خارجی حفظ می کنیم و نباید آنطور که باید به روسیه یا چین اعتماد کنیم. به آمریکا اعتماد نکنید

البته اتحادیه اروپا مدعی است که روسیه در مذاکرات کارشکنی کرده است. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: روسیه می خواهد از لغو تحریم ها علیه نفت ایران جلوگیری کند، زیرا در صورت از سرگیری تولید نفت ایران، بازار انرژی جهان تامین می شود و این به نفع روسیه نیست.

علاوه بر فضای ضد روسی، پس از جنگ روسیه و اوکراین، فشارهای سیاسی بر روسیه شدت گرفت و اظهارات علیه آن از جمله اظهارات بورل تشدید شد. بورل گفت: مایه تاسف است که وقتی اینقدر نزدیک بودیم نتوانستیم به توافق برسیم. اما نمی توانم تضمین کنم که به توافق برسیم.» بنابراین تمام مسئولیت عدم دستیابی به توافق هسته ای بر دوش روسیه افتاد. این مواضع زمانی برای ایرانی ها تندتر شد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه حتی در عکس دولت روحانی در زمان توافق برجام حضور نداشت و گفته می شد در اعتراض به متن توافق از تشکیل جلسه امتناع کرده و وین را ترک کرده است. انجام شده. بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این درباره مذاکرات وین صحبت کرده و گفته است که توافق ممکن است «در چند روز آینده» حاصل شود.

البته بورل به مشکل اصلی اشاره می‌کند و می‌گوید تفاوت قابل توجهی در وضعیت سپاه وجود دارد: درخواست ایران برای حذف نام این کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، پیشرفت مذاکرات را متوقف کرده است.

با این حال به نظر می رسد اتفاق نظر وجود دارد که همه معتقدند روسیه اجازه این توافق را نخواهد داد. البته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، به شدت به بورل حمله کرد و گفت که او هرگز در این مذاکرات شرکت نکرده است.

اولیانوف گفت: اظهارات بورل نامناسب بود، اما هیچ بهانه ای وجود ندارد. آقای بورل حتی یک روز هم در مذاکرات برجام در وین شرکت نکرده است و نباید وضعیت واقعی را درک کند. – هیچ بهانه ای نیست.

با این حال، در حالی که مهم ترین تفاوت در امضای توافق نامه احیای برجام، حذف یا عدم حذف سپاه از فهرست تحریم ها است، اتحادیه اروپا و آمریکا بدشان نمی آید روسیه را به عنوان یک مانع بزرگ معرفی کنند.

ایران در مذاکرات برای احیای برجام چه می خواهد؟

از آنجایی که مذاکره کنندگان ایرانی با خواسته های بسیار بیشتری از توافق برجام به وین رفتند، در نهایت مشخص شد که آنچه باید مورد توافق قرار می گرفت، برجام بود و نه بیشتر. برای کسانی که تا کنون نسبت به برجام انتقاد داشته اند، تحمل این وضعیت بسیار سخت بوده است. در ایران، تیم به رهبری سعید جلیلی از ایران می خواهد که میز مذاکره را ترک کند و غنی سازی خود را به حدی افزایش دهد که آمریکا مجبور شود بیشتر از برجام به ایران امتیاز بدهد. این سناریوی خوبی برای منافع جمهوری اسلامی است، اما مشکل اینجاست که در صورت ادامه تحریم ها و مسدود ماندن دسترسی اقتصادی ایران، مشخص نیست تکلیف بقای نظام سیاسی چه خواهد شد.

در واقع اگر ایران با کسری بودجه و مشکلات مالی خود مشکلی نداشت، همان روز اول میز مذاکره را ترک می کرد، اما مشکل اینجاست که فساد، سوء استفاده و سوء مدیریت آنقدر مشکلات را برای کشور به وجود آورده است. چاره ای جز رهاسازی منابع مالی ایران در خارج از کشور نیست، هیچ دولتی و دولتی نباید از همین منابع برای ادامه استفاده کند. در جریان آزادی نازنین زاگری، او توانست بخش کوچکی از این منابع را به ایران منتقل کند.

ریاست جمهوری که قبل از آغاز به کار بحرانی بود، اکنون سر کار است و اکنون بهتر می داند که بدون بودجه کاری نمی توان انجام داد، بنابراین تا جایی که می تواند برای احیای برجام تلاش می کند. اما آنها نیز در سختی‌های زیادی به سر می‌برند و جناح تندرو محلی، که تا کنون از آنها حمایت کامل می‌کرد، اکنون به یک منتقد 100% تبدیل شده است. سیدمحمود نبویان روز گذشته در نامه ای سرگشاده نخست وزیر را به عدم رعایت خطوط قرمز نظام متهم کرد.

نبویان می نویسد که تیم دولت روحانی و تیم ظریف تلاش کرده اند تا به منافع ایران لطمه ای وارد نشود: بنابراین کمیته هسته ای به آقای بقایی و کمیته تحریم ها به آقای ساداتمیدانی سپرده شده است، هم کمیته کمیته مشترک و هم ضمیمه اجرای مجدد. آقای صابری انصاری … برای رسیدن به توافقی که بتواند منافع مردم ایران را تامین کند، با پیروی از خطوط قرمز نظام “آهسته مستلزم تغییر فوری تیم مذاکره و اعزام افراد انقلابی، متدین و متعهد به منافع است. ملت و خطوط قرمز نظام».

ایران در حال حاضر در دوراهی سختی قرار دارد. امضای برجام و از سرگیری مذاکرات برای رفع تحریم های سپاه یا به تعویق انداختن همه چیز تا خروج سپاه از لیست تحریم ها. هر کدام از این دو راه دردهای خاص خود را دارد; و در زمانی که هم در ایران و هم در آمریکا تندروها دست بالا را دارند. در چنین شرایطی تصمیم گیری عاقلانه بسیار دشوار است. در این شرایط تا زمانی که برنامه ایران مشخص نشود، مذاکره در وین معنا نخواهد داشت و در حال حاضر چادرهایی که خبرنگاران در آن مستقر هستند بازگشایی نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید