عربستان سعودی با پیامدهای تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت مواجه است


ساعت: 08:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۰
کد خبر: 1902773

رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است که عربستان سعودی با «عواقب» تصمیم اوپک پلاس برای کاهش قابل توجه تولید نفت مواجه خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد که در حال بررسی روابط آمریکا و عربستان با قانونگذاران آمریکایی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است که عربستان سعودی با «عواقب» تصمیم اوپک پلاس برای کاهش قابل توجه تولید نفت مواجه خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد که در حال بررسی روابط آمریکا و عربستان با قانونگذاران آمریکایی است.

بایدن در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: نمی خواهم وارد جزئیات در مورد آنچه در سرم است و به چه چیزی فکر می کنم بپردازم. اما عواقبی خواهد داشت. هنگامی که مجلس نمایندگان و سنا در ماه آینده (پس از انتخابات میان دوره ای) تشکیل جلسه دهند، عواقبی در پی خواهد داشت.

پیشتر «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که بایدن در حال «ارزیابی مجدد» روابط ریاض و واشنگتن است. به گفته کربی، «مطمئناً، با توجه به تصمیم اوپک، فکر می‌کنم او (بایدن) در راه بازبینی روابط است. بایدن مایل به همکاری با کنگره در مورد آینده روابط با عربستان سعودی است. من فکر می کنم او آماده است تا آن مکالمات را بلافاصله شروع کند. من فکر نمی کنم این چیزی است که باید مدت زیادی صبر کرد. این موضوع تنها به جنگ اوکراین مربوط نمی شود. بلکه با منافع امنیت ملی ایالات متحده مرتبط است.

اظهارات بایدن یک روز پس از آن بیان می شود که سناتور بانفوذ باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفت که ایالات متحده باید فوراً به همه همکاری ها با ریاض از جمله فروش تسلیحات نظامی پایان دهد.

همزمان، سناتور آمریکایی ریچارد بلومنتال روز سه شنبه پیش نویس طرحی را برای توقف فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی اعلام کرد. این طرح شامل تعلیق صادرات تسلیحات و مهمات نظامی به عربستان به مدت یک سال است.

با این حال، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت صرفا اقتصادی بوده و با اجماع کشورهای عضو اتخاذ شده است. وی در پاسخ به اظهارات مقامات آمریکایی برای بررسی روابط با عربستان افزود: همکاری نظامی ریاض و واشنگتن در راستای منافع دو کشور و ثبات منطقه است. روابط ما با ایالات متحده آمریکا ساختاری است که از ابتدا برقرار بوده است. روابط ما استراتژیک است و از امنیت و ثبات منطقه حمایت می کند.

اوپک پلاس در نشست چهارشنبه گذشته در وین با شدیدترین کاهش تولید از زمان شروع همه‌گیری کرونا در سال 2020 (کاهش دو میلیون بشکه در روز) موافقت کرد.

این توافق با وجود فشارهای آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر و محدود کردن میزان عرضه در بازار جهانی که گفته می‌شود با کمبود سپرده مواجه است، حاصل شد. افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول باعث خشم دولت بایدن در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید