نفت اوپک رکورد ۸ ساله را شکست/ سبد نفتی اوپک به ۹۱ دلار نزدیک شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه ترین به روز رسانی خود اعلام کرد: بشکه سبد نفتی اوپک در روز پنجشنبه (14 بهمن) با 20 سنت به 89 دلار و 98 سنت معامله شد و همچنان بالاترین قیمت در سبد نفتی جهان است. اوپک حدود 8 سال است که در گذشته به حساب می آید.

این نوع نفت روز چهارشنبه (14 بهمن) به قیمت 90.18 دلار در هر بشکه فروخته شد.

14001117000949 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

* بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در 8 سال گذشته

این نوع نفت در روز دوشنبه 10 فوریه 2014 به 90.89 دلار رسید که برابر با آخرین روز ژانویه 2022 است که بالاترین رقم از 3 آوریل 2014 یعنی 7 سال و 10 ماه قبل است.

سبد نفتی اوپک در معاملات روز پنجشنبه 19 دسامبر 2021 به 75 دلار و 37 سنت رسید که بالاتر از قیمت نفت برنت در پایان همین روز و به قیمت 74 دلار و 42 سنت در هر بشکه معامله شد. هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات روز پنجشنبه 70 دلار و 94 سنت بود.

* عوامل افزایش قیمت نفت در بازار

کل بازار نفت طی هفته گذشته در حال افزایش بوده است، به طوری که قیمت نفت بالای 93 دلار به دلیل افزایش موشک های انصارالله به امارات، تنش های غرب با روسیه بر سر اوکراین، کمبود نفت اوپک و یخبندان های شدید در بخش های مختلف، افزایش یافته است. نگرانی بازار در مورد اختلال در عرضه نفت

در اولین روز کاری بازارهای جهانی هفته گذشته، پس از آن که ابوظبی اعلام کرد که یک موشک بالستیک شلیک شده توسط انصارالله یمن را همزمان با ورود رسمی اسرائیل به این کشور رهگیری کرده است، وضعیت بازار در غرب آسیا نگران کننده بود و باعث ایجاد یک موشک بالستیک شد. افزایش قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش یافت و در روز جمعه به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید.

نگرانی در مورد عرضه و تنش های ژئوپلیتیکی در شرق اروپا و غرب آسیا باعث شد قیمت نفت به بالاترین رشد ماهانه خود در نزدیک به یک سال گذشته برسد و در ژانویه ۱۷ درصد افزایش یابد.

جان کمپ، تحلیلگر رویترز، با اشاره به اینکه ذخایر در حال حاضر پایین است و ظرفیت مازاد جهانی برای افزایش تولید در کوتاه مدت اندک است، گفت: «از آنجایی که معامله‌گران کمبود شدید فرآورده‌های نفتی را در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند، قیمت نفت نشانه‌ای است». بزرگنمایی را نشان می دهد.

تنش بین روسیه و غرب بر قیمت نفت خام تأثیر گذاشته است. روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان، بر سر اوکراین بر سر اوکراین با غرب اختلاف دارد و نگرانی از اختلالات انرژی در اروپا را افزایش داده است.

در همین حال، یکشنبه گذشته بیش از 1400 پرواز در ایالات متحده پس از آنکه ایالت های آمریکای شمالی روز شنبه هفته گذشته تحت تاثیر طوفان های شدید زمستانی قرار گرفتند، لغو شدند که باعث شد چندین ایالت وضعیت فوق العاده اعلام کنند.

با این حال، قیمت نفت در روز سه‌شنبه به دلیل انتظارات افزایش تولید اوپک به علاوه و افزایش ذخایر نفت در ایالات متحده اندکی کاهش یافت، اما نزدیک به بالاترین حد در 7 سال گذشته باقی ماند.

این کاهش دیری نپایید و قیمت نفت در روز چهارشنبه به دلیل کاهش ذخایر نفت در آمریکا دوباره افزایش یافت و تقاضای بازار همچنان بالا بود، اما سرمایه گذاران قبل از نشست اوپک پلاس محتاطانه عمل کردند.

موجودی گازوئیل و نفت کوره در ایالات متحده کاهش یافته است و پالایشگاه ها در تلاش برای تکمیل مخازن خود هستند که می تواند قیمت انرژی را برای ماه ها بالا نگه دارد.

در دسترس بودن سوخت در ایالات متحده مورد آزمایش قرار گرفته است و دمای هوا در سراسر کشور کاهش می یابد و انتظار می رود در روزهای آینده ادامه یابد. این شرایط آب و هوایی باعث افزایش تقاضا برای گاز طبیعی شده است و برخی از شرکت های انرژی در حال آماده شدن برای استفاده بیشتر از نفت کوره برای تامین تقاضا هستند.

نشست اوپک پلاس برای چهارشنبه برنامه ریزی شده بود و تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که احتمالاً سیاست خود را بدون تغییر نگه می دارد که به معنای کمبود عرضه و ادامه افزایش قیمت نفت است. سرانجام اوپک پلاس تصمیم گرفت به سیاست فعلی خود مبنی بر افزایش تدریجی تولید ادامه دهد.

به گفته منابع آگاه، آمار مؤسسه نفت آمریکا نشان می دهد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 28 ژانویه 1.6 میلیون بشکه کاهش یافته است، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش 1.5 میلیون بشکه ای در ذخایر آمریکا را داشتند.

اما ذخایر بنزین در این کشور 5.8 میلیون بشکه افزایش یافته است که 1.6 میلیون بشکه بیشتر از انتظار تحلیلگران است.

سرانجام بازارهای جهانی روز جمعه با رسیدن قیمت نفت به بالای 93 دلار بسته شدند. نفت برنت در طول هفته 3.6 درصد و نفت خام آمریکا 6.3 درصد در طول هفته افزایش یافت که طولانی ترین رشد از اکتبر است.

از آنجایی که انتظار می‌رود اختلالات عرضه ادامه داشته باشد و جهان با چالش تامین تقاضا مواجه است، خریداران شروع به خرید کرده‌اند که منجر به افزایش شدید قیمت نفت در دو روز گذشته شده است.

* اوپک پلاس چه تصمیمی برای بازار گرفت؟

این گروه که متشکل از اعضا و متحدان اوپک مانند روسیه است و 40 درصد نفت جهان را تولید می کند، پس از فوران تاج به دلیل کاهش تقاضا، حدود 10 میلیون بشکه نفت یا 10 درصد نفت جهان را از دست داد. کاهش.

با بهبود تقاضا، این گروه شروع به افزایش تولید کرد و تولید خود را 400000 بشکه در روز در ماه افزایش داد و هر ماه برای بررسی وضعیت و تصمیم گیری در مورد این رقم گرد هم می آمد.

اوپک پلاس در 2 فوریه تشکیل جلسه داد و توافق کرد که علیرغم افزایش تقاضای نفت به سطح جدیدی در سال جاری و با نزدیک شدن قیمت نفت به بالاترین سطح از سال 2014، سیاست های موجود به افزایش تدریجی تولید ادامه خواهد داد.

اوپک پلاس که از سوی مصرف کنندگان نفت مانند ایالات متحده و هند نیز تحت فشار است، از افزایش تولید خودداری کرده و می گوید جهان با کمبود انرژی به دلیل تغییر کندتر سوخت های فسیلی به سوخت های سازگار با محیط زیست مواجه است. از کشورهای مصرف کننده

در عین حال گفته می شود اعضای گروه با چالش افزایش تولید مواجه هستند.

به عنوان مثال، عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، در ژانویه تولید بسیار کمتری نسبت به سهمیه اوپک داشت.

شرکت تجاری دولتی نفت عراق سومو گفت: عراق در ژانویه 4.16 میلیون بشکه در روز تولید کرد که کمتر از 4.28 میلیون بشکه در روز مجاز اوپک پلاس است.

گزارشی که به کمیته فنی مشترک (JTC) اوپک پلاس ارائه شد، رشد بدون تغییر تقاضای جهانی نفت در سال 2022 به میزان 4.2 میلیون بشکه در روز را پیش بینی کرد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود تقاضای نفت در نیمه دوم سال به سطوح قبل از تاج‌گذاری برسد.

بر اساس این گزارش، جهان در سال 2022 با 1.3 میلیون بشکه مازاد نفت در روز مواجه خواهد شد که کمی کمتر از 1.4 میلیون بشکه در روز است.

با این حال، این گزارش خاطرنشان می کند که تعدادی از ریسک ها در بازار نفت باقی مانده است، از جمله “ابهامات قابل توجه” در مورد تأثیر احتمالی فشار ریز مغذی ها بر تاج، مشکلات زنجیره تامین و سیاست ضد تورمی بانک مرکزی.

کمیته فنی مشترک خطرات دیگری را برای بهبود بازار از جمله نوسانات بازار کالا، ظرفیت سرمایه گذاری محدود به دلیل سرمایه گذاری کم، چالش بدهی عمومی بالا در بسیاری از زمینه ها و خطرات ژئوپلیتیکی را یادآور شد.

* میعانات گازی ایران به ونزوئلا رسیده است

این در حالی است که طی شش هفته گذشته یک نفتکش غول پیکر ایرانی حامل 2 میلیون بشکه میعانات گازی محموله خود را در بندر اصلی شرکت ملی نفت ونزوئلا تخلیه کرده است.

در نیمه دوم سال گذشته، شرکت ملی نفت ونزوئلا و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) قرارداد مبادله ای را برای مبادله میعانات گازی ایران با نفت سنگین ونزوئلا آغاز کردند. این قرارداد برای ادامه تولید نفت ونزوئلا بسیار مهم است، زیرا این کشور برای انتقال و صادرات نفت خود به رقیق کننده هایی مانند میعانات گازی نیاز دارد.

سال گذشته، این دو شرکت دولتی که هر دو تحت تحریم های آمریکا هستند، 4.82 میلیون بشکه میعانات گازی را با 5.55 میلیون بشکه نفت سنگین که عمدتاً توسط کشتی های با پرچم ایران حمل می شد، مبادله کردند. میعانات گازی یک روغن بسیار سبک است.

تانکر پرچ غول پیکر ایرانی به نام استلا متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران روز جمعه وارد آب های ونزوئلا شد.

تحلیلگران صنعت نفت می گویند که تولید نفت ونزوئلا در ماه های اخیر با کمک های فنی ایران و سایر بازیگرانی که به این کشور برای دور زدن تحریم های آمریکا کمک می کنند، دو برابر شده است.

در پایان هفته، سرویس تحقیقات کنگره در گزارشی تایید نشده و غیرمستند اعلام کرد که کره شمالی می تواند به طور غیرمستقیم نفت خام ایران را از طریق چین دریافت کند.

در این گزارش آمده است: “برخی از نفتی که چین از ایران (و سایر تامین کنندگان) خریداری می کند، می تواند به کره شمالی منتقل شود، اما مشخص نیست که آیا کره شمالی مستقیما نفت ایران را خریداری می کند یا خیر.

* سبد نفتی اوپک در اولین ماه سال 2022 12 دلار رشد کرد

سبد نفتی اوپک در سال 2022 از 78.02 دلار در هر بشکه آغاز شد و در 3 فوریه آخرین قیمت درج شده در وب سایت اوپک به 89.98 دلار در هر بشکه رسید.

به این ترتیب قیمت سبد نفتی اوپک در ماه گذشته ۱۱ دلار و ۹۶ سنت افزایش یافته است.

* پایین ترین قیمت سبد نفتی اوپک

کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2020 در 22 آوریل (3 مه 1999) 12.22 دلار در هر بشکه بوده است.

این کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال 2005 است. در 16 ژوئن 2005، سبد نفتی اوپک با نفت سنگین از ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دژئو کنگو، سافایر گینه و رابی راه اندازی شد. گابن سبک.

نفت عراق به کویت، لیبی، نیجریه، عربستان سعودی، امارات، نیجریه و ونزوئلا اضافه شده است.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2022، 78.02 دلار در هر بشکه در 3 ژانویه است.

* قیمت های هفتگی و ماهانه

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 4 فوریه 2022 به قیمت 91.38 دلار در هر بشکه معامله شد.

14001117000950 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

میانگین قیمت نفت اوپک در ژانویه 90.21 دلار در هر بشکه برآورد شد.

14001117000952 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

سبد نفتی اوپک شامل نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک عراق از بصره، نفت صحرای الجزایر، نفت شرق اکوادور، نفت صادراتی کویت، سدر لیبی، بنیری کنری نیجریه، آنگولا رابی لایت گابن، نفت دینو کنگو است. و روغن یاقوت کبود گینه.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید