اوپک در برابر عجله اروپا برای تحریم نفت روسیه سکوت کرده است


ساعت: 11:55
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837161

در نشست اخیر وزیران و متحدان اوپک، او افزایش جزئی تولید را برای ماه آینده بدون توجه به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تصویب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اوپک و متحدانش از جمله روسیه پنجشنبه گذشته تصمیم گرفتند تولید خود را در ژوئن بیش از آنچه قبلاً توافق شده بود افزایش ندهند. تصمیم اوپک پلاس در واقع سیلی بر صورت اتحادیه اروپا بود، زیرا به این معنا بود که نفت بیشتری به اروپا نمی رود تا با نفت تحریم شده روسیه جایگزین شود. کمیسیون اروپا هفته گذشته تحریم هایی را علیه نفت و فرآورده های نفتی روسیه در راستای بسته ششم تحریم ها پیشنهاد کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که تحریم نفت روسیه ظرف شش ماه اجرا خواهد شد و تحریم نفتی تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

اتحادیه اروپا حدود 3.5 میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده های نفتی را از روسیه وارد می کند که حدود نیمی از صادرات نفت و نفت روسیه و حدود یک چهارم نفت وارداتی این اتحادیه است. یک مهلت شش ماهه برای اعضای اتحادیه اروپا برای یافتن تامین کنندگان دیگر پیشنهاد شده است. با این حال، در این میان، تعداد تولیدکنندگان محدود است و هیچ برنامه ای برای افزایش تولید برای کمک به اتحادیه اروپا وجود ندارد.

به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، نمایندگان اوپک به طور کامل از بحث درباره تحریم ها علیه روسیه اجتناب کردند و مذاکرات خود را ظرف 15 دقیقه به پایان رساندند.

کالوم مک فرسون، مدیر تحقیقات کالا در اینوستک، گفت: «اوپک پلاس این را مشکلی می‌داند که توسط خود غرب ایجاد شده است و هیچ ارتباطی با عوامل اساسی که این گروه می‌خواهد به آن رسیدگی کند، ندارد.»

در ماه مارس، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هشدار داد که هیچ ظرفیت مازادی در جهان برای جبران تاثیر تحریم کامل بر صادرات نفت روسیه که به حدود هفت میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی می‌رسد، وجود ندارد.

بارکیندو در یک کنفرانس انرژی در ساراویک در ماه مارس گفت: «سوال این است که چگونه بر این بحران غلبه کنیم. در حال حاضر ظرفیتی برای جایگزینی هفت میلیون بشکه در روز صادرات نفت و فرآورده های نفتی وجود ندارد. او هفته گذشته پیش از نشست وزیران اوپک پلاس این بیانیه را تکرار کرد.

با این حال، در خود اوپک، ظرفیت کافی برای جایگزینی نفت روسیه در اتحادیه اروپا وجود دارد. ریستاد انرژی تخمین می زند که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عراق روی هم حدود چهار میلیون بشکه در روز مازاد تولید دارند.

به گفته لوئیس دیکسون، تحلیلگر یک شرکت مشاوره نروژی، اکثر این کشورها ظرفیت ذخیره سازی بالایی دارند که می توانند چند میلیون بشکه نفت را برای صادرات حداقل برای چند هفته استفاده و توزیع کنند.

این خبر خوبی برای اتحادیه اروپا از نظر عرضه نفت خواهد بود، اما از نظر قیمت، وضعیت کاملا متفاوت است. زیرا اتحادیه اروپا باید بداند که دیگر منابع نفتی را با قیمت نسبتا ارزان عرضه نخواهد کرد.

اما در این شرایط عربستان، امارات، کویت و عراق انگیزه ای برای دادن امتیاز ندارند. برعکس، آنها تمایل دارند با افزایش تدریجی تولید و بهره گیری از افزایش قیمت نفت، به سیاستی که در پیش می گیرند ادامه دهند و می گویند درمان گرانی نفت، گرانی نفت است.

اگرچه تولیدکنندگان اوپک تمایلی به صحبت در مورد آن ندارند، اما تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه به نفع آنها بوده و تأثیر زیادی بر قیمت نفت و گاز داشته است، به‌ویژه که بسیاری از تولیدکنندگان اوپک از نظر فنی قادر به افزایش تولید نیستند و این امر باعث حمایت از قیمت نفت و افزایش تولیدکنندگان شده است. سود

با توجه به پاسخ اوپک به تقاضاهای بریتانیا و آمریکا برای تولید بیشتر قبل از جنگ در اوکراین، با فرض رأی اتحادیه اروپا به تحریم نفت روسیه، تردید وجود دارد که وضعیت در شش ماه آینده تغییر کند. همچنین بعید است که ایالات متحده بتواند شکاف موجود در عرضه نفت اروپا را پر کند.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در سال جاری 800 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. ایالات متحده ممکن است بتواند از ذخایر خود برای ارسال مقداری نفت به متحدان اروپایی خود استفاده کند، اما واشنگتن قبلاً از خروج 180 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت برای کاهش قیمت سوخت داخلی خبر داده است.

گزارش ها حاکی از آن است که گزارش های مربوط به آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک در سال گذشته نتوانست حمایت رأی دهندگان از دولت فدرال را جلب کند. بنابراین، دولت آمریکا ممکن است این بار محتاط تر بوده و محتاطانه عمل کند. کاخ سفید اعلام کرد که قصد دارد 60 میلیون بشکه نفت برای تکمیل ذخایر استراتژیک طی چند سال آینده خریداری کند.

اتحادیه اروپا 6 ماه می خواهد تا قبل از اینکه واردات نفت از روسیه را به طور کامل متوقف کند، منابع دیگر نفت را بیابد. روسیه می تواند از ضرب الاجل شش ماهه برای منحرف کردن صادرات نفت خود به شرق استفاده کند.

به گزارش اویل پرایس، بدون حمایت اوپک، اتحادیه اروپا ممکن است مجبور شود این خبر بد را به شهروندان خود بگوید که قیمت بنزین، گازوئیل و هر چیزی که با خودروهای دارای موتور احتراق داخلی حمل می شود در بلندمدت افزایش می یابد.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید