عضو شورای عالی استانی: قیمت آرد در جهان به بالاترین حد خود از سال 2008 رسیده است. این مختص ایران نیست

عضو شورای عالی استانی: قیمت آرد در جهان به بالاترین حد خود از سال 2008 رسیده است.  این مختص ایران نیست

روز جدید : محمد آقامیری نماینده تهران در شورای عالی استان از اقدامات شجاعانه دولت در هدفمندی و ساماندهی یارانه ها تقدیر کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی در شرایط حساس بین المللی ضروری و بی خطر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد آقامیری در سخنانی پیش از دستور خود با اشاره به چالش غرق شدن زمین گفت: برای مدت 10 تا 15 سال البته با حکمرانی صحیح می توان از این مشکل جلوگیری کرد. . “

وی با اشاره به بحران جهانی غذا، سه عامل جنگ روسیه و اوکراین و شوک ناشی از آن، دلایل آن را توقف تولید کود شیمیایی به دلیل تحریم های روسیه و خشکسالی گسترده در جهان دانست. این امر تولید مواد غذایی را تهدید می کند و باعث گران شدن غذا در سراسر جهان می شود.

وی افزود: بذرهای معدنی و کاهش عرضه مواد اولیه دام به دلیل کاهش کشت در مناطق نظامی، قیمت کره و مواد اولیه را افزایش داده و قیمت آرد از سال 1387 به بالاترین حد خود رسیده و مختص ایران نیست. “

نماینده استان تهران در شورای عالی استان ادامه داد: صادرات گندم به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به یک سوم رسیده است و کشورهای مختلف در نقاط مختلف جهان در تامین مواد غذایی از جمله آرد و روغن و گندم مشکلات زیادی دارند. کمبودها در دنیا سخت است. احساس می شود و تحلیلگران معتقدند که این وضعیت به زودی حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه کشور ما سالانه هفت میلیون گندم وارد می کند، گفت: دولت این محصول را با قیمت 67 هزار تن در اختیار نانوایی ها قرار داد اما به قیمت هر کیسه 700 هزار تن قاچاق شد و برای تصمیم گیری جسورانه مورد نیاز است. دولت به ارزیابی یارانه ها می پردازد، زیرا در عمل یارانه دولتی که حق مردم کشورمان بود به جیب سودجویان و قاچاقچیان می رفت، اما در این زمینه لحظات قابل توجهی وجود دارد.

حجت‌الاسلام آقامیری افزود: به دلیل اجرا و عدم اطلاع‌رسانی صحیح و عدم اولویت‌بندی و تاخیر در پرداخت یارانه‌ها و سپس لغو ارز ترجیحی، بسیاری از مردم ناراضی بودند، هرچند این تصمیم در شرایط حساس بین‌المللی اتخاذ شد. ضروری و ایمن است و البته و متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت های کنترل و نظارت در نظام اقتصادی کشور اثرات تورمی خود را بر سایر کالاهای مصرفی می گذارد.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت جوان، انقلابی و جدید فوراً برای راه اندازی سامانه های نظارتی تلاش کند تا آثار تورمی سوء استفاده های سودجویانه سایه شوم آن را از زندگی مردم صبور ایران بزداید.

دیدگاهتان را بنویسید