علائم مسمومیت با مونوکسید کربن را بشناسید

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن را بشناسید

مسمومیت با گاز به حالتی اطلاق می شود که در آن فرد با استنشاق مونوکسید کربن مسموم می شود. انجام برخی اقدامات ساده در هنگام مواجهه با یک فرد مسموم می تواند جان او را نجات دهد.

مسمومیت با گاز به وضعیتی اطلاق می شود که در آن فرد با استنشاق مونوکسید کربن مسموم می شود.

چه عواملی باعث مسمومیت با مونوکسید کربن می شود؟

استفاده از هر گونه وسایل گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال سنگ در داخل خانه می تواند باعث این نوع مسمومیت شود.

آمار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از فصول دیگر است. اگر دودکش یا تهویه در یک مکان مشخص مسدود شده باشد. مونوکسید کربن آزاد شده از دستگاه های مذکور قابل جداسازی نبوده و در محیط رها شده و منجر به مسمومیت یا مرگ می شود.

ویژگی های مونوکسید کربن

مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است که در طی احتراق ناقص سوخت های مختلف تولید می شود، زیرا این گاز بی رنگ و بی بو است. به مرگ ناشی از این گاز «مرگ خاموش» می گویند.

تهوع، سردرد، از دست دادن هوشیاری، سرگیجه، افتادن، خواب آلودگی و حالت تهوع و استفراغ از جمله علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

اقدامات اساسی در صورت گازگرفتگی

اولین اقدام در هنگام گاز گرفتن، حفظ آرامش است. سپس بلافاصله با 115 تماس بگیرید.

فرد مسموم را از محیط بسته به هوای آزاد منتقل کنید و یا در صورت عدم امکان خارج کردن او از محیط، بلافاصله در و پنجره ها را باز کرده و مسموم را تنها بگذارید.

لباس های تنگ و یقه پیراهن و کمربند فرد مسموم را باز کنید راه هوایی بیمار را بررسی کنید.

اگر بیمار بیهوش است، بیمار را در حالت خوابیده قرار دهید و در صورت امکان اکسیژن رسانی را شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید