نادیده گرفتن توصیه های ایمنی و مسمومیت با مونوکسید کربن/داستان های دردناک قاتل خاموش زمستان را تکرار نکنید

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مانند یک قاتل خاموش است که هر ساله با شروع فصل سرما و استفاده گسترده از وسایل گازسوز جان افراد زیادی را می گیرد.

در کشور ما اغلب برای گرم کردن منازل از وسایل گازسوز استفاده می شود که کوچکترین بی احتیاطی در نصب و راه اندازی این وسایل خسارات جبران ناپذیر و حتی مرگ را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی در کشور سالانه 850 تا 900 نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست می دهند، به طوری که در سال گذشته 839 نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست دادند.

همه ساله با توجه به شروع فصل سرما باید هشدارها و توصیه هایی برای امنیت و ایمنی از سوی متولیان امر داده شود تا برخی موضوعات بارها تکرار شود تا نحوه استفاده صحیح از وسایل گرمایشی را به مردم بگوییم.

در این رابطه با کدیر موسهانی مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین به گفت وگو نشستیم.

دودکش ها و وسایل گرمایشی ناایمن مهمترین عامل گازگرفتگی هستند

کدیر موسهانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل سرما مردم و شهروندان شروع به استفاده از وسایل گرمایشی می کنند و در این راستا سازمان آتش نشانی با قاطعیت مباحث آموزشی را انجام می دهد.

وی افزود: مهمترین عامل گازگرفتگی و مسمومیت استفاده از دودکش ها و وسایل گرمایشی غیرایمن و نامرغوب است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین تصریح کرد: شهروندان قبل از نصب وسایل گرمایشی از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنند و برای گرمایش از لوله های فلزی مستحکم و استاندارد استفاده کنند.

موصحانی اذعان داشت: لوله های آکاردئونی و انعطاف پذیری که در بازار به فروش می رسد برای استفاده در وسایل گرمایشی و گازی مانند بخاری و شوفاژ مناسب نیستند.

وی با اشاره به رعایت نکات ایمنی در استفاده صحیح از وسایل گازسوز گفت: نقص فنی دودکش ها عامل اصلی مسمومیت ها و مرگ و میر ناشی از گاز مونوکسید کربن است، بنابراین وسایل گرمایشی و گرمایشی باید سالانه توسط کارشناسان بررسی، سرویس و نظافت شوند. ..

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین بیان کرد: قطر لوله باید به اندازه خروجی وسایل گرمایشی، بدون درز و ترک و یک متر از سطح سقف باشد.

وی ادامه داد: استفاده از درپوش لوله H شکل مانع از افتادن اجسام به داخل دودکش و مسدود شدن خروج گازها می شود و در شرایط وزش باد خروج محصولات مونوکسید کربن به خارج از ساختمان به راحتی امکان پذیر است.

موصحانی تصریح کرد: شهروندان توجه داشته باشند که شعله وسایل گرمایشی همیشه آبی باشد و در صورت زرد یا قرمز بودن شعله بخاری توسط کارشناس فنی بررسی شود.


شعله آبی همیشه به این معنی نیست که دودکش به درستی کار می کند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین اضافه کرد: شعله آبی همیشه به معنای درست کارکردن دودکش نیست و باید دمای دودکش چک شود که در هنگام استفاده گرم باشد زیرا سردی دودکش نشانه نشت گاز مونوکسید کربن در داخل خانه و احتمال تصادف وجود دارد.

وی با اشاره به گسترش برخی بخاری ها مانند بخاری های بدون دودکش در مراکز تجاری، تصریح کرد: استفاده از بخاری های بدون دودکش در فضاهای بسته به ویژه منازل به هیچ وجه توصیه نمی شود و باید از استفاده از این وسایل در فضاهای بسته خودداری شود.

موصحانی تصریح کرد: سیستم بخاری های بدون دودکش به گونه ای طراحی شده است که اگر اکسیژن در فضای باز کمتر از مقدار مشخصی شود، به صورت خودکار خاموش می شوند، اما در صورت تشخیص ایراد این سیستم باعث مسمومیت یا مرگ افراد می شود. به طوری که استفاده از این وسایل برای فضاهایی وجود دارد که دائماً هوا در آن مبادله می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین تصریح کرد: شهروندان برای جلوگیری از نشت گاز، آتش سوزی و انفجار هر ساله به استفاده از شیلنگ ها و گیره های استاندارد توجه کرده و این موارد را با آب صابون تست کنند.

موصحانی تصریح کرد: از هفته آینده طرحی در راستای ایمن سازی وسایل گرمایشی در فصل سرما و جلوگیری از حوادث احتمالی در استان اجرا می شود تا شهروندانی که بی دلیل احساس سردرد و سرگیجه و هوای سنگین در تعطیلات می کنند. اتاق ها و فکر کنید که این چیزها به بخاری وصل شده اند یا دودکش برای حلقه 125 دارند.

دیدگاهتان را بنویسید