علت دستگیری جعفر پناهی/ در بحث حجاب باید مدبرانه و بدون عجله عمل کرد.


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: 1301/04/28
کد خبر: 1884162

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حکم پرونده حمید نوری گفت: نوری از داشتن وکیل محروم بود و حتی نتوانست کیفرخواست صادر شده را بخواند و روند رسیدگی به پرونده کاملا غیرقانونی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود ستایشی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: حفظ احکام اسلامی و انوار شرع و حفظ قانون اساسی به عنوان قانون اصیل و اساسی جمهوری اسلامی یکی است. از مهمترین وظایف این نهاد است.»

وی همچنین با تبریک عید غدیر گفت: عید غدیر خم یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین ادوار اسلام است و این عید را با حضور ولیعصر و مقام معظم رهبری تبریک می گوییم.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حکم صادره در پرونده حمید نوری گفت: با توجه به اینکه این حکم بر اساس موازین قانونی و رسیدگی عادلانه صادر نشده است، به نظر ما جای تاسف و سوال است. متهم از حقوق اولیه محاکمه و شهروندی محروم است و این با هیچ یک از مقررات داخلی و بین المللی مطابقت ندارد.

وی با بیان اینکه وجدان جامعه جهانی این حکم را نخواهد پذیرفت، گفت: دستگاه قضایی اعلام می کند که از اقدامات قاطع دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال سلب حقوق شهروندان ما در سوئد حمایت می کند.

وی افزود: نوری از داشتن وکیل محروم بود و حتی نتوانست کیفرخواست صادر شده را بخواند و روند رسیدگی به پرونده کاملا غیرقانونی بود. همزمان با رسیدگی به پرونده، تبلیغات شدید رسانه ای علیه حمید نوری انجام شد و این بسیار جای تاسف دارد. فشارهای جسمی و روحی زیادی علیه او وجود داشت و هنوز هم وجود دارد و جامعه جهانی باید فکری کند.

ستایشی به ضرب و شتم نوری اشاره کرد و گفت: هزار روز انفرادی برای کسی که شک دارد خوب است.

وی خطاب به دادگاه سوئد گفت: شما که او را محکوم کردید چرا به خانواده اش اجازه ملاقات با او را نمی دهید؟ محدودیت های قبلی علیه آنها همچنان ادامه دارد، اما تقویت شده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی و اتهام وی چیست؟ وی گفت: در سال 1388 برای این فرد از سوی اداره بیست و ششم دادگاه انقلاب احضاریه صادر شد که این فرد در پرونده تبانی و تبانی متهم و به 5 سال حبس تعزیری محکوم شد. در مجموع 6 سال این حکم قطعی و لازم‌الاجرا است و به همین دلیل اوین در تاریخ ۲۹ تیرماه برای اجرای حکم زندان آورده شد.

ستایشی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده نی شکر هفت تپه و امید اسدبیگی گفت: در این پرونده 25 نفر محکوم هستند که از این تعداد 8 نفر طبق قانون درخواست اعاده دادرسی کرده اند. بر این اساس بازگشت پذیرفته شدگان به موجب قانون به شعبه همان دادگاه تخصصی جرائم اقتصادی هدایت می شود.

ستایشی افزود: از 25 محکوم این پرونده پنج نفر متواری و تحت تعقیب هستند و بقیه در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

وی درباره آخرین وضعیت متهم ردیف اول این پرونده گفت: امید اسدبیگی به 20 سال حبس تعزیری، 74 ضربه شلاق، مقداری محرومیت و پرداخت جزای نقدی 25 مهر ماه 1400 محکوم شد و اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.

پایان یافتن…

دیدگاهتان را بنویسید