امام جمعه اردبیل: مسئولان مدرسه اشتباه کردند; دانش آموزان را بدون اجازه والدین به مراسم نیاورند/ کشته شدن اسراء پناهی در مدرسه شاهد دروغین است/ علت مرگ او را از خانواده اش بپرسید; من نمی توانم اسرار خانواده را فاش کنم

امام جمعه اردبیل: مسئولان مدرسه اشتباه کردند;  دانش آموزان را بدون اجازه والدین به مراسم نیاورند/ کشته شدن اسراء پناهی در مدرسه شاهد دروغین است/ علت مرگ او را از خانواده اش بپرسید;  من نمی توانم اسرار خانواده را فاش کنم

روز جدید :آنهایی که اعتراض می کنند لزوماً به خیابان نمی آیند. نماز جمعه درباره چیست؟
همامیهن نوشت: علاوه بر دولتمردان، حسن عاملی امام جمعه اردبیل نیز منکر مجروحیت و فوت دانش آموزان دختر مدرسه دخترانه شهید این شهر است.

او می گوید حادثه چهارشنبه گذشته مدرسه شهید تنها اعتراض برخی از والدین دانش آموزان برای بردن فرزندان خود به مراسم در میدان آل کاپو اردبیل بدون اجازه آنها بود. او با آن خانواده ها صحبت نکرده است، اما می گوید که از سوی مقامات بلندپایه استانی به او گفته شده که در آن مکتب و برای دانش آموزان اتفاق دیگری نیفتاده است. یکی از ماموران قسم می خورد که پیامی که با نام اسرا پناهی خانقاه منتشر شده مربوط به دانش آموزی نیست که گفته می شود در مدرسه شهید کشته شده است و اسرا چند روز پیش فوت کرده است. امام جمعه اردبیل نیز با بیان اینکه مسئولان باید حرف دانش آموزان را بشنوند، می گوید: به مسئولان استانی گفتم هیچکس حق ندارد به دانش آموزان دست بزند، زنگ بزند و با آنها برخورد کند.
متن گفتگو با امام جمعه اردبیل را بخوانید:

*در دو روز گذشته اخباری مبنی بر رسیدگی به دانش آموزان دختر مدرسه دخترانه شهید اردبیل منتشر شده است. منابع محلی می گویند نیروهای امنیتی با دانش آموزانی که برای شرکت در مراسم استقبال فرمانده به میدان علی کاپوی اردبیل رفته بودند و دانش آموزانی که آمادگی رفتن به این مراسم را نداشتند و حتی از کشته شدن یک دانش آموز خبر دادند. آیا این را دنبال کردید؟

گاهی اوقات شایعاتی وجود دارد که کارکنان ما به طور کامل اطلاع رسانی نمی کنند. یکی از عوامل اصلی انتشار شایعات، عدم اطلاع رسانی به موقع است. در این حادثه چند مدرسه داوطلبانه دانش آموزان خود را به جامعه بردند، مشکلی بین خود دانش آموزان پیش نیامد، اما اولیای آنها اعتراض کردند که چرا آنها را بدون اجازه ما به جامعه برده اند، به همین دلیل بین اولیا و کادر مدرسه شاهد تنش ایجاد شد. . هیچ دانش آموزی کشته، دستگیر یا مجروح نشد. الان خانواده این مرحوم کجا هستند؟ این برای اردبیل ما عید شد. این یک هشدار بزرگ به ملت ماست که دشمن می خواهد برنامه خود را پیش ببرد.

* این مراسم چهارشنبه بود، نه؟

آره

به نظر من اشتباه بزرگی است که بدون اجازه پدر و مادر بچه ها را گرفتند. چندین مدرسه گرفته شد، اما فقط اولیای مدرسه اعتراض کردند. باید به خانواده ها اطلاع می دادند اما مشکل دیگری وجود نداشت.

* اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که پس از پایان مراسم، نیروهای لباس شخصی وارد مدرسه شهید شدند و با دانش آموزانی که آمادگی حضور در مراسم را نداشتند و خانواده هایشان از آن بی اطلاع بودند، مقابله کردند.

من به شما اطمینان می دهم که اینطور نبود. همه آنها توسط شبکه های ماهواره ای ایجاد شده اند. بچه ها در این مورد چیزی نگفتند، فقط خانواده ها اعتراض کردند. حتی برخی از معترضان، فرزندانشان به مراسم نرفتند و گفتند چرا بی اجازه آنها را آورده اید. در حال حاضر هیچ ضرب و شتمی، مجروحیت و دستگیری در بین دانشجویان ما وجود ندارد. این کشتار نشان می دهد که دشمن می خواهد وحدت ملی ما را از بین ببرد. حالا بیا اردبیل ما ببین یکی کشته شده یا نه. این مرده کجاست؟ ما به هر کسی که بتواند مرد مقتول را به ما نشان دهد، پاداش خواهیم داد. نباید به این راحتی حرف های دشمن را گرفت.

*از چهارشنبه تا الان با خانواده این دانش آموزان و مدیریت مدرسه گفتگویی داشته اید؟

*به نظر شما اشتباهی بوده که دانش آموزان را بدون اجازه والدین به مراسم برده اند؟

من با مسئولان اجرایی و مدیران ارشد صحبت کردم و گفتم که در این موارد نهایت دقت را داشته باشند و گفتم که نباید کسی را دستگیر کرد، کسی را نباید دست زد و احضار کرد. گفتم بچه ها مقصر نیستند و اگر خانواده ای اعتراض می کنند از سر دلسوزی است که اشکالی هم ندارد. آنها می توانند در مدرسه اعتراض کنند و ما مفتخریم و افتخار می کنیم که مردم می توانند نظر خود را بیان کنند. اگر یکی بگوید من از رفتن فرزندم به مراسم راضی نبودم، اشکالی ندارد، اما چرا یک مشکل کوچک را اینقدر بزرگ کردند؟

بنابراین شما شخصاً با این خانواده های معترض صحبت نکرده اید. درست است، واقعی؟

نه، من به مدیران ارشد گفتم خانواده ها را بپذیرید و حرف هایشان را بشنوید و به مردم هم اعلام آمادگی کردم. هرکی حرفی برای گفتن داره بیاد من هم در خطبه گفتم هرکس اعتراض می کند به خیابان نرود. نماز جمعه درباره چیست؟ ما باید همیشه در اردوگاه مردم باشیم، از حقوق آنها دفاع کنیم و به اعتراض گوش کنیم.

* آقای عاملی، پس برخی از فیلم هایی که در مورد اعتراض خانواده ها و یا از داخل مدرسه شهید منتشر می شود را تایید نمی کنید؟

اعتراض خانواده ها درست بود اما دانش آموز مورد ضرب و شتم قرار نگرفت.

*تصویری از اطلاعیه ای در شبکه های خبری منتشر شده و گفته می شود خانمی به نام اسراء پناهی کنگا دانش آموزی است که در مدرسه شهید کشته شده است.

این نکته نشان می دهد که دشمن چقدر شرور است. ربطی به این حادثه ندارد.

خانواده اش را می شناسید؟

بله این مشکل مربوط به چند روز پیش و مشکلات شخصی خانوادگی بود.

* چرا این دختر مرد؟

این را از خانواده او بخواهید. من نمی توانم اسرار خانواده را فاش کنم. دین این اجازه را به من نمی دهد. آنها حق زندگی دارند. کارکنان ما واقعاً باید به درستی اطلاع رسانی کنند. مردم داستان این خانم را خوب می دانند، من هم از مشخصات او اطلاع دارم. یادت باشه این خانم ربطی به این مشکل نداره. من می توانم به شما قسم بخورم.

*در روزهای اخیر شهرهای مختلف و مدارس آنها درگیر مشکلات و اعتراضات بوده و وزیر آموزش و پرورش نیز دستگیری دانش آموزان را تایید کرده است. به هر حال چنین خبری توسط استان شما منتشر می شود; می خواهم بدانم نظر شما در مورد نحوه برخورد با دانشجویان معترض چیست؟

آموزش، آموزش است. یعنی آموزش باید انجام شود و سیاستمداران دخالت نکنند. تحصیل افتخار، آینده و ثروت ماست. روشنگری در مدرسه این است که نژاد ملی را خوب بالا ببریم و تربیت دینی اگر این کار انجام شود سرمایه می شود.

این دانش آموزان فردا بر این کشور حکومت خواهند کرد. اگر دشمن گره های ذهنی ایجاد کرد باید آن گره ها باز شود. گره های ذهنی با عملیات علمی باز می شود و به همین دلیل باید بیشترین احترام را برای آموزش قائل باشیم و دولت ها نیز به آموزش و پرورش توجه کنند. آموزش و پرورش سکوی پرش یک کشور و یک ملت است و آینده و به طور کلی همه راه ها در گرو آموزش است. نگاه ما این است که همه فعالیت ها باید بر دو رکن آموزش متمرکز شود.

*برگردیم به ماجرای مرگ این دانش آموز، مقامات رسمی به هر حال مرگ وی را تایید کردند.

در مورد حادثه اردبیل به شما اطمینان می دهم که دانش آموزی مجروح نشد، کسی کشته نشد و درگیری رخ نداد. تمام موضوع در اعتراض برخی خانواده ها به این موضوع خلاصه می شود که چرا فرزندانشان بدون اطلاع آنها به این برنامه رفته اند. هیچ چیز دیگری در اردبیل وجود ندارد.

* به طور کلی آیا بازداشت روش تربیتی و راهنمایی خوبی در مدرسه است؟

از حادثه اردبیل که بگذریم، می گویم در رابطه با دانش آموزی که هنجارشکنی کرده است، وظیفه ماست که با کمال احترام به او روشنگری کنیم. باید گره های ذهنی اش باز شود. یکی از وظایف اصلی دولت اسلامی، توجیه عقول است. ما به غیر از آموزش، نه تنها برای دانش آموزان، بلکه برای کل ملت، راه دیگری نداریم. هر کس حرفی برای گفتن دارد باید با احترام برخورد کرد.

*در مورد آموزش در مدارس صحبت کردید، موافقید در مدارس انجام شود نه در زندان ها و کانون های اصلاح و تربیت؟

ما راهی جز روشنگری با بیشترین احترام نداریم. ما نسبت به حفظ کرامت حساس هستیم. اگر دشمن مشکل روانی ایجاد کرد، مشکل روحی باید با نهایت عزت و احترام حل شود. اگر سریع عمل کنیم مشکل حل می شود؟ ما یک نقطه مشترک داریم و آن ایران عزیز است

*شما در یکی از خطبه های خود بیان کردید که نمی توانیم بگوییم همه مثل ما فکر می کنند. منظور شما از “ما” کیست؟

فقط وهابیت می گوید همه مثل ما فکر کنند. این خیلی وحشتناک است. منظورم همه من هم مثل من جمعه ها دارم. بزرگترین وظیفه نهادهای فرهنگی کشور این است که درک ما از دین و پدیده های اجتماعی را به هم نزدیک کنند. همه ما مقصدی برای تبدیل شدن به یک مقصد داریم. ما باید کلمات را آزادانه بشنویم. شما نمی توانید با فحش دادن با مخالف صحبت کنید. در این زمینه، باید بالغ رفتار کرد. اگر این قاعده شود، بسیاری از طردها، گفته های بد و غلط و… از بین می رود.

* شما مورد اعتماد مردم هستید و گزارش های زیادی قبل از اینکه به برخی مسئولان برسد به دست شما می رسد. شما در خطبه های خود از گفتگو و اعتراض منطقی صحبت کردید، نظرتان در مورد مردم معترض چیست؟ به نظر شما چه چیزی منطقی است؟

وقتی چیزی خلاف قانون و خلاف مصلحت عمومی باشد. وقتی مدیری مرتکب اشتباه یا اختلاس شده است، دلیل آن سوء استفاده چه بوده، چگونه اتفاق افتاده و… اینها سوالاتی است که باید در جای مطمئنی مطرح شود. اگر مسئول حرفی برای گفتن دارد بگوید. در غیر این صورت باید استعفا دهد. ما باید در مورد اصلاحات صحبت کنیم نه دشمنی. بسیاری از مشکلات را می توان با صحبت حل کرد. ما باید به سمت بلوغ سیاسی حرکت کنیم و با یکدیگر مهربان باشیم. ما نباید با هم قهر کنیم. باید به مردم اجازه داد تا نظرات خود را بیان کنند و مدارا و مهربانی در جامعه تشویق شود.

* اما این آستانه تحمل از سوی نیروهای امنیتی و پلیس و مسئولان دیده نمی شود. دستگیری و خشونت و … به نظر شما دلیل این درگیری ها چیست؟

وقتی می خواهیم اعتراض کنیم باید بدانیم که 100 درصد کشور ما هدف دشمن است. در نتیجه وقتی می خواهیم اعتراض منطقی داشته باشیم عده ای دنبال طرح های دیگری می روند و شروع به تخریب و توهین می کنند.

* در برخی از خطبه های خود به ضعف دولت در کشور اشاره کردید، منظورتان ضعف دولت در کدام بخش هاست؟

در استان Stadt دستور نمایش و غیرفعال کردن نفی را شروع کردم. منفی اصلی وقتی است که می بینید شهردار، فرماندار یا وزیر خوب کار نکرده یا تصمیم اشتباهی گرفته و فریاد می زنید. امر به معروف و نهی از منکر یک اصل نورانی برای اصلاح جامعه است. مراکز حساس تصمیم گیری ما باید در دست افراد شایسته و عالم باشد. مدیری که امروز تصمیم می گیرد و می داند شش ماه دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد. یک مدیر زمانی یک مدیر شخصی است که یک کارمند اشتباه خود را بپذیرد و از آن کارمند حمایت کند. دعوای خیابانی باید شکسته شود و عقلانیت حاکم شود، دولت مدارا کند و آستانه خود را بالا ببرد و اقوام معترض مراقب افرادی باشند که افکار دیگری دارند و می خواهند موضوع را آلوده کنند. در آینده می توانیم حرکت های اصلاحی در جامعه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید