عمار، جشنواره ای برای دیدن آثار صمیمی تر/کاستی هایی که جشنواره عمار باید برطرف کند

ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۳
کد خبر: 1800226

تهیه کننده اثر برگزیده جشنواره فیلم عمار از نقاط قوت و ضعف این جشنواره می گوید؛ جشنواره ای که باید مواظب باشد رشدش مزاحم دیدن آثار کوچکتر نباشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صاحب نیوز ؛ دوازدهمین جشنواره فیلم عمار با دبیری نادر طالب زاده در حال برگزاری است. جشنواره مردمی فیلم عمار جشنواره ای است که در سال 2010 در اولین سالگرد حماسه 9 ژانویه آغاز شد و اکنون دوازدهمین سال شکوفایی خود را جشن می گیرد.

این جشنواره مردمی که توسط فعالان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی آغاز شد، در ابتدا تنها چند بخش را شامل می‌شد، اما به تدریج گسترش یافت و به جشنواره‌ای مهم تبدیل شد. در ابتدای این جشنواره برخلاف جشنواره بزرگی مثل جشنواره فیلم فجر که به نوعی در انحصار سلبریتی ها بود، کمتر به نظر می رسید که این جشنواره رشد کند و امروز در مسیر توجه و پیشرفت خود قرار گیرد.

جشنواره فیلم عمار با ساختارشکنی در حوزه چنین سینمایی با موضوع «جبهه مقاومت اسلامی» برگزار می شود و در بخش «مسابقه اصلی جشنواره» آثار حاصله در قالب های داستانی، مستند، انیمیشن، نماهنگ می باشد. ، برنامه تلویزیونی، فیلم و فیلمنامه ما. مضامین رویای ایرانی، نقد در گفتمان، حافظه ملی، جنگ اقتصادی، جنگ نرم، ملت قهرمان، جنبش جهانی مستضعفان و کنترل 1988 با یکدیگر رقابت می کنند.

در فراخوان دوازدهمین جشنواره فیلم عمار آمده است: جشنواره فیلم عمار که در سال 1389 همزمان با اولین سالگرد حماسه 18 آذر تأسیس شد، سعی کرد صدای حنجره سانسور شده و تصویر مردمی باشد که نسبت مناسبی در رسانه ها پیدا نمی کنند.»

62778b7e 83b8 4f0f a167 37f349fd6227 خبر خاکستری

آزاده رجبی مستندساز و تهیه کننده تلویزیون اصفهانی است که برای دومین سال پیاپی به مرحله نهایی جشنواره فیلم فجر راه یافته است.

سال گذشته برنامه تلویزیونی وقتی ستاره چینی می آید در یازدهمین جشنواره فیلم عمار و دوازدهمین جشنواره فیلم عمار پس از بررسی هیئت انتخاب این جشنواره پرطرفدار و جمع بندی نمرات در بخش مستند مدافعان حرم، او » تولید شبکه اصفهان به تهیه کنندگی آزاده رجبی و کارگردانی فرزاد حقوقی به مرحله پایانی جشنواره راه یافت.

مستند «در نگاهش» به بررسی ارتباط عاطفی حاج قاسم سلیمانی با شهید حاج ناصر طبیها می پردازد. این شهید اهل نجف آباد و از نیروهای حاج کاسم سلیمانی در لشکر 41 ثارولا در دفاع مقدس است که از ناحیه چشم و نخاع مجروح شد. حاج قاسم با این شهید ارتباط داشت. شهید طبیها در دی ماه سال 1392 به شهادت رسیده بود.

در گفتگو با این تهیه کننده اصفهانی از کاستی های جشنواره فیلم عمار پرسیدیم.

– صاحب نیوز: سال گذشته در جشنواره فیلم عمار همدیگر را دیدید؟

– نه، سال‌ها پیش در جشنواره حضور داشتیم، اما سال گذشته با برنامه «وقتی ستاره چینی می‌آید» با موضوع سبک زندگی ایرانی-اسلامی با جدیت و قدرت بیشتری وارد جشنواره شدیم و امسال در یک جشنواره شرکت کردیم. جشنواره با شش اثر

cb9475b7 fae3 4c8a 9047 10d7f4495391 خبر خاکستری

– صاحب نیوز: نظر خود را در مورد نقاط قوت جشنواره بگویید.

– امسال اکران های جشنواره خوب و مرتب بود و فضایی که برای جشنواره ایجاد شده بود مناسب بود.

صاحب نیوز: مهمترین نقطه ضعف جشنواره را که باید برطرف و اصلاح شود، می دانید؟

– راه اندازی این جشنواره فرصت خوبی برای شرکت و دیدن آثار کوچکتر و صمیمی تری بود که امکان شرکت در جشنواره های بزرگتری مانند جشنواره مستند هاگیگات را نداشتند، زیرا این جشنواره ها آثار بزرگی را ارائه می دهند که منجر به از دست رفتن آثار کوچک می شود. آغاز و به هیچ وجه دیده نمی شود.

اما اکنون با گذشت 12 سال از آغاز جشنواره عمار، آثار بزرگتری برای این جشنواره افتتاح شده و فرصت دیده شدن برای آثار کوچکتر در این جشنواره سلب شده است.

صاحب نیوز : آیا حضور آثار فاخر در این جشنواره نمی تواند شاخصی برای رشد این جشنواره و تاثیرگذاری آن در جامعه برای خلق آثار بزرگتر در موضوعات مقاومت باشد؟

– بله درست است اما در ارزیابی آثار کوچکتر و آثار بزرگ مستندسازان بزرگ نباید آنها را در یک سطح دید و ارزیابی کرد. برگزارکنندگان می توانند این آثار را در سطوح مختلف مقایسه کنند و فرصت دیده شدن توسط آثار کوچکتر را از دست ندهند.

ممکن است برای کارگردانان و مستندسازانی که به منابع بزرگ، آرشیوهای قوی و مصاحبه شوندگان مهم دسترسی دارند، رقابت با کسانی که دسترسی ندارند، منصفانه نباشد.

صاحب نیوز: به نظر شما چه بخش های دیگری از این جشنواره را باید به پایان برسانیم و تغییر دهیم؟

– یکی از قوانین این جشنواره این است که اگر اثری از سال های گذشته در جشنواره قرار گیرد، امسال امکان حضور در آن وجود ندارد. در حالی که در مورد برنامه های تلویزیونی که پویا هستند و هر قسمت با قسمت های قبلی متفاوت است و در صورت عدم رعایت این قاعده ممکن است افزایش پیدا کند، تهیه کننده و کارگردان این برنامه تلویزیونی تلاش می کنند در سال های آینده جلوه باشکوه تری ارائه دهند.

مثلاً سال گذشته برنامه «وقتی ستاره چینی می آید» را ارائه دادم که مورد تمجید قرار گرفت، اما چون امسال در جشنواره شرکت نکردم، انگیزه ای نداشتم که امسال بیشتر روی تولید این برنامه کار کنم. به عنوان مثال فانوس جشنواره را در نظر بگیرید.

697b493f 4ebe 4002 a97e c751ed4f91be خبر خاکستری

– صاحب نیوز: هیئت داوران دوازدهمین جشنواره فیلم مردمی عمار را چطور دیدید؟

– کار هر کارگردان و مستندساز مانند فرزندش است و برای یک فیلمساز نحوه برخورد با این کودک بسیار مهم است. امسال شش اثر را به جشنواره فرستادم که تنها یکی از آنها، مستند «در نگاهش» به بخش اصلی جشنواره راه یافت، در حالی که می دانم حداقل یکی از این آثار مانند مستند «هم نفس» درباره زندگی شهید حسین پورجعفری از همرزمان حاج قاسم سلیمانی نیز با این مستند همین کار را کرد و توانست وارد بخش اصلی جشنواره شود.

وقتی علت را جویا شدم، متوجه شدم که داوران سعی کرده اند از هر تهیه کننده و کارگردان فقط یک اثر را انتخاب کنند که باعث می شود کارگردانان بیشتری در این زمینه ببینند، اما به نظر من این استراتژی خوبی نیست.

– صاحب نیوز: با این همه کمبود تصمیم دارید سال آینده در جشنواره عمار شرکت کنید؟

– بله حتما این تصمیم را دارم و خدای ناکرده سال آینده با کار قوی تری در جشنواره سیزدهم حضور خواهم داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید