عوارض اپیدمی عروق کرونر / از بیماری روانی تا تغییر در گفتار و زبان

عوارض اپیدمی عروق کرونر / از بیماری روانی تا تغییر در گفتار و زبان

روز جدید در طول اپیدمی ویروس کرونا، محدودیت‌های اجتماعی و ترس از بیماری عروق کرونر قلب، مردم را منزوی و از خود دور کرد تا جایی که این فاصله اجتماعی منجر به تغییراتی در رفتار و نحوه رفتار ما با یکدیگر شد.

Quaid 19 با تمام جنبه ها و جهش هایش بدون شک تاثیر منفی بر مردم سراسر جهان گذاشته است. خود بیماری یا استرس ناشی از آن و ناامنی که ایجاد می کند به نوعی افراد را تحت تاثیر قرار داده است.

طبق تحقیقات، Quid 19 همه جنبه های زندگی روزمره مردم را تغییر داده است – از خرید، کار و مدرسه گرفته تا مسافرت و تفریح. علاوه بر این تغییرات اقتصادی و فرهنگی، مردم نسبت به وضعیت خود بدبین هستند.

چگونه جهانی شدن بر رفتار مردم تأثیر می گذارد

مطالعات نشان می دهد که اکثر واکنش های عمومی به جهانی شدن مرگ سیاه در قرن چهاردهم – زمانی که طاعون جهان را فرا گرفت و باعث مرگ و میر بسیاری شد – بدون تغییر باقی مانده است. علاوه بر این، تحقیقات جهانی قبل از تاج، تغییرات شگرف و گسترده ای را در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی-اجتماعی جوامع ایجاد کرده است و این تغییرات همچنان پابرجاست.

به گفته رئیس انجمن بین‌المللی روان‌شناسی در دانشگاه آدلر در شیکاگو، «هیچ استاندارد خاصی برای چگونگی و چرایی واکنش افراد به موقعیت‌های استرس‌زا و پیش‌بینی اینکه همه افراد در هر زمان به یک موقعیت بحرانی واکنش یکسانی نشان خواهند داد، وجود ندارد. در تمام شرایط: «در طول دو سال جهانی شدن تاج، ما در میان طوفان جهانی شدن، بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بودیم و مردم طبیعتاً برای کنار آمدن با این شرایط رفتارهای سازگارانه انجام می‌دادند و باید گفت که این رفتارهای انطباقی معمولاً منجر به تغییرات پایدار در ارتباطات می شود و «رفتار مردم تغییر کرده است».

انواع تغییرات رفتاری

رفتار افراد و همچنین واکنش های احتمالی آنها در برابر بحران ها فردی و چندوجهی است و نمی توان گفت که همه واکنش ها و رفتارهای یکسانی دارند. در واقع در ذات هر رفتاری جنبه های مختلفی از انگیزش، رفتار و عاطفه وجود دارد و بر اساس این جنبه ها رفتار خاصی بروز می کند.

مثلاً از ابتدای این دنیا هرکسی اولویت های خودش را دارد. برخی از افراد بیشتر به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می دهند، در حالی که برخی دیگر علاقه ای به خوردن بیشتر و ورزش کمتر ندارند. از نظر ارتباط، برخی افراد از طریق تماس تصویری با عزیزان خود در ارتباط هستند، اما برخی دیگر انزوا را ترجیح می دهند.

از سوی دیگر، از ابتدای جهانی شدن، مسئولان از مردم خواسته‌اند که به محدودیت‌ها احترام بگذارند تا از شیوع کوید 19 جلوگیری کنند. اما برخی دیگر محدودیت‌ها را زیر سوال برده‌اند و مردم دچار اختلاف شده‌اند. برخی به طور کامل محدودیت ها را رعایت کردند و برخی دیگر رعایت نکردند.

همه موارد فوق منجر به تغییراتی در جنبه های مختلف زندگی ما شده است که می تواند دائمی باشد. برخی از این تغییرات شامل موارد زیر است:

دورکاری: افرادی که در زمان شروع بیماری عروق کرونر قلب مجبور به کار از راه دور شده اند، به خصوص کسانی که برای اولین بار این روش را امتحان کرده اند، تأثیر مثبتی در روند کاری خود پیدا می کنند. در واقع، این نظرسنجی نشان داد که 60 درصد از افرادی که به دلیل تاج و تخت مجبور به کار از راه دور بودند، گفتند که می‌خواهند تا پایان دنیا به این کار ادامه دهند.

به گفته محققان، هنگام کار از راه دور، افراد می توانند با کمک نرم افزارهای کامپیوتری و جلسات مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما به این ترتیب هر چقدر هم که خوشایند باشند، باز هم احساس کامل بودن نخواهند داشت. احساسی که معمولا با استفاده از تمام حواس و در ارتباط با دیگران به دست می آید. این احساس در افرادی که دور هستند از بین می رود یا به شدت تغییر می کند.

تغییر عادات خرج کردن: مطالعه محققان ایتالیایی بر روی 3833 داوطلب 18 تا 64 ساله نشان داد که محدودیت های اجتماعی و قرنطینه بر عادات غذایی افراد تأثیر می گذارد. محققان دریافته‌اند که افراد نیاز به خرید کالاهای مختلف، چه ضروری و چه غیر ضروری را احساس می‌کنند و این امر منجر به افزایش خرید می‌شود. در واقع اضطراب و ترس از Quaid 19 مردم را مجبور به خرید مایحتاج اولیه می کرد و از طرفی شیوع افسردگی در بین آنها باعث می شد برای کالاهای غیر ضروری خرج کنند. علاوه بر این، امروزه مردم به خرید اینترنتی عادت کرده اند و اکثر آنها کالاهای خود را به صورت آنلاین سفارش می دهند. این تغییرات توسط Quid 19 ایجاد می شود.

* بیماری روانی: متأسفانه ترس از تاج و آسیبی که این ویروس کشنده به جوامع سراسر جهان وارد کرده است، منجر به بروز تعدادی از بیماری های روانی مانند سندرم اضطراب کوئیدیچ و اختلالات خوردن شده است که افراد زیادی را در سراسر جهان درگیر کرده است. . بر اساس مطالعات، شیوع افسردگی و اضطراب در جهان 25 درصد افزایش یافته است. اختلالات خوردن یا مصرف مواد مخدر نیز در بین نوجوانان در سراسر جهان 25 درصد افزایش یافته است.

البته تاثیر مثبت این جهانی شدن این است که مردم نسبت به بیماری های روانی آگاهی بیشتری پیدا کرده اند و دیگر به افراد مبتلا به این بیماری ها برچسب تحقیر آمیز نمی زنند.

تغییرات در گفتار و زبان: در دوره جهانی شدن، یک سری تغییرات زبانی رخ داد و اصطلاحات جدید مرتبط با جهانی شدن وارد زبان مردم جهان شد. مثلا کلمه رونا که به معنای کرونا است.

* افزایش بی سوادی: جهانی شدن بر رفتار افراد تأثیر منفی می گذارد و آنها را پرخاشگر و البته برخی افراد بی ادب کرده است. به گفته روانشناسان، این پدیده می تواند ناشی از اضطراب و استرس طولانی مدت مرتبط با تاج باشد. متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز متوجه رفتار نامناسب مشابهی شده اند، به طوری که 45.7 درصد از پرستاران مورد بررسی گفته اند که بی سوادی و بی فرهنگی در بین مراجعان بسیار بیشتر از دوره قبل از جهانی شدن است.

یکی دیگر از دلایل این رفتار نامناسب ممکن است این باشد که برنامه های آموزشی مهارت های اجتماعی در این مدت به شدت کاهش یافته و در نتیجه بر رفتار افراد جامعه تأثیر منفی گذاشته است.

به آینده نگاه کنید

هنوز نمی توان با قطعیت گفت که آیا این تغییرات ادامه خواهد داشت و آینده آن را مشخص می کند. اما زمانی که جهانی شدن کامل شد و جامعه بهبود یافت و سازگار شد، ممکن است برخی از تغییرات هنجارهای اجتماعی جدید باقی بمانند در حالی که برخی دیگر فراموش شوند. البته باید گفت که هیچ چیز دقیقاً مثل گذشته نخواهد بود و می توانیم با فرصت دادن به خود خود را با شرایط جدید وفق دهیم و باید به یاد داشته باشیم که انسان در مسیر تکامل است و همیشه رو به جلو حرکت می کند و وجود دارد. فایده ای برای برگشتن ندارد

دیدگاهتان را بنویسید