غرب نسبت به نیاز ایران به هرگونه توافقی بدبین است

ساعت: 15:12
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782682

رسانه های حامی برمه با امتیاز دادن به کشورهای غربی تلاش می کنند دولت را به حداقل توافق در هر مذاکره ای وادار کنند، در حالی که غرب طرفدار هرگونه توافق بر سر نیازهای ایران است. شبهاتی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در آخرین سال مسئولیت دولت، سلسله گفت وگوهایی با عنوان «بازگشت به برجام» در وین انجام شد که در روزهای پایانی عمر دولت تلاش کرد در هشت سال دولت، دستاوردی هرچند ناچیز به ارمغان بیاورد. مذاکرات

در جریان مذاکرات اما مجلس تازه منتخب یازدهم قانون «اقدامات راهبردی برای رفع تحریم ها» را تصویب کرد. قانونی که صراحتاً به دنبال احیای حقوق مردم ایران است که در هشت سال به بهانه مذاکرات هسته ای از دست رفته است و شرایطی را برای کشورهای غربی تعیین می کند.

اما در همان زمان محمدجواد ظریف به عنوان پایه گذار اصلی مذاکرات با برجامی آشکارا از ادامه مذاکرات کناره گیری کرد و عباس عراقچی را بر عهده گرفت. در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری تایید شد که ظریف بارها در اظهارات مختلف اعلام کرده بود که از این دور مذاکرات کناره گیری کرده و مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

اما در جریان مذاکرات در دولت قبل اتفاقاتی افتاد که به طور کامل منجر به اتلاف وقت جمهوری اسلامی ایران شد تا ایران بتواند امتیازات بهتری از غرب بگیرد و فرصت پیشرفت بیشتری در مذاکرات بدهد.

دولت قبل بیشتر وقت خود را صرف مخالفت با مصوبه مجلس کرد و دولت به جای ورود به مذاکرات در ماه های پایانی عمر خود بارها و با حمایت مجلس بارها مجلس را مانع مذاکرات معرفی کرد و فرصت را از دست داد. پدر

رئیس جمهور بارها علیه تصمیم مجلس صحبت کرده و گفته است که اداره کشور در دست من است، ما داریم سیاست می کنیم و هیچکس حق ندارد ریل دولت را فشار دهد، ما در مسیر درست حرکت می کنیم. . .

تأخیر 11 ماهه دولت باعث شده تا آمریکا احساس کند که ایران به حداقل توافق نیاز دارد.

اما دولت سیزدهم سیاست دیگری را در پیش گرفت و به جای راهبرد گدایی و تحقیر بر جایگاه اقتدار و عزت تاکید کرد. دولت سیزدهم به طرف مقابل اطمینان داد که ایران نیازی به مذاکره ندارد و در صورت مذاکره، شرایط بازگشت به برجام را به جای پذیرش مفاد کشورهای غربی خواهد داشت.

این روزها مقامات آمریکایی نسبت به ادامه مذاکرات تردید دارند زیرا معتقدند ایران نیازی به توافق ندارد.

این در حالی است که برخی جریانات در داخل با سیاه نمایی گسترده سعی می کنند وانمود کنند که اوضاع داخلی ایران دچار آشفتگی است و نظام جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است و هر مذاکره ای بهتر از مذاکره نکردن است.

در تلاش است تا با فشار رسانه ای، دولت را وادار کند که در هر مذاکره ای با امتیاز دادن به طرف های غربی، به حداقل توافق دست یابد.

این تلاش رسانه ای در حالی شکل می گیرد که دولت تلاش می کند از دام گره زدن همه امور کشور به مذاکره فرار کند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید