غلبه ویروس در فضای مجازی بر زندگی مردم / زمانی که هویت افراد دستخوش تغییرات اجتماعی و فناوری می شود


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803154

فضایی متروک که در مرزهای هویت انسانی رخنه کرده است.

این روزها اپیدمی شبکه های اجتماعی زندگی مردم را به طور جدی تحت تاثیر قرار داده و حتی در مرزهای هویت انسانی نیز رخنه کرده است، به طوری که هویت افراد تحت تاثیر این تغییرات تکنولوژیک قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ فضای مجازی در کنار توانمندی هایی که دارد، یکی از اصلی ترین راه های ایجاد بحران در جامعه است، به ویژه زمانی که دشمن با سلاحی به نام جنگ نرم به جوامع اسلامی از جمله ایران حمله می کند.

شرایطی که باعث شده است امروزه بسیاری از کودکان و نوجوانان مظلوم و ساده که مجبور به استفاده از شبکه های اجتماعی و در واقع موبایل به یکی از سرگرمی های آنها شده اند، با جریان عظیم تهاجم فرهنگی در فضای مجازی مواجه شوند و دچار مشکلاتی از جمله بحران شوند. از هویت

بی شک بالا بردن سواد رسانه ای و شناخت خانواده ها و راهکارهای آموزشی برای آموزش، مدیریت رسانه و کنترل کودکان و نوجوانان در فضای باز از جمله اقدامات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دنیای گسترده و پیچیده فضای مجازی

حسینعلی شیرازی مشاور و روانشناس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: فضای مجازی دنیایی عظیم و پیچیده است که در آن گروه ها و افراد مختلف با گرایش ها، باورها و اعتقادات مختلف زندگی می کنند و همگام با دنیا پیش می روند. وجود و باورهای انسانی واقعی و شاید تاثیرگذارتر.


وی افزود: فضای مجازی مکانی است که می توان در آن وارد فعالیت های دنیای واقعی شد. تغییر دادن.


وی گفت: شاید مهمترین مسئله نوجوانی و جوانی کسب هویت باشد.

نفوذ در تمام مرزهای هویت فردی


وی ادامه داد: در جامعه امروزی با پیدایش و توسعه فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، فرد مجبور است با مقامات مختلف و متنوعی سروکار داشته باشد که هر کدام ارزش ها و سبک زندگی خاصی را ترویج می کنند. از سوی دیگر تمامی مرزهای هویتی افراد رخنه کرده و خانواده اقتدار و اقتدار خود را در دنیای امروز از دست داده است.


به گفته شیرازی، از سوی دیگر گسترش فضای مجازی در بین جوانان و نوجوانان عاملی برای چندپارگی و چندپارگی هویت آنهاست. این روند عدم انتقال هویت از نسلی به نسل دیگر را نشان می دهد، زیرا در دنیای امروز و حضور پر رنگ فضای مجازی در بین جوانان و عمومیت یافتن بسیاری از موارد به دلیل پیوند انسانی و تعمیم فرهنگ های مختلف در جوامع بشری، این امر به وجود آمده است. عامل تشتت فرهنگی و ایجاد بحران هویت در بین جوانان و نوجوانان است.

هویت در دستان تغییرات اجتماعی و فناوری

این روانشناس گفت: از قرن بیست و یکم علاوه بر الکترونیکی شدن روابط انسانی، زمینه شکل گیری دنیای مجازی فراهم شد که افراد و جوامع را در قالب ها و هویت های جدید قرار می دهد. و دنیا را تغییر می دهد. بنابراین این هویتی است که بیش از هر چیز دیگری دستخوش تغییرات اجتماعی و فناوری شده است.


او گفت که هویت پاسخ این سوال است که من کیستم؟ این کیست ممکن است در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد، اما اینطور نیست، زیرا هویت چند لایه و پیچیده است و در دنیای واقعی از موجودات زنده و اشیاء تشکیل شده است، این اطلاعات منحصر به فرد یک موجود است، اما در فضای مجازی جهان موازی با دنیای واقعی، هویت ها بسیار متفاوت هستند.


وی گفت: فضای مجازی مجموعه ای از ارتباطات متقابل انسان ها از طریق رایانه و مخابرات بدون توجه به جغرافیای فیزیکی است تا هر فردی بتواند خود را برخلاف آنچه که هست نشان دهد.

فضای مجازی و وجود آدم های دو چهره


او گفت: در زندگی واقعی چند درصد از مردم خودشان هستند. در محل کار، می توانید ببینید که مردم چگونه با مردان و زنان مهربان هستند، اما وقتی صحبت از زندگی شخصی آنها می شود، غیرواقعی است.


شیرازی اذعان داشت: مردم دو چهره دارند، یعنی هر جا پنهان می شوند چیز دیگری است و هر جا آشکار و مورد انتقاد قرار می گیرند، چهره دیگری نشان می دهند.


وی تاکید کرد: در فضای مجازی به افراد آزادی عمل بیشتری داده می شود و می توانند از عکس تا نام و هویت خود پنهان شوند. در واقع افراد این فضا آن چیزی نیستند که هستند و می خواهند باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید