فاضل می بادی: خوانندگی زنان مشکلی ندارد/ صداوسیما صدای شجریان را از برنامه خود حذف کرد و موسیقی بی معنی را جایگزین آن کرد!

فاضل می بادی: خوانندگی زنان مشکلی ندارد/ صداوسیما صدای شجریان را از برنامه خود حذف کرد و موسیقی بی معنی را جایگزین آن کرد!

روز جدید : حجت الاسلام فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه کوم در پاسخ به سخنان حجت الاسلام موسوی که گفت: او به دیده بان ایران گفت: «هرکس به دنبال خواسته های شخصی یا آلات موسیقی است باید ایران را ترک کند. ما بدون استفاده از آلات موسیقی سرود نداریم. اصلا نمی شود آلات موسیقی را حذف کرد و این جزو فرهنگ مردم است، مگر می شود فرهنگ مردم را گرفت؟! این ادعا که اسلام انواع موسیقی را تحریم کرده است نیز بی اساس است

کاظم موسوی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هرکس به دنبال خواسته های شخصی یا استفاده از آلات موسیقی است باید ایران را ترک کند. این اظهارات بلافاصله پس از انتشار با موجی از واکنش ها مواجه شد که اغلب آنها انتقادات تندی از نماینده داشتند.

البته این اولین باری نیست که برخی از مسئولان و نمایندگان به دلیل مطالبات مردم از ایران می خواهند. پیش از این زینب ابوطالبی مجری شبکه افق صداوسیما گفته بود که “همه نمی خواهند از ایران بروند!”

در همین راستا سایت دیده بان ایران با حجت الاسلام تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه کوم گفت و گو کرد. مشروح این مصاحبه را در ادامه می خوانید.

* آقای می بادی! هفته گذشته، کاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، در واکنش به ممنوعیت واردات آلات موسیقی به دیده بان ایران گفت: «هرکس به دنبال خواسته یا آلات موسیقی است باید ایران را ترک کند». این اظهارات؟

الان همه برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی بدون شک موسیقی دارند. ما بدون استفاده از آلات موسیقی سرود نداریم. اصلا نمی شود آلات موسیقی را حذف کرد و این جزو فرهنگ مردم است، مگر می شود فرهنگ مردم را گرفت؟! این ادعا که اسلام انواع موسیقی را تحریم کرده است نیز بی اساس است. البته گوش دادن به موسیقی مبتذل، بی معنی و بی معنی هم از نظر عقلی و هم شرعاً حرام است. برخی از آهنگ ها و موسیقی هایی که صداوسیما پخش می کند و واقعاً برای آنها مبتذل است واقعاً ارزش شنیدن ندارد، اما اگر یکی بیاید و بگوید ما به آلات موسیقی نیاز نداریم، این ادعاها اصلا قابل قبول نیست. تلویزیون را روشن می کنی، حتی شبکه خبر را هم فقط نگاه می کنی، بدون شک از موسیقی استفاده کردند! فکر می کنم این نماینده بدون فکر این حرف را زده است و باید به او بگویم که اول باید به حرف هایتان فکر کنید و بعد مطرح کنید. متأسفانه آقایان همه شادی را از مردم گرفته اند و اگر بخواهند موسیقی را از مردم بگیرند جامعه ما واقعاً دچار افسردگی می شود. پیشنهاد من به آقایان این است که قبل از صحبت فکر کنند. این بدترین اشتباه قانونگذاری است که می خواهد چیزهایی را که باعث خوشحالی مردم می شود از بین ببرد.

* مخالفان موسیقی اوایل انقلاب را به خاطر دارید؟

ابتدا برخی از آقایان مخالف موسیقی بودند و البته چنین ممنوعیتی هم اعمال شد، اما دولت به جایگاه خود بازگشت و امام راحل ترانه شهید مطهری را که پیش از ما خوانده شده بود، تأیید کردند. در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی وقتی عده ای به وزارت ایشان فشار آوردند که دستور حذف برخی موسیقی ها را بدهد، ظاهراً از امام خواسته شد و امام پاسخ دادند که اینطور نیست که همه نوع موسیقی ممنوع است. صدای شجریان و ربانی های معروفش را می شنوید که غروب های ماه رمضان در خانه ها شنیده می شد که متاسفانه صداوسیما آن ها را حذف کرده بود، مردم خوش برخورد بودند. بنابراین حذف موسیقی و آلات آن از جامعه به معنای نابودی جامعه و فرهنگ ماست. موسیقی از گذشته تا به امروز در جامعه ما وجود داشته و نمی توان مردم را مجبور به دوری از فرهنگ خود کرد. البته قابل ذکر است که در حال حاضر اکثر صداهایی که از رادیو شنیده می شود شعر و حتی آهنگسازی مناسبی ندارند و به نظر من باید جلوی اینگونه خواننده ها و پخش چنین آهنگ هایی گرفته شود نه این که این آقایان. بگو . بیشتر موسیقی هایی که از رادیو پخش می شود محتوای قابل قبولی ندارند.

* برخی معتقدند که باید به جای واژه موسیقی از واژه «سرود» استفاده کرد!

برخورد با چنین چیزهایی بسیار تنگ نظرانه است. کلمه “موسیقی” یک کلمه واقعی است که از گذشته تا به امروز استفاده می شود و اشکالی ندارد، نمی دانم دلیل اینگونه اظهارات چیست! اصلا چرا باید بگوییم سرو؟! به نظر من برای هر چیزی باید از کلمه مناسب استفاده کرد و البته سرود و موسیقی دو کلمه جدا از هم هستند و معانی آنها متفاوت است. کی گفته هر که با نی یا تار و سنتور بیاید و ابیات مولانا بخواند حرام است؟!

* یکی از نمایندگان مجلس یازدهم و افراد دارای دیدگاه های افراطی مانند وی معتقدند که چون این کشور کشور جمهوری اسلامی است و شهدا و علمای زیادی دارد، استفاده از موسیقی و عبارات موسیقی اشتباه است. به نظر شما قرار دادن مردم در مقابل شهدا و علیه یکدیگر چه پیامدهایی دارد و هدف از طرح این گونه مسائل چیست؟

اولاً ادعاهای این نماینده بسیار اشتباه است. وقتی حرف بدی می زنی باید مبنای دینی و علمی برای آن قائل شوی. موسیقی و شهدا چه وجه اشتراکی دارند؟! شهدا رفتند و برای حفظ فرهنگ ما شهید شدند. حالا حتی تدفین شهدا هم با موسیقی انجام می شود! این ادعاها نه مذهبی است و نه علمی. هیچ مرجعی نمی تواند قاطعانه بگوید موسیقی حرام است! اگر موسیقی با ابتذال آمیخته شود و سوء استفاده های دیگری در آن رخ دهد در این حالت حرام است و مختص موسیقی نیست و هر چیز دیگری اگر با ابتذال و سوء استفاده باشد حرام است. اگر به مسجد می روید، اما برای سوء استفاده به مسجد می روید، قطعاً حرام است. اینکه بگوییم موسیقی و استفاده از آلات موسیقی ذاتاً مفسده است، بزرگترین اشتباه ممکن است.

* آقای می بادی! نظر شما در مورد موسیقی فعلی ایران چیست؟

بعضی از موسیقی های خانگی واقعاً مهم نیستند و جالب است که رادیو بیشتر از این نوع موسیقی استفاده می کند و پشتیبانی می کند! صداوسیما صدای آقایان شجریان و سراج را فراموش می کند و صدای افرادی را پخش می کند که به صورت حرفه ای از همین اصل پیروی نمی کنند یا شعر و محتوای درستی دارند. به نظر من زن و مرد در خواندن فرقی ندارند. چه اشکالی دارد که زنی اشعار اصیل فارسی را با سازهای ایرانی بخواند؟! چرا باید صدای زن ممنوع شود؟! منع خواندن زنان بسیار سخت است.

* به نظر شما خانم ها در خواندن مشکلی ندارند؟

هر چیزی که در راستای فرهنگ ملی باشد و موجب فساد نشود مجاز است. به نظر من اگر زن اشعار اصیل فارسی را طبق ضوابط بخواند، شرعا اشکالی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید