فاضل می بادی: حجاب یکی از فروع دین است و واجب نیست/ در اسلام جایی برای نهی از منکر با ضرب و شتم وجود ندارد.

فاضل می بادی: حجاب یکی از فروع دین است و واجب نیست/ در اسلام جایی برای نهی از منکر با ضرب و شتم وجود ندارد.

محمد طفی فاضل میبدی، فعال سیاسی با اشاره به برخوردهای رکیک و زننده اخیر یکی از مقامات برجسته با زنی که حجاب اجباری نداشته است، می گوید: روشی که برخی افراد برای مقابله با بی حجابی یا بدحجابی در پیش گرفته اند، این است. یک روش اشتباه و تا اینجا نتیجه او یک عکس آورده است. در اسلام جایی برای نهی از منکر با ضرب و شتم و خشونت وجود ندارد. فقط بحث حرف زدن است. اینکه تا می تونی بخوای سر و صورت مردم رو بزنی و با خشونت رفتار کنی نه عقلانیه و نه شرعی! اعمال مجازات های سخت در قوانین اسلامی خلاف شرع است.

وی با بیان اینکه باید علت و ریشه این مشکلات کشف شود، گفت: چرا بحث حجاب دو طرف لجبازی و سیاسی شده است؟ من معتقدم اگر بر اساس تقابل باشد، باید به سمت مسائل منفی تری برویم و ببینیم زنان و دخترانی که دیگر حرف ما را باور نمی کنند، چه پیشینه ای دارند؟ مسئله حجاب با تهدید و درگیری های فیزیکی خشن حل نمی شود. ما نباید حجاب را جزء هویت جمهوری اسلامی قرار دهیم، زیرا من به شدت با آن مخالفم.

میبدی ادامه داد: از ابتدا قرار بود اساس جمهوری اسلامی مبتنی بر عدالت اجتماعی باشد. یعنی جامعه فقر و تورم و تبعیض و بیکاری و فساد و … نداشته باشد و جامعه به خصوص جوانان نشاط داشته باشد، این باید هویت جمهوری اسلامی باشد اما ما آنها را کنار گذاشتیم و گیر دادیم. به حجاب طبیعتا این رویداد نتیجه معکوس داشت. ما نسبت به مشکلات منفی تر از برهنگی مثل فقر و تصاحب بی تفاوت هستیم! اول اینها را حل کنید حجاب خودش حل می شود. ما مخالفان را پشت سر گذاشتیم و روی موضوعاتی متمرکز شدیم که اساساً حتی در بین وکلا متفاوت است.

این فعال سیاسی ادامه داد: راه و روش سازمان امر به معروف و نهی از منکر که با هجمه و تهدید فیزیکی سعی در حجاب دختران دارد، نتیجه مثبتی ندارد و شرعی نیست.
خلاف شرع و عقل و طرز فکر است. باید ریشه این مشکل را پیدا کرد. دارند این موضوع را سیاسی می کنند و باید دید چرا اینطور شد؟ اگر قرار است با منکران برخورد کنید، به سراغ منکران بیشتر بروید. چه چیزی است که مردم به حرف ما توجه نمی کنند؟ ریشه ها را پیدا کنید. من با تبدیل شدن حجاب به هویت جمهوری اسلامی موافق نیستم. عدالت اسلامی باید جوهره و هویت جمهوری اسلامی باشد. امید، کار، نشاط، رفاه و آرامش هویت جامعه اسلامی است و ما همه اینها را فراهم نکرده ایم و گیر کرده ایم که چرا زنان بی حجاب هستند.

می بادی با بیان اینکه چندین مورد اسیدپاشی به دختران ما را پیگیری نکرده اند و به علل اصلی آن رسیدگی نکرده اند، گفت: طبیعی است که وقتی به این موارد رسیدگی نمی شود، عاقبتی دارد که همه به خود اجازه می دهند که رسیدگی کنند. با جسمی با جامعه زنان و دختران انجام می دهند. اگر از همان ابتدا راه درستی برای حفظ ارزش ها پیش رفته بودیم، اینقدر خرج نمی کردیم که دخترانی که روسری هایشان را چند اینچ جلوتر می کشیدند. مشکل جامعه ما حجاب نیست. مشکل ما تورم و اختلاف طبقاتی است. به فرموده حضرت علی (ع) ما اصول را رها کرده و به فروع چسبیده ایم. مسئله حجاب یکی از فروع اسلام و اختیاری است و می توان آن را با گفتار و ارشاد و نه زور و اجبار و تهدید مورد تاکید قرار داد.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه در صورت تداوم این رویه خشونت از دو طرف ادامه خواهد داشت، گفت: اگر دولت بخواهد با خشونت وارد این موضوع شود قطعا مردم با خشونت برخورد خواهند کرد. شنیدم در گیلان به دانش آموزی حمله شده است، پس این هم خشونت است و فرقی نمی کند. شما نمی توانید حجاب را به دختران تحمیل کنید زیرا آنها با خشونت پاسخ می دهند. اتفاقی که در مشهد افتاد واقعاً رقت انگیز و تلخ بود و این روش ها بدعت های زشتی است. این رویه ای که برخی از آقایان به ویژه در مکان های نماز جمعه انجام می دهند، روشی غیرصادقانه است. چرا باید به زنان بی حجاب برچسب روسپی داده شود؟ چرا می گویید این دهان به سیستم کج شده است؟ نه، برای بعضی ها لقمه است. زشت خواندن زنان توسط جامعه، نفی و فسق است.

دیدگاهتان را بنویسید