سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: مردم و مسئولان باید از ضعیفان یا بدحجابان در دایره اسلام و نظام محافظت کنند. بگذار آنها را دختر خود بدانند/ ما هرگز فرت های پست را بی دین و ضد انقلاب ندانسته ایم.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: مردم و مسئولان باید از ضعیفان یا بدحجابان در دایره اسلام و نظام محافظت کنند.  بگذار آنها را دختر خود بدانند/ ما هرگز فرت های پست را بی دین و ضد انقلاب ندانسته ایم.

سیدعلی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: مردم و مسئولان باید از محجبان یا بدحجابان در دایره اسلام و نظام محافظت کنند و آنها را دختر خود بدانند. ما هیچ وقت فردی را که فرجه می پوشد را بی دین یا ضد انقلاب ندانسته ایم، مشکل ما این است که دشمن در حوزه عفاف و حجاب و هنجارهای اجتماعی آن کار می کند و باید برای این اقدام برنامه داشته باشیم. و این که قانون از ما می خواهد باید توسط نهادهای مختلف انجام شود.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه مردم و مسئولان باید بدحجابی یا بدحجابی را در دایره اسلام و نظام نگه دارند و آنها را دختر خود بدانند، گفت: از طرفی باید بدحجابی یا بدحجابی را در دایره اسلام و نظام بدانند. استدلال به حرام اجتماعی به عنوان کشف حجاب باشید و حجاب را زیر پا نگذارید. یعنی فضا طوری نباشد که انسان قبل از کشف حجاب احساس حقارت کند. ما در اینجا دو استدلال داریم. هم موضوعاتی که در حوزه فعالیت های فرهنگی و مثبت و در این زمینه مطرح می شود و هم در حوزه بحث اقداماتی که طبق قانون انجام می شود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خان محمدی را می خوانید:

در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن، مقام معظم رهبری با برخی از بانوان کشور دیدار و در خصوص حجاب بحث و تبادل نظر کردند، از جمله: «ضعف حجاب کار درستی نیست، اما این فرد را از اهل بیت خارج نمی کند. دین و انقلاب را بیگانه ببینیم پس از این خطبه نماز جمعه، صدا و سیما و نهادهای مختلف امر به معروف و نهی از منکر چگونه با موضوع حجاب زنان برخورد خواهند کرد و چه تغییراتی در رویکردهای تبلیغی آنان رخ خواهد داد؟

رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند در الزام به حجاب تردیدی نیست و یک تکلیف شرعی است و باید رعایت شود. در ادامه گفتند هرکس حجاب را کامل رعایت نمی کند نباید متهم به بی دینی و ضد انقلاب شود. کسی که کم حجاب، کم حجاب یا بدحجابی دارد، قطعاً بی دین و ضد انقلاب نیست. اما یکی از بحث ها این است که برای کشف حجاب چه می شود؟ در همین فرمایش خود رهبری تاکید کردند که حجاب یک واجب شرعی است و همه باید رعایت کنند، نمی توانیم یک قسمت از دستور رهبری را بگیریم و قسمت دیگر را رها کنیم.

مردم و مسئولین باید کسانی را که کم حجاب یا بدحجابی دارند در دایره اسلام و نظام نگه دارند

بنابراین، اگر چه افراد و مسئولانی که از نظر حجاب ضعیف یا بد حجاب هستند، باید در دایره اسلام و نظام قرار گیرند و آنها را دختر خود بدانند و اخراج نکنند، اما از سوی دیگر، قاطعانه از تابوهای اجتماعی مانند آشکار حجاب و به هیچ وجه به آنها آسیب نرسانند نباید حجاب داشته باشند. یعنی فضا طوری نباشد که انسان قبل از کشف حجاب احساس حقارت کند.

ما در اینجا دو استدلال داریم. هم موضوعاتی که در حوزه فعالیت های فرهنگی و مثبت و در این زمینه مطرح می شود و هم در حوزه بحث اقداماتی که طبق قانون انجام می شود. ما باید قوانین کشور را رعایت کنیم. یعنی اگر همه بخواهیم به این موضوع توجه کنیم باید مقید به قانون و قانون باشیم. وزیر کشور که متولی موضوع عفاف و حجاب در کشور است در پاسخ به سوالی پس از دستور رهبری تاکید کرد که باید به قانون مداری توجه شود و نهادهای مسئول در این زمینه اقدامات خود را انجام دهند. این رابطه

با این حال، باید به بحث های مثبت و اقدامات فرهنگی توجه ویژه شود. از جمله اینکه مدارس، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی ما باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. ما به نمایندگی از سازمان خود می گوییم؛ ما هیچ وقت فردی را که فریج می پوشد، بی دین یا ضد انقلاب ندانسته ایم. مشکل ما این است که دشمن در حوزه عفاف و حجاب و هنجارهای اجتماعی آن کار می کند و باید برای این اقدام برنامه داشته باشیم و آنچه قانون از ما می خواهد توسط نهادهای مختلف انجام شود.

یعنی قانون باید رأس سخن مردم و نهادهای ما شود و آنچه قانون از آنها می خواهد در حوزه هنجارهای اجتماعی، سلامت اجتماعی و سلامت خانواده انجام دهند و فرمان رهبری هم رئیس باشد. کلام و پایان حجاب برای ماست و همه باید در حد دستور خود باشند باید حرکت کنند تا انشاءالله در نهایت به نتیجه خوبی برسیم و نهادهای مسئول بتوانند اقدامات خود را انجام دهند و خسارت وارد شود. می بینیم که در حوزه مسائل مختلف فرهنگی بسیار فراتر از آن است.

مکان هایی که با مسائل فرهنگی سروکار دارند باید کمی عمیق تر نگاه کنند
در کشور ما نه تنها انفعال در حوزه زنان وجود ندارد، بلکه حرفی برای گفتن داریم
بحث حجاب برای مدیریت مهم است که می گویند لحظه ای که یک زن باحجاب در عرصه قهرمانی حاضر می شود ترویج حجاب است.

من سوالم را با عبارت دیگری تکرار می کنم. پس از بیانات اخیر رهبری، چه تغییری در رویکردهای فرهنگی به موضوع ترویج حجاب ایجاد خواهد شد؟

قاعدتا نهادهای فرهنگی کشور مانند وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما و مکان هایی که به مسائل فرهنگی می پردازند باید کمی عمیق تر نگاه کنند. همانطور که رهبری در این دیدار اشاره کردند، این یک موضوع جدی است و جمهوری اسلامی در این باره حرفی برای گفتن دارد. در کشور ما نه تنها انفعال در حوزه زنان وجود ندارد، بلکه حرفی برای گفتن داریم. به نظر من باید به حوزه زنان و خانواده توجه ویژه ای شود.

ای کاش این جلسه کمی طولانی تر می شد و موضوعات جدی تری را مطرح می کردند. در مورد مشکلات خانوادگی و دیدگاه غرب مطالبی گفت. یعنی در ذهن دختر ما این شبهه وجود دارد که نظر اسلام در مورد جنسیت و زن چیست؟ برابری زن و مرد در این زمینه چگونه است؟ ارزش های اسلامی چیست؟ عناوین سوالاتی که رهبری فرمودند، بحث نظام سرمایه داری، اولویت مرد بر زن در نظام سرمایه داری نکات بسیار مهمی بود. وی با بیان اینکه استفاده از زنان در عرصه اجتماع و خانوار است، گفت: خانواده به این معنا نیست که زن در گوشه خانه بنشیند و بتواند فعالیت های اجتماعی خود را داشته باشد.

موضوع حجاب برای مدیریت مهم شناخته می شود که می گویند خانمی با حجاب برای ترویج حجاب در میدان قهرمانی حاضر می شود. به نظر من باید بتوانیم خودمان را تقویت کنیم و اگر مطمئن باشیم که قانون را در کشور به درستی اجرا می کنیم اتفاقاً در کشور تفرقه ایجاد نمی شود و درگیری ایجاد نمی کند. در مورد زنی که حجاب گشاد دارد مطمئن باشیم اگر قانونی باشد جلوی اعمالی را که مردم می خواهند انجام دهند و منجر به درگیری شود می شود.

با کار فرهنگی می توانیم در حوزه عفاف و حجاب کار کنیم

برداشت من از صحبت های شما این است که فکر می کنید مقام معظم رهبری در بحث حجاب انتقادی به عملکرد ایشان نداشته اند و فقط سیاست های کلی در این زمینه را به کارکنان تذکر داده اند. درست متوجه شدم

در عناوین موضوعاتی که این جلسه شامل بحث حجاب می شد، رهبری به دلیل محدودیت زمان جلسه و مسائل مهمی که مطرح کردند، فرصت توضیح مفصل را نداشتند. من نمی دانم که آنها به بحث حجاب و کارکردها انتقاد می کنند. شاید انتقادی وجود داشته باشد و در این جلسه مطرح نشود. اما او دو جنبه از این دیدار را مطرح کرد. ایشان با بیان اینکه رعایت حجاب نباید به عنوان یک اصل خدشه دار شود، همچنین گفتند: شاید عده ای بخواهند افراط کنند و کارهای نادرست انجام دهند، فردی را که با حجاب ضعیف یا بدحجاب است خارج از دایره دین ندانید. و انقلاب. اینها در راهپیمایی ها و در میان اقوام ما هستند و در جامعه زندگی می کنند. رهبری فرمودند نقطه ضعفی دارند و باید کمک کنیم و نهادهای فرهنگی کار کنند. به نظر من مدیریت وارد این فضا نشد که بگوید درباره اجراها نظر داده است. وی به وضعیت زنان و مسائل اساسی، کلیدی و راهبردی در این حوزه اشاره کرد و به نظرم بهتر است دستگاه های فرهنگی ما بیش از گذشته خود را جدی بگیرند و بتوانند فرهنگ سازی کنند. اینکه رهبری فرمودند دشمن منتظر بود تا زنان بی حجاب ما کشف حجاب کنند و به دشمن ضربه بزنند، مشکل بسیار جدی است که نشان می دهد با کار فرهنگی می توانیم در حوزه عفاف و حجاب کار کنیم.

به نظر من نقش 32 سازمانی که در کشور متولی عفاف و حجاب هستند و 330 وظیفه دارند بسیار مهم است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کند و می توانیم اقداماتی انجام دهیم. در کنار این مجموعه اقداماتی که در حال انجام است، بحث رعایت قانون، قانون مداری و توجه به قانون باید دغدغه همه مردم و کارکنان نهادهای مختلف باشد.

ما باید به موضوع خانواده توجه بیشتری داشته باشیم
برخی می خواهند وانمود کنند که برخی می خواهند شکاف اجتماعی ایجاد کنند

برخلاف اینکه عده ای می خواهند وانمود کنند که عده ای می خواهند تفرقه اجتماعی ایجاد کنند و در سطح اجتماعی مشکل دارند، لااقل ما در امر به معروف و نهی از منکر اگر اصلاً نکاتی را مطرح کرده باشیم باید در حوزه خانواده، عفاف و حجاب باشد و این دستور کار محوری بسیار مهم است و نباید اینگونه باشد که من شخصاً بخواهم بر اساس دیدگاه خودم در این حوزه عمل کنم. به نظر من هم در حوزه اجتماعی قابل استفاده است و هم در مسائل مختلف چه در حوزه مدیریتی و چه در حوزه بحث خانواده باید به حوزه زنان توجه ویژه شود.

به نظر من با توجه به اهتمام ویژه ای که دولت به این حوزه دارد، باید به موضوع خانواده و الگوهایی مانند وجود مقدس حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام) که هست و در حوزه خانواده و در حوزه حضور اجتماعی است و می‌توانیم به جوانان نشان دهیم که دینداری و حوزه‌های مختلف نمونه خوبی است. امروز دشمن در این جنگ ترکیبی و شناختی که ایجاد کرده است به مسئله زن و خانواده معطوف شده است و اینها ابزار اوست و می خواهد از آنها استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید