کنار گذاشتن زنان بدون فرت از خدمات شهری غیرقانونی است

کنار گذاشتن زنان بدون فرت از خدمات شهری غیرقانونی است

سعیده علیپور

اگرچه بسیاری از کارشناسان و حتی تعدادی از منتقدان اصولگرا رویکردهایی مانند ممنوعیت، محرومیت و جرم انگاری حجاب را غیرقانونی می دانند، اما در چند ماه اخیر وزیر کشور و وزارت متبوع خود بارها به زنان بی حجاب نسبت به انواع محرومیت ها و جرایم هشدار داده اند.

احمد واحدی وزیر کشور روز گذشته بار دیگر به افراد بی حجاب هشدار داد که ارائه خدمات شهری منوط به رعایت حجاب است. این هشدار پس از گذشت سه روز از اجرای طرح «حجاب و عفاف» پس از تعطیلات نوروزی، وزیر کشور مخالفان حجاب را به محرومیت از خدمات عمومی تهدید کرد. وحیدی با حضور در شورای اسلامی از تشریفات اجرای حجاب توسط فرجا، ارسال اخطار پیامکی و محرومیت از خدمات عمومی و شکایت از دستگاه قضایی خبر داد.

اندکی پیش از این موضع، در 21 فروردین، وزارت کشور با اعلامیه ای رسمی اعلام کرد که «از حجاب دست برنمی داریم». در این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم رعایت حجاب در تمامی اماکن عمومی و معابر عمومی، از «کلیه سران امر به معروف و نهی از منکر در سراسر کشور» حمایت می‌کند و با متخلفان از حجاب «دستگاه قضایی» برخورد خواهد شد. ، ضابطین و سایر نهادهای ذیربط. این سخنان و ادعاها البته با اظهارات احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کشور که اطمینان داده بود «دوربین هایی که در طرح عفاف و حجاب استفاده می شود هیچ خطایی نخواهند داشت» خدشه دار شد که نشان داد، عزم دولت برای حذف زنان از خدمات عمومی و جرم انگاری آنها جدی است. اگرچه بسیاری معتقدند این جلسات قانونی نیست و نباید اجرا شود.

هیچ سند قانونی برای عدم ارائه خدمات به زنان محجبه وجود ندارد

در پاسخ به این اظهارات پیمان عبدگیر، حقوقدان و استاد دانشگاه، وزیر کشور، به توسعه ایران گفت که حاکمیت قانون یکی از ارکان حاکمیت در اکثر جوامع متمدن است. این غیرقانونی است. به گفته ابدزیور، «نیاز به تایید وزارت کشور دارد و در صورت وجود باید به اطلاع عموم برسد تا قضات دیوان عدالت اداری فرصت تصمیم گیری در مورد لغو یا لغو آن را داشته باشند. نگهش دار”.

این عضو کانون وکالت ادامه داد: اگر تمام قوانین کشور و حتی فقه اسلامی را جستجو کنید، سندی مبنی بر عدم ارائه خدمات به زنان محجبه پیدا نمی کنید.

وی با بیان اینکه «مجازات قانونی افشای حجاب در ماده 638 مقرر شده است و جریمه نقدی از 200 هزار تا یک میلیون تومان یا مجازات جایگزین حبس است و لاغیر»، گفت: در نتیجه شلاق، حبس، ارسال پیامک به مردم حجاب و بازداشت.» مهر خودرو و فروشگاه، دستگیری و عدم خدمت زنان محجبه فاقد مدرک است.

ذکر این موضوع در حالی مشروع است که در هفته های اخیر وزارت اماکن بارها لیست بلندبالایی از مراکز تعطیل به دلیل عدم رعایت حجاب را اعلام کرده است.

این استاد دانشگاه می افزاید: بر اساس ماده 570 قانون مجازات اسلامی، کلیه مقامات و مقامات مرتبط با نهادها و ارگان های دولتی که بر خلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب یا از حقوق مقرر سلب می کنند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر انفصال از خدمت و انفصال از مناصب دولتی از یک تا پنج سال به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. همچنین هر ناظری که دستور عدم ارائه خدمات به زنان محجبه را صادر کند مجرم محسوب می شود و در صورت رعایت ماده 570 قابل تعقیب است.

به گفته وی، بنابراین عدم ارائه خدمات به زنان محجبه می تواند مشمول این ماده و جرم محسوب شود.

اجرای لایحه آفلاین قانون نیست

لایحه جدید حجاب و عفاف هنوز به میز بررسی شورای اسلامی نرسیده و زمزمه هایی مبنی بر اجرایی شدن آن قبل از تصویب و هرگونه ابلاغ به گوش می رسد. از پلمپ اماکن فرهنگی و تجاری گرفته تا متن های اخطاریه و توقیف خودرو و…

اگرچه به عقیده بسیاری از مردم این نوع رفتارها مشکل جدیدی نیست و در گذشته نیز چنین رویه ای وجود داشته است، اما پس از درگذشت مهسا امینی، وی به دلیل توصیه و اعتراض به موضوع حجاب و ارائه نظر در مورد لزوم بازداشت بازداشت شد. بازنگری در قانون و همچنین خبر دادستان کشور مبنی بر انحلال گشت ارشاد. این جلسات در اشکال جدید افزایش یافت.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند تا زمانی که این قانون – چه شدیدتر و چه اصلاح شده نسبت به گذشته – ابلاغ و تصویب و اجرا نشود، نمی توان در چنین فضای ملتهب اجتماعی، چنین تصمیماتی صادر کرد و با مردم برخورد کرد. بیش از آن که منصفانه به نظر می رسد، مغرضانه به نظر می رسد.

نحوه برخورد با نوع حجاب در کشور به شدت در بین اقشار مختلف و حتی کارشناسان مذهبی جامعه مورد مناقشه است و بسیاری از جمله آیت الله ناصر مکارم شیرازی «خشونت و فشار» را در امر حجاب مؤثر نمی دانند. .

اما به نظر نمی‌رسد قانون‌گذاران چندان علاقه‌ای به این پرسش‌های نظری داشته باشند و ترجیح می‌دهند هرچه زودتر فضا را برای تنظیم قوانین سخت‌گیرانه‌تر و شاید طرح ویژه حجاب و همچنین طرح حمایت آماده کنند. فضای مجازی بدون تایید و با اجرا به چشمگیرترین شکل ممکن در کشور.

جزئیات جدید در حساب حجاب

سخنگوی دولت اواخر هفته گذشته اعلام کرد که لایحه پیشنهادی قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب در کمیته دولت بررسی و تصویب و به شورای اسلامی ارسال شده است.

در جزئیات جدیدی که درباره این لایحه منتشر شد، حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که هوشمندانه و با کمک فناوری روز اجرا می شود، بازکردن چادر توسط بانوان، برهنگی اعلام شد. جسد و پوشیدن لباس های نازک که جسد را نمایان می کند جرم محسوب می شود و پس از شناسایی از طریق سامانه های هوشمند به مرتکبان این جرم اخطار و تا 3 بار جریمه نقدی می شود و در صورت تکرار جرم برای بار چهارم، مرتکبان این جنایت را تا 3 بار جریمه می کنند. تحویل قوه قضائیه خواهد شد.

وزیر کشور طی چند ماه گذشته بارها به زنان بی حجاب نسبت به محرومیت و جرایم مختلف هشدار داده و روز گذشته نیز بار دیگر به زنان بی حجاب هشدار داده است که ارائه خدمات شهری در گرو رعایت حجاب است.

همچنین در این لایحه در صورت وقوع تخلف حجابی در خودرو، پس از دو بار اخطار و جریمه مالی برای بار سوم، علاوه بر جریمه، خودرو به مدت هفت روز توقیف الکترونیکی می شود. همچنین اخطار به دارندگان خودروهایی که در آن ها جرم حجاب کشف می شود، توسط فرجا و از طریق سامانه های هوشمند انجام می شود.

در یکی از تبصره های مربوط به این بند که رویکردهای پیشگیرانه لایحه مذکور را تقویت می کند، آمده است: «در صورتی که متخلف پس از ابلاغ اخطار یا جریمه در مدت اعتراض یا ظرف یک هفته پس از ابلاغ، نسبت به نتیجه اقدام نماید. اعتراض از طریق سامانه، متعهد می شود در صورت تکرار تخلف، فقط برای یک بار، اخطار و جریمه لغو و اقدامات فوق در این مرحله حذف خواهد شد.

نظارت بر وضعیت محل

لایحه پیشنهادی قوه قضائیه نظارت بر وضعیت حجاب در اماکن دولتی، عمومی و غیردولتی را یکی از نقاط ثقل تقویت فرهنگ عفاف در جامعه دانسته و برای این منظور سازوکارهای قانونی خاصی را پیش بینی کرده است.

بر این اساس، جرم افشای حجاب توسط مقامات دولتی تا 3 بار از طریق سازوکارهای نظارتی دستگاه مربوطه پیگیری و تعقیب می شود و در نوبت چهارم نیز متخلف به مراجع قضایی تحویل داده می شود. همچنین افرادی که با نهادهای دولتی و عمومی ارتباط دارند در صورت ارتکاب جرم حجابی از خدمات اداری آن نهاد محروم خواهند شد.

وکیل پیمان آبجیور به توسعه ایران گفت: وزیر کشور شفاهی در رسانه ها ارائه خدمات شهری را منوط به رعایت حجاب دانسته است، این غیرقانونی است و اگر تمام قوانین کشور و حتی فقه را بررسی کنید، نمی شود. سندی مبنی بر عدم ارائه خدمات به زنان محجبه پیدا کرد.

در تبصره 1 ماده 2 این لایحه آمده است: «حجاب برای مراجعین مؤسسات فوق الذکر الزامی است و ارائه خدمات اداری به آنان حسب مورد در مؤسسات مذکور منوط خواهد بود. رعایت مفاد این قانون.»

همچنین در این لایحه اقداماتی برای نظارت بر وضعیت فرهنگ عفاف و حجاب در اماکن غیردولتی مانند مغازه ها، رستوران ها، سینماها و اماکن ورزشی، تفریحی و هنری پیش بینی شده است.

بنابراین در صورت ارتکاب جرم افشای حجاب در این اماکن، اخطار تعطیلی درجه یک، درجه دو تا یک هفته و در درجه سه تا دو هفته به محل یا واحدهای مربوطه تعلق می گیرد. توسط ضابطان و یا طبق مقررات صنفی توسط مرجع بسته می شود.

در بخش دیگری از این لایحه تاکید شده است که مالکان و مدیران موسسات مذکور موظفند اقدامات لازم از قبیل نصب تابلو و اعلانات را برای جلوگیری از جرم افشای حجاب توسط مشتریان و ارباب رجوع و در صورت امتناع از انجام آن به عمل آورند. و موجب قاچاق یا تجمع افراد بی حجاب شود مشمول جرائم و مجازاتهای مذکور خواهد بود.

وضعیت عفاف و حجاب چهره های سرشناس و صاحب نفوذ از دیگر نکات برجسته لایحه ارائه شده در مجلس است. در همین راستا در لایحه مذکور آمده است: «هرگاه افرادی که دارای شهرت عمومی، سیاسی، فرهنگی، هنری یا ورزشی و نفوذ عمومی باشند مرتکب جرم افشای حجاب شوند، مجازات آنها حسب مورد یک درجه افزایش می‌یابد و همچنین خواهند بود. از 3 ماه تا یک سال توسط مراجع ذیربط از فعالیت حرفه ای محروم می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید