فراخوان فصل نهم از چهار فصل تئاتر ایران صادر شد


ساعت: 16:31
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907381

دفتر مطالعات و تحقیقات مرکز هنرهای نمایشی نهمین فصل از پروژه چهارفصل تئاتر ایران با عنوان تئاتر و فراتر از آن را برگزار می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ایوب آقاهانی طراح و مسئول پروژه آموزشی «چهار فصل تئاتر ایران» اعلام کرد: در نهمین فصل از دور جدید این پروژه (و فصل بیست و دوم از تاریخچه کلی این پروژه ملی) علاقه مندان به مفهوم کلان «تئاتر و نه تنها» خواهند پرداخت.

متن این فراخوان به شرح زیر است:

«آنچه نسل اول درام‌های جهان پیش چشم محقق قرار می‌دهد، جایگاه مقدس و والای مضامین در تئاتر و دوری آن از انسان اسفنجی یا رابطه آن انسان با دنیای ماورای خودش است. این مفهوم یک نکته ساده را به ما یادآوری می کند: تئاتر از بدو پیدایش خود از اصیل ترین منبع خود یعنی مفاهیم ماورایی بهره برده و در طول اعصار از آنها برای تهذیب زندگی نوع بشر با توجه به مفهوم انسان استفاده کرده است. «متعالی» در حوزه های مختلف. جالب‌تر اینکه همین دیدگاه در ژانرهای مختلف تئاتر ظاهر شد و حتی زیربنای آثار متعددی در ژانر وحشت تئاتر قرار گرفت، به این معنی که مفهوم «استعلایی» از رنگ‌های مقدس و فرخنده مضامین مذهبی و معانی آسمانی شروع شد تا رنگ‌های هیجان‌انگیز و ترسناک. .
دفتر پژوهش و مطالعات مرکز هنرهای نمایشی در حوزه هنر از علاقه مندان به نمایشنامه نویسی و نمایشنامه نویسی از سراسر کشور – به جز کلانشهر تهران – دعوت می کند ایده های اولیه خود را در این راستا تا 29 آبان ماه ارائه دهند. 1401. از طریق ایمیل sahnemagazine@yahoo.com به دبیرخانه پروژه آموزش جامع ملی نمایشنامه نویسی برای علاقمندان خارج از پایتخت، ارسال «چهار فصل تئاتر ایران».

ظاهرا طبق روال معمول، ایده‌های اولیه توسط اعضای هیئت علمی این فصل بررسی می‌شود (متعاقبا اعلام می‌شود) و افرادی که برای شرکت در کارگاه‌های فصلی این پروژه انتخاب می‌شوند، نگارش نسخه اولیه نمایشنامه خود را بر اساس ایده اولیه پذیرفته شده آغاز می‌کنند.
لازم به ذکر است آثاری که سه مرحله نگارش را گذرانده و از نظر کیفی مورد تایید اعضای علمی فصل قرار گیرند توسط انتشارات سوره یا مهر منتشر خواهند شد.

آقاهانی تاکید کرد: آثار مصوب فصل های گذشته در قالب مجلداتی با عنوان «فصل سفید» با معرفی دفتر مطالعات و تحقیقات مرکز هنرهای نمایشی در حوزه هنری توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

همچنین مدیر دفتر مطالعه و پژوهش این مرکز دو اثر «رویای شور» نوشته مهدی گلامحیدری از استان البرز و «ساپیدار مادر» نوشته رضا عاشوری فر از استان گیلان را به عنوان برگزیده نهایی شورای علمی دانشگاه معرفی کرد. فصل هشتم پروژه چهار فصل تئاتر ایران تصریح کرد: آثار منتخب فصل هشتم طبق روال دور جدید این پروژه در مجموعه سرهای سفید قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید