فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد سخنگوی وزارت امنیت: هر چند خودروی 8000 یورویی را محاسبه کنیم باید حدود 500 میلیون تومان قیمت داشته باشد.

فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد سخنگوی وزارت امنیت: هر چند خودروی 8000 یورویی را محاسبه کنیم باید حدود 500 میلیون تومان قیمت داشته باشد.

امید کلیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اعداد در نظر گرفته شده به عنوان حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی، تعرفه واردات، سود واردکننده که متغیر است و البته تعرفه واردات بستگی به قیمت خودرو دارد. ، اعلام کرد که مابقی قیمت مستلزم این است که چقدر رقابت برای کشف قیمت وجود خواهد داشت.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اعداد در نظر گرفته شده به عنوان حقوق ورودی خودروهای وارداتی، تعرفه واردات، سود واردکننده که متغیر است و البته تعرفه واردات بستگی به قیمت خودرو دارد، اعلام کرد: بقیه قیمت به میزان رقابت در هیئت مدیره برای یافتن قیمت نیاز دارد.

امید کلیباف در گفت و گوی تلویزیونی درباره نحوه اطلاع از قیمت خودروهای وارداتی و محاسبه تعرفه ها گفت: همانطور که بارها اعلام شده خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می شود. این خودروها در چند رده قیمتی وارد کشور خواهند شد. کمترین تعرفه حقوق ورودی برای خودروهای رده قیمتی زیر 10 هزار یورو است. این عوارض برای همه خودروها (چه خودروهای زیر 10000 یورو یا خودروهایی با سقف قیمت 20000 یورو) 4 درصد تعیین شده است. اما سود تجاری متغیر است. خودروهای زیر 10000 یورو کمترین مقدار را خواهند داشت. به عنوان مثال، برای یک خودروی 8000 یورویی، 10 درصد کارمزد واردات، 10 تا 15 درصد سود دلالان واردکننده است و مابقی بستگی به این دارد که چقدر رقابت در کشتی برای کشف قیمت انجام شود.

ورود خودروها پس از سال ها هیجانی را ایجاد کرده است که احتمالاً به قیمت رقابتی دامن می زند

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که با این اعداد و به خصوص اینکه می گویید «در تابلوی بورس کالا چقدر رقابت خواهد شد» آیا خودروهای وارداتی در دسترس عموم قرار می گیرد؟ وی تصریح کرد: این سوال سختی است. شرایط عموم مردم از چند جهت تغییر کرده است. متأسفانه در دهه اخیر قدرت خرید مردان واقعاً آسیب دیده است. این نکته را هم باید در نظر گرفت که چهار سال است خودرویی وارد کشور نشده است، پس طبیعی است که هیجانی وجود داشته باشد که بخواهد تا حدودی به این رقابت دامن بزند و قیمت را بالا ببرد.

این مقام وزارت امنیت ادامه داد: اما اگر قیمت خودروهای 8000 یورویی بالا باشد قطعا در کل بازار اثر نزولی خواهد داشت. یعنی ممکنه این ماشین (البته این پیش بینی منه که ممکنه اشتباه باشه چون تحویل زیاده) اگه ماشین 8000 یورویی رو یه جوری حساب کنیم باید حدود 500 میلیون تومن قیمت داشته باشه ولی اگه بیشتر باشه. ، بنا به دلایلی همانطور که گفته شد این امر باعث کاهش قیمت سایر خودروها می شود. پذیرش وضعیت موجود؛ بنابراین فضای بازار خودرو چه برای خودروهای وارداتی و چه خودروهای تولید داخل بسیار آرام و نزولی خواهد بود و بازار را به سمت نزول می کشاند.

قالیباف تاکید کرد: به هر حال وقتی چهار سال است محصولی عرضه نشده است، باید در همه شرایط واکنش کاندیداها را پیش بینی کرد. یک بخش این است که رقابت زیادی وجود خواهد داشت و بخش دیگر این است که واقعاً اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال، زمانی که یک خودروی داخلی مانند 207 عرضه می شود، گاهی اوقات تا 120 درصد دیده می شود و رقابت بر سر آن وجود دارد. در مقابل، هایما عرضه شده با 9 درصد قیمت پایه که وارد جدول می شود رقابت می کند. هر دو خودرو متعلق به ایران خودرو هستند. بنابراین باید شرایط را بررسی کرد تا بتوان با دقت بیشتری صحبت کرد. این موضوع در مورد خودروهای وارداتی نیز صدق می کند.

این خودروساز هیچ علاقه ای به ایجاد هیاهو برای قیمت های بورس ندارد

سخنگوی وزارت ایمنی در ادامه تصریح کرد: خودروساز هیچ علاقه ای به رقابت، ایجاد هیجان در داخل و افزایش رقابت و افزایش قیمت ها ندارد. در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا باید دو مرحله را تشخیص داد. وزارت حریم خصوصی در مرحله اول تقریبا هیچ نظارتی نداشت و شرایط را اجرا نمی کرد و همین امر منجر به این شد که قیمت خودروی شاسی بلند یک میلیارد تومانی به یکباره از مرز دو میلیارد تومان گذشت. در پی این موضوع، وزارت امنیت با هماهنگی بورس کالا دستور کار ارائه کرد که کف عرضه وجود داشته باشد تا همگنی در عرضه وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر 207 عرضه می شود، همه سفید هستند یا مشخصات فنی یکسانی دارند تا قیمت های متفاوت تشخیص داده نشود.

وی افزود: برای خودروهای تیراژ بالا 2000 دستگاه و برای خودروهای کم تیراژ 500 دستگاه عرضه می شود. بورس کالا را به عنوان مرحله گذار از عدم تعادل عرضه و تقاضا به مرحله تعادل عرضه و تقاضا انتخاب کرده ایم تا رانت به عده معدودی نرسد.

مشاور وزیر صمت در ادامه با تاکید بر اینکه اتفاقات خوبی در حوزه افزایش تولید در سال جاری رخ داده است، تصریح کرد: مشهودترین آن در آذرماه امسال بود که آمار تولید از مرز 127 هزار خودرو (عمده خودروسازان دولتی و خودروسازان خصوصی) گذشت. و رکورد تولید ماهانه خودرو در پنج سال گذشته را شکست. این روند ادامه خواهد داشت و پیش بینی ما این است که در شش ماه آینده حدود 800 هزار خودرو تولید و 200 هزار دستگاه خودرو وارد شود. بر این اساس در مجموع یک میلیون دستگاه خودرو روانه بازار و وارد بازار می شود. این میزان عرضه خودرو قطعا بازار را اشباع می کند و ممکن است تاثیر مثبتی روی قیمت ها بگذارد.

قالیباف همچنین با بیان التهابات اخیر بازار خودرو اظهار کرد: بازار خودرو در سال جاری حدود شش ماه است که قیمت هایی با ثبات و حتی کاهشی داشته است. اما زمانی که عوامل خارج از صنعت خودرو و وزارت امنیت، مانند کاهش نرخ ارز، قیمت ها و بازار نیز دچار نوسان شد. با خودروها متأسفانه به محض وقوع نوسانات ارز، سرمایه مورد نیاز شکل می گیرد. حتی اگر تقاضای مصرف کننده باشد، اگر فردی برای سه ماه آینده قصد خرید خودرو داشته باشد، در این شرایط خرید خود را به تعویق می اندازد. در واقع فشار تقاضا در یک دوره زمانی کوتاه افزایش می یابد. انباشته شدن این درخواست های ناخواسته در بازار باعث تغییر قیمت می شود و همانطور که می بینید با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز کاهش می یابد.

به زودی ارائه فرمول قیمت برای کنترل قیمت خودروهای مونتاژ شده

سخنگوی وزارت ایمنی با بیان اینکه تنها راه حل افزایش عرضه است تا تقاضای سرمایه ای در مورد خودرو شکل نگیرد، گفت: کاری که باید انجام دهیم افزایش تولید است و واقعا راهی جز افزایش تولید نداریم. و عرضه کنند. اما از سوی دیگر ابزارهایی برای کنترل بازار وجود دارد. این ابزار به طور طبیعی در شرایط ثبات اقتصادی بهتر عمل می کند. به عنوان مثال، قیمت خودروی چینی از خودروسازان خصوصی در کشور همسایه، 500 میلیون تومان ارزانتر از قیمت آن در کشور ما است. در این حوزه نیز در آینده نزدیک برای کنترل فرمول تعیین قیمت خودروهای با این شرایط اقدام می شود تا دیگر نتوانند قیمت را یک سطح افزایش دهند.

مشاور وزیر صمت در خصوص تفاوت قیمت کارخانه با بازار خودرو تصریح کرد: قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو و سایپا در یک سال گذشته تغییری نکرده است.

وی در پاسخ به اینکه برنامه وزارت ایمنی برای کاهش قیمت کارخانه نسبت به بازار چیست و کدام نهاد مسئول کاهش این تفاوت است؟ وی تصریح کرد: بانک مرکزی حافظ ارزش پول است. بر اساس گزارش مرکز آمار از تورم تولیدی، این تورم برای صنعت خودرو در فصل تابستان دو درصد بوده است. یعنی با فرض دو درصد تورم ماهانه توانسته ایم زنجیره تامین خودرو را کنترل کنیم. اینها مواردی است که وزارت حریم خصوصی باید روی آنها تمرکز کند. موضوع مربوط به سیاست‌های کلان و متغیرهای کلان اقتصادی است و نمی‌توان منکر آن شد و همه می‌دانند که اینها در اختیار وزارت محرمانگی نیست.

قالیباف در پاسخ به تحقق وعده مهرماه سال گذشته وزیر صمت مبنی بر کنترل بازار خودرو در مدت یک سال، گفت: دولت در تلاش است تا تورم را کنترل کند. پیش بینی من حدود اواخر بهار سال آینده و اوایل تابستان است که عرضه در بازار خودرو افزایش می یابد. همانطور که گفته شد، یک میلیون خودرو قطعا بازار را اشباع می کند، چرا که با توجه به اینکه نیاز کشور به خودرو یک و نیم میلیون خودرو است و یک میلیون نیز عددی است که باید ظرف یک سال تحویل داده شود. بنابراین با عرضه آن پس از شش ماه به کنترل بازار کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید