فرهنگ عاشورا موفق ترین الگو برای گسترش ایران قدرتمند بود/ تاسوعای حسینی; نماد وحدت شیعه و سنی در پایتخت ایران اسلامی


ساعت: 07:44
تاریخ انتشار: 1401/05/16
کد خبر: 1888358

تعدادی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان گفتند: فرهنگ عاشورا دلیل محکمی برای تقویت انقلاب اسلامی و ایرانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، تاسوعای حسینی بار دیگر از راه رسید و نام حضرت ابوالفضل العباس (ع) بر سر زبان ها افتاد.

تاسوعا یادواره شهادت ایثار، ادب و رشادت مردی است که با گذشت بیش از 1400 سال از تاریخ، کرامتش همچنان روشن است و نامش با وفاداری، ادب و مردانگی گره خورده است.

امروز خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های تمام شهرهای سیستان و بلوچستان در عزاداری امام حسین (ع) غوغا می‌کند و در کنار این عزا، مردم اهل سنت با اهدای نذورات و هدایا و نیز توزیع نذورات ارادت خاص و ویژه خود را نشان می‌دهند. .



عشق به امام حسین (ع) شیعه و سنی نمی شناسد

مولوی عبدالصمد کریم زایی امام جماعت اهل سنت شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در واقع امام حسین (ع) مظهر آزادی بود و شهادت این مرد بزرگ در اوج مظلومیت قلب انسان را به درد می آورد. هر آزاده دوستی باعث غم و اندوه می شود. و این عزاداری فقط مخصوص شیعیان نیست، عشق و ارادت برادران اهل سنت خاص و ویژه است.

وی با بیان اینکه مردان و زنان اهل سنت علاقه شدیدی به اهل بیت پیامبر اکرم (ص) دارند، تصریح کرد: امام حسین (علیه السلام) در حقیقت در راه باطل ایستادگی کرد و در راه احیای دین مبین اسلام به شهادت رسید. . .

امام اهل سنت ایرانشهر تصریح کرد: در واقع ماه محرم زمان قیام امام حسین (ع) بود و زمانی که مردم کوفه نامه های متعددی به این بزرگوار نوشتند و از ایشان خواستند که آنان را در برابر ظلم و ستم رهبری کند. برخاست.

وی خاطرنشان کرد: اما قبل از قیام امام حسین (علیه السلام) مسلم بن عقیل را برای تحقیق و کشف حقیقت ماجرای کوفه به کوفه فرستاد و نتیجه این شد که به آن شهر رفت، اما وقتی که مردم کوفه با هفتاد و دو نفر از یارانش قیام کردند و از یاری و همکاری با امام امتناع ورزیدند و او را تنها گذاشتند.

مولوی کریم زی خاطرنشان کرد: حضرت استاد مفتی محمد شفیع عثمانی رحمه الله می فرمایند امام حسین (ع) برای سه هدف قیام کردند که عبارت بود از تحقق فرامین پروردگار مهربان، احیای سنت شریف رسول خدا (ص) و دیگری عدالت بود.



تاسوعا و عاشورا از مهمترین روزهای دین سنن است

مولوی عنایت الله رسولی زاده از علمای اهل سنت شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن تسلیت به مناسبت حلول ماه محرم گفت: امام حسین علیه السلام متعلق به همه بشریت و ارادت و عشق است. اهل بیت (علیهم السلام) از جمله آنهاست، پیروان اهل سنت اگر از شیعه بیشتر نباشند، مسلماً کمتر از آنها نیستند.

وی هدف واقعه عاشورا را احیای امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز دانست و افزود: خون حسین (علیه السلام) عزت اسلام است به گونه ای که اگر به کربلا نرفته باشد، هیچ کس نیست. افتخار برای دین اسلام

این عالم اهل سنت با بیان اینکه تاسوعا و عاشورا از مهم ترین روزهای مذهب اهل سنت است، گفت: اهل سنت در چنین روزهایی با صدقه و انفاق به ایتام ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش نشان می دهند. از شادی و تلاوت قرآن خودداری می کنند.

وی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) قیام کرد تا ذلیل نشود، ادامه داد: همگونی باید از اهل بیت که مظهر مخالفت با ظلم و ستم هستند الگو بگیرد و سینه آنان را در برابر ظالمان حفظ کند. مقاومت کردن

رسولی زاده قیام امام حسین (ع) را نماد عظمت و حقانیت دین مبین اسلام دانست و تصریح کرد: این قیام خنثی شدن بسیاری از اغتشاشات و ترفندهای شوم دشمنان را در پی داشت.

وی با بیان اینکه روزه گرفتن در ایام تاسوعا و عاشورا یکی از سنت های اهل سنت است، گفت: حماسه ای که امام حسین (ع) و یاران باوفایش در سال 61 هجری قمری در واقعه عاشورا آفریدند، برای همیشه در خاطره مسلمانان اطراف خواهد ماند. جهان و فراموش نخواهد شد.

امام حسین (ع) پرچمدار شهدای مظلوم کربلا

مولوی دوست محمد دروخ امام جمعه اهل سنت کهک در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اهل بیت پیامبر(ص) در نزد همه ادیان از جایگاه والایی و ویژه ای برخوردارند، اما به اعتقاد اهل بیت(ع) سنّت ها، پرچمداران شهدای اسلام حضرت علی (ع) و پرچمدار شهدای مظلوم کربلا امام حسین (علیه السلام) است.

وی افزود: اهل سنت ارادت خاصی به اهل بیت به ویژه امام حسین (ع) دارند و این بزرگواران را محور وحدت مسلمانان می دانند.

مولوی داروخ ادامه داد: از نظر اهل سنت، موضوع عاشورا عزای عمومی است و این واقعه دل همه مسلمانان را آزرده می کند و امروز در ماه محرم، مسلمانان اهل سنت مراسمی از جمله قرائت قرآن، سخنرانی و تبیین مظلومیت برپا می کنند. واقعه کربلا و نذری دادن.

وی تصریح کرد: واقعه تاریخی عاشورا مسلم است که امام حسین (ع) با یاران معدودی خود به سرکوبگرانه ترین شکل ممکن توسط یزید بن معاویه در راه خدا و برای حفظ دین اسلام در کربلا و در تاریخ به شهادت رسیدند. روز عاشورا و اهل بیتش که خاندان پیامبر (ص) به ظالمانه ترین وجه اسیر شدند.

امام اهل سنت خاطرنشان کرد: مردم اهل سنت معتقدند که شهادت امام حسین (ع) برای نجات دین جدمش از انحراف و اعتلای هر چه بیشتر دین مبین اسلام انجام شد و به همین دلیل همه مذاهب اسلامی دارای یک امر هستند. موظف به عنوان یک مسلمان برای حفظ حرمت در این ایام.

وی با اشاره به اینکه ارادت قلبی اهل سنت به امام حسین (ع) مشهود است، تاکید کرد: با آغاز ماه محرم و به ویژه ایام تاسوعا عاشورا و با توجه به ایام سوگواری امام حسین (ع) اهل سنت مجالس و جشن می گیرند. بسته اند زیرا محبت به خدا و رسول و اولیای خدا یکی از پایه های اعتقاد و عمل اهل سنت است.



عشق به امام حسین(ع) از سنت های دیرینه اهل سنت است

مولوی عبدالله حسن زهی امام اهل سنت هامون در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پیامبر اسلام (ص) در خصوص حفظ حرمت ماه محرم و روز تاسوعا و عاشورا حدیث جابر و عبدالله بن. عباس که بر این روز و حفظ حرمتش در این ایام تاکید زیادی داشت. و اهل سنت نیز بر حفظ حرمت این ایام و غمگین بودن این ایام به دلیل شهادت این بزرگوار تاکید دارند.

وی افزود: پیامبر(ص) تاسوعا و ماه محرم را شهرالله نامیدند و در آن ماه به عبادت و تقرب بیشتر به خدا و روزه اهمیت دادند.

امام جمعه اهل سنت در خصوص جایگاه امام حسین(ع) در میان اهل سنت فرمودند: امام حسین(ع) از نظر اهل سنت هم فرزند پیامبر و هم نوه اوست و هم محب اهل سنت است. بیت (علیه السلام) به ویژه فرزندان حضرت علی (ع) یعنی امام حسن و امام حسین (ع) و همه 12 امام آن را جزء ایمان می دانند و در روایات اهل سنت نیز تأکید شده است که محبت اهل بیت البیت جزء ایمان است، یعنی اگر محبت اهل بیت را در دل نداشته باشد، ایمانش ناقص است.


وی بیان کرد: در گذشته دشمنان اهل بیت می خواستند اهمیت این ایام را نشان دهند و امروز نیز به دروغ این سروصدا ادامه دارد.

مولوی حسن زهی گفت: در اینکه احادیث و اسناد زیادی درباره ماه محرم و شهادت امام حسین (ع) و فضایل فراوان وجود دارد، تردیدی نیست.

وی خاطرنشان کرد: شهادت امام حسین (ع) و صلوات بر نهضت روشن و حیات پربرکت آن حضرت قطعا رستگاری اخروی را در پی خواهد داشت.



وحدت شیعه و سنی یک اصل است که باید حفظ شود

مولوی عارفی امام جماعت شهرستان ناگور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آیا ممکن است کسی که خدا و رسولش محمد مصطفی(ص) و قرآن کریم را قبول دارد نوه حضرت امام حسین(ع) را نپذیرد. ص) .ع) و اهل بیت؟بیت کشتی نجات جهان اسلام است و هرکس سوار بر این کشتی شود بی شک نجات خواهد یافت.

امام جمعه شهرستان ناگور با بیان اینکه امام حسین (ع) مظهر آزادی خواهی و مبارزه با ظلم و ستم است، تصریح کرد: پیروان ادیان دیگر و کسانی که ظلم و ستم را نمی پذیرند نیز نماد امام حسین (ع) هستند. و امروز ما در جهان شاهد این ظلم و آزادیخواهی هستیم.

مولوی سید محمد درتکیده یکی دیگر از علمای اهل سنت شهرستان چابهار نیز در این باره گفت: مردم مکران و دشتیاری ماه محرم را ماه حسین (ع) می دانند که در واقع شهادت امام حسین (ع) را به یاد دارند. آنها را ذخیره می کند.

وی با اشاره به اینکه اکثر بزرگان در روزهای تاسوعا و عاشورا یعنی نهم و دهم محرم روزه می گیرند، خاطرنشان کرد: حسین (ع) و یارانش که شهادت خود را با لبانی تشنه و گرسنه بیان کردند تا اندکی از درد و رنج خود احساس کنند. در دشت کربلا تحمل کرد.

وی ادامه داد: حضرت امام حسین(ع) در نزد اهل سنت جایگاه ویژه ای دارد، در نزد اهل سنت، صحابه و اهل بیت پیامبر(ص) و یاران پیامبر جایگاه ویژه ای دارند، اما امام حسین(ع) ص) در نزد اهل سنت جايگاه هاي متعددي دارد، اهل سنت چون جزء اصحاب پيامبر هستند و مقام اصحاب پيامبر از نظر اهل سنت بسيار عظيم و بزرگوار است. – اهل سنت و همچنین از اهل بیت رسول خدا (ص) است که جایگاه ویژه ای است.



روز تاسوعا یادآور رشادت های ابوالفضل العباس و جوانان بنی هاشم است.

مولوی منصور درزاده از اساتید حوزه علمیه فاروقیه نیکشهر در خصوص ارادت اهل سنت به برائت و طهارت اهل بیت علیهم السلام گفت: در ایام محرم هیچ مسلمانی نیست که مسلمان نباشد. که بیشتر نگران واقعه کربلا و کشته شدن نثاری و شهادت حضرت حسین (ع) و حضرت عباس (ع) است. واکنش نشان نده و ناراحت نباش، اهل سنت از این حادثه مستثنی نیستند.

وی افزود: با وجود گذشت 1400 سال از این واقعه دلخراش و دلخراش، هنوز وقتی این واقعه را مطالعه می کنیم و شخصی آن را بازگو می کند، اشک از چشمانمان جاری می شود.

این عالم اهل سنت افزود: حضرت حسین (رضی الله عنه) نوه پیامبر اکرم (ص) و حضرت ابوالفضل (رض) فرزند حضرت علی مرتضی (رض) است، آیا مؤمن و مسلمان ممکن است مدعی شود. مسلمان باش و دل به خاندان پاک و مطهر پیامبر است؟ (ص) نفرت دارد. دل ما اهل سنت مملو از محبت حسین و حسن و عباس و زین العابدین و محبت همه اهل بیت است.

وی افزود: ما اهل سنت با شنیدن نام امام حسین (ع) ایمان در دل ما زنده می‌شود و وقتی واقعه کربلا را بازگو می‌کنیم، اشک از چشمانمان سرازیر می‌شود.

امر به معروف و نهی از منکر موجب حفظ وحدت در نظام و حکومت اسلامی می شود

مولوی حسین زهی امام جمعه شهرستان هش در گفت و گو با خبرنگار ما، قیام امام حسین (ع) را موثرترین قیام تاریخ علیه فساد و قیام حکومت وقت در راستای امر به معروف و نهی از منکر گفت: جامعه ای که می خواهد بیدار شود و برای جلوگیری از ناآرامی های داخلی و خارجی، فرهنگ حسینی باید سرلوحه حکومتش باشد.

وی بیان می کند: امام حسین (ع) وقتی فساد اخلاقی و اجتماعی بیت المال و بی اعتنایی به خوب و بد در حکومت یزید را دید، تصمیم گرفتند برای نجات جامعه اسلامی از شر حکومت فاسد یزید قیام کنند. هرج و مرج بزرگ.ببخش

این عالم اهل سنت افزود: فرهنگ حسینی باید آرمان و درس بزرگی برای ملت شریف ایران باشد، برای تقویت انقلاب اسلامی و ایرانی مقتدر باید فرهنگ حسینی را سرمشق امر به معروف و نهی از منکر قرار دهیم. تحقق آرمان های انقلاب و کاهش آسیب های اجتماعی را امتحان کنیم.

به گفته وی، اگر جامعه ما جامعه سالمی نباشد، اگر مفسده و بی ضابطه باشد، ریشه نظام متزلزل می شود، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر وظیفه هر جامعه و حکومتی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید