رهبر معظم انقلاب: به اختلاف شیعه و سنی نرسید / صد بار تکرار می کنیم; باز هم یک طرف صدایش را در مورد شیعه و سنی بلند می کند

رهبر معظم انقلاب: به اختلاف شیعه و سنی نرسید / صد بار تکرار می کنیم;  باز هم یک طرف صدایش را در مورد شیعه و سنی بلند می کند

روز جدید : صد بار تکرار می کنیم که یکی از کشورهای دیگر در مورد موضوع شیعه و سنی و اختلاف و تفرقه صدای خود را بلند می کند. چرا آنها این کار را انجام می دهند؟ چرا برای دشمن کار کنیم؟ آیا نمی دانند انگلیسی ها هنر اختلاف افکنی دارند و یکی از کاستی ها و کاستی هایی که انگلیسی ها همیشه از آن استفاده کرده اند، شکاف بین شیعه و سنی است؟ حالا رفته رفته دیگران در این اندیشکده های آمریکایی، اندیشکده های سیاسی و… یاد گرفته اند. می بینید می گویند بله، بعضی ها شیعه هستند، بعضی جاها شیعه هستند، بعضی جاها سنی هستند. شیعه و سنی به آنها رسیده است! برادرانه با هم زندگی نکنید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار با نمایندگان حج امسال، حج را رکن حیات بشری دانستند و پیام‌ها و درس‌های مهمی را در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و ضرورت تامین آن در بر دارند. امنیت همه نمازگزاران به ویژه زائران ایرانی.اسلام به دولت میزبان تاکید کرد.

گزیده سخنان ایشان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای به شرح زیر است:

* مژده بسیار خوبی بود که پس از دو سال حبس، خداوند متعال این باب را به روی نمازگزاران ایرانی، مشتاقان ایرانی و سایر برادرانی که در کشورهای دیگر هستند، باز کرده است. این دعوت الهی است که در را می گشاید، راه را برای شما باز می کند. این لطف هیچکس نیست، قبولی آرزوی شما و عباد محترم از سوی پروردگار عالم است. خدا تو را حفظ کند. با سلامتی و امنیت و استجابت دعا و دریافت عنایات الهی اگر خدا بخواهد با دست پر همه نمازگزاران بازگردید.

* اگر بتوانیم در حوزه حج بحث لازم را انجام دهیم، متوجه می شویم که چه فوایدی برای اهل حج دارد و چه طیف عظیمی از زندگی انسان ها این فواید را در بر می گیرد. قرآن کریم تقریباً تمام حکمت حج را در یک جمله کوتاه عازم حج می‌کند و اگر بتوانیم فکر کنیم، می‌توانیم از دعای معصوم استفاده کنیم و در قرآن تدبر کنیم و خیلی چیزها را از این یکی بفهمیم. کلمه. در همین سوره مائده می فرماید:
اینجا خداوند متعال می فرماید که حج رکن حیات انسان است، خیلی مهم است. قیام برای مردم متعلق به مردم است، متعلق به من و شما و انسان و این و آن و چند نفر است که تعداد نسل و جمعیت و گروه نیست، متعلق به مردم است، متعلق به بشریت است، قیام است. برای انسان ها

* یکی از مسائل مهم در حج، همزیستی است، افرادی که فرهنگ های مختلف، مکان های مختلف، رنگ های مختلف، زبان های مختلف را نمی شناسند، باید در اینجا با هم زندگی کنند، یعنی حق نداری با هم روبرو شویم، مشکل داشته باشی، با هم زندگی کنی. ما همین قلم را، همان قلم همزیستی را ببینیم، الان در دنیا چه مشکلاتی داریم، مشکلات انسانی، نه فقط مشکلات مسلمانان؟ همزیستی بلد نیستند، به هم تجاوز می کنند، به هم تهمت می زنند، دلتنگ هم می شوند، همدیگر را می زنند، حاج همزیستی را یاد می دهد، در یک زمان محدود نمونه ای از همزیستی را به شما نشان می دهد، می گوید زندگی این گونه است. باید باشد.

* یکی دیگر از مصادیق آموزش حج، تربیت ساده زیستی است، احرام مظهر غیر زیستی صرف است، یعنی احرام زیاد نیست، همان طور که بدن شما را می پوشاند، فقط بدن شما را می پوشاند، صرفاً زیستی است. برای زندگی لازم نیست. شما آنطور لباس می پوشید، احرام زندگی می کنید، نه، اما او از شما می خواهد که این کار را یاد بگیرید، یاد بگیرید که می توانید ساده زندگی کنید و باید یک زندگی ساده را ترویج کنید. این همان سؤال قبلی در مورد همزیستی است. اگر به بدبختی ها و مشکلات عدیده دنیا به خاطر این زیاده خواهی ها و اشرافیت ها و تجملات و امثال آن نگاه کنید، بخش عظیمی از ثروت دنیا در همه جا خرج این چیزها می شود. الان در کشور ما متأسفانه همین طور در جاهای دیگر ده ها صدها برابر بیشتر خرج این کارها می شود. در اینجا یک تعهد دیگر برای ساده کردن زندگی است. یعنی خصوصیت حج این است که وقتی می خواهد درس بدهد اینطور درس می خواند یعنی باید این چند روز زندگی ساده داشته باشی، این هم تربیت است، این یک سبک زندگی است.

* در این سفر لحظه های لحظه را ارزیابی کنید. البته این را بارها گفته ام، بازاریابی عیب است. این که با هر قصدی برویم، خرید کنیم، مثلاً بهانه بیاوریم، چنین چیزی لازم نیست، لازم نیست، نه، لازم نیست. به جای گذراندن وقت در آن بازارهای آشفته که دیگر نمی‌خواهم تعابیر تندتر انجام دهم، که واقعاً جای تعابیر تندتر است، به جای وقت گذرانی در آن بازارها و این مغازه‌ها و گشت‌ها برای شخصی که می‌خواهید سوغاتی بخرید، به آنجا بروید. دو رکعت نماز مسجد الحرام را بخوانید. دو دست دعا. برو دور کعبه برایش طواف کن. برو اونجا نماز بخون برو نصف صفحه قرآن برایش بخوان. این یک سوغات واقعی است. کاری که آنجا به عنوان سوغاتی انجام می دهید که گرانتر از فضای داخلی است، فضای داخلی در بسیاری از موارد بسیار بهتر، بهتر و ارزان تر است، آن را به اینجا ببرید. اگه میخوای به کسی چیزی بدی هدیه خوبه عیبی نداره همینجا تهیه کن چرا اونجا تهیه کنی؟ چه کسی کمک کند؟ به چه قیمتی؟ به چه قیمت معنوی، غیر از قیمت جیبی و مادی!

* حج مظهر وحدت امت اسلامی است. سعی کنید این اتحاد را به هم نزنید. ائمه علیهم السلام برای شرکت در نماز جمعی از پیشکسوت نمازگزار در مسجدالحرام امام صادق(ع) رفتند. قصد شرکت داشت. ببینید این برای چیست؟ چرا این کلمات را فراموش می کنیم؟ صد بار تکرار می کنیم که یک کشور بار دیگر صدای خود را در مورد شیعه و سنی و اختلاف و تفرقه بلند می کند. چرا آنها این کار را انجام می دهند؟ چرا برای دشمن کار کنیم؟ آیا نمی دانند انگلیسی ها هنر اختلاف افکنی دارند و یکی از کاستی ها و کاستی هایی که انگلیسی ها همیشه از آن استفاده کرده اند، شکاف بین شیعه و سنی است؟ حالا رفته رفته دیگران در این اندیشکده های آمریکایی، اندیشکده های سیاسی و… یاد گرفته اند. می بینید می گویند بله، بعضی ها شیعه هستند، بعضی جاها شیعه هستند، بعضی جاها سنی هستند. شیعه و سنی به آنها رسیده است! برادرانه با هم زندگی نکنید. بله اختلاف است، در عقاید اختلاف است، در عقاید اختلاف است. اما یک نظر نیز وجود دارد. ما خیلی چیزهای مشترک داریم. آیا اصلا باید آنها را نادیده گرفت و به سراغ اختلافات رفت؟ نرو، ترک نکن. امام رضی الله عنه از نماز جمعی در داخل کاروان ها نهی کرد و سپس فرمود نه، برو در مسجد نماز بخوان. این برای همان اتحادیه است. تا می توانید این اتحاد را ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید