فروش فیلترشکن از روز جدید رسمی شد

فروش فیلترشکن از روز جدید رسمی شد

مجتبی کاوه: اظهارات اخیر یکی از کارکنان اتحادیه صنف فناوران رایانه را می توان قانونی سازی غیرمستقیم خرید و فروش ضد فیلتر دانست. اظهارات WeTide حاکی از آن است که فروش VPN در یک اتحادیه رسمی و دارای مجوز در کشور به صورت گسترده در حال انجام است و سندیکای متولی آن اتحادیه در تلاش است تا به این تجارت ذاتا غیرقانونی شکلی منظم و رسمی و قانونی بدهد. حداقل خریداران VPN آسیب نخواهند دید. سعید نقوی بازرس این اتحادیه می گوید: پس از فیلتر شدن پلتفرم های خارجی، شرکت هایی که کارشان وابسته به این سکوها است درخواست خرید فیلتر کردند تا بتوانند فعالیت اقتصادی خود را حفظ کنند.

هزینه VPN یک ساله؛ 280 تا 300 هزار تومان

وی همچنین قیمت این فیلترها را اعلام کرد; 280 تا 300 هزار تومان! نقوی همچنین جزئیات دیگری در مورد گسترش بازار VPN ارائه کرد که برای صاحبان مشاغل آنلاین به مشکل تبدیل شده است. از جمله اینکه این فیلترشکن ها با ادعای بازکردن تمامی سایت ها و پلتفرم های فیلتر شده تا یک سال توسط فروشندگان به فروش می رسد، اما این ادعا چندان منصفانه نیست چرا که فیلترشکن ها در هفته های اخیر مدتی کار کرده اند. در واقع کارکرد فیلترها به شدت فیلترینگ بستگی دارد و در شرایط فعلی که پلتفرم های فیلترینگی مانند اینستاگرام مسدود شده اند، بسیاری از موارد فیلتر پاسخگوی نیاز فعالان اقتصادی نیست.

نکته مهم مورد توجه در سخنان این مقام صنفی این است که وی اذعان داشت که در حال حاضر برخی از نت‌کافه‌ها، اتحادیه‌های فناوری یارانه‌ای و خدمات موبایلی فیلترشکن و امکان ثبت شکایات خریداران VPN در اتحادیه‌ها را می‌فروشند. صحبت کرد و اظهار داشت در صورت عدم رضایت خریداران از خرید فیلتر می توانند به اتحادیه مربوطه مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند!

چرا یک کارخانه VPN راه اندازی نمی کنید؟!

مشخص نیست که اگر شخصی از خرید فیلتر ناراضی باشد و به سندیکا شکایت کند، سندیکا از سندیکا بخواهد که VPN معیوب را پس بگیرد و VPN بهتری به مشتری بدهد یا مجوز سندیکا را جریمه یا لغو کند. تولید کننده قهوه مرتبط به دلیل فروش یک محصول غیرقانونی. او این کار را می کند؟!

رضا الفت نسب از اعضای اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گفتگو با خبرنگار «آرمان مراز» نتوانست به این سوال پاسخ دهد. وی معتقد است شاید اتحادیه فناوری های یارانه ای بخواهد به نحوی از آسیب دیدگان خریداران VPN معیوب از شبکه های قهوه خانه ای جلوگیری کند اما این نوعی رسمی شدن بازار غیرقانونی VPN است. الفت نسب با کنایه می گوید: انگار کسانی که VPN می خرند باید از خرید خود راضی باشند! اگر اینطور است، چرا یک کارخانه VPN راه اندازی نمی کنید؟

این عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی ناامیدی خود را از وضعیت موجود پنهان نمی کند و درباره آخرین آمار زیان و زیان کسب و کارهای اینترنتی از فیلترینگ می گوید: آمار همان است که قبلا گفتیم و اتاق بازرگانی هم گفته است. و سایر بخش های مرتبط اگر فقط به 400000 کسب و کار آنلاین فعال در اینستاگرام و خانوارهایی که از درآمد این مشاغل امرار معاش کرده اند نگاه کنید، متوجه خواهید شد که میزان آسیب هایی که به مشاغل و زیر مجموعه های آنها وارد می شود. به صورت روزانه توسط سایت فیلترینگ . الفت نسب تصریح می کند: اتحادیه در حالت نیمه تعطیل است و به همین دلیل ارزیابی از سوی اتحادیه صورت نگرفته است، اما گزارش های منتشر شده از سوی سازمان صنف رایانه ای استان تهران مشخص می کند که تمامی فعالان این حوزه متحمل خسارت شده اند. وی با اشاره به ارقام این گزارش توضیح می دهد: این گزارش حاکی از آن است که 53 درصد از بنگاه های اقتصادی اعلام کرده اند در صورت ادامه محدودیت ها روزانه 50 میلیون تومان ضرر خواهند کرد. 21 درصد زیان 50 تا 100 میلیون تومانی و حدود 18 درصد نیز بین 100 تا 500 میلیون تومان زیان گزارش کرده اند.

الفت نسب ادامه داد: با قطع شدن پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام بخش مهمی از ورود به سایت ها از بین رفت و از سوی دیگر شاهد بودیم بسیاری از کاربران به دلیل استفاده از فیلترشکن با مشکلاتی مواجه شدند. در درگاه پرداخت وارد می شوند اما به دلیل روشن بودن VPN نمی توانند پرداخت کنند و فکر می کنند مشکل از اینترنت است.وی گفت: حجم خریدهای غیرضروری مردم نیز در این شرایط به شدت کاهش یافته است و طبیعی است که محیط اجتماعی بر رفتار خرید افراد تأثیر می گذارد.

شعارهای کمپین چه شد؟

این عضوهیئت مدیره اتحادیه صنف های مجازی با تاکید بر اینکه شعارهای آقای رئیسی در زمان انتخابات به نوعی ما را دلگرم کرد، گفت: ایشان اشاره کردند که ممکن است اینستاگرام که محل کسب و کار مردم است، باشد. بسته؟ حتی کمیسیون اقتصاد دیجیتال ابتدا در دولت سیزدهم تشکیل شد و بسیاری از فعالان این حوزه احساس کردند که باید به این موضوع توجه ویژه ای شود، اما امروز می بینیم که این کمیسیون در جایگاه مطالبه گری قرار نگرفته و پاسخی به آن داده نمی شود. پرسش‌های فراوان ما برای شفاف‌سازی، همچنین چشم‌اندازی برای آینده ارائه نمی‌کند.

وی گفت: فکر می کنم برای رفع مشکل باید سوء تفاهم ها رفع شود. در جریان اتفاقات اخیر تعدادی از فعالان عرصه اقتصاد دیجیتال و تعدادی از همکاران ما دستگیر شدند، اما متاسفانه با دخالت مستقیم وزارت حریم خصوصی، در مهمترین مقطعی که نیاز به اتحادیه داریم، پیگیری کنیم. ، اتحادیه نداریم و دستمان بسته است.

الفت نسب در تشریح این موضوع ادامه داد: در واقع وزارت صمت با بهانه های عجیب و غریب انتخابات صنفی را به تعویق انداخت و به کرونا و رمضان و … اشاره کرد و اکنون در این شرایط که قطعی اینترنت عمر فعالیت های مجازی را رقم زده است. ، یک سازمان برای مشاوره و هیچ سوء تفاهمی وجود ندارد.

وی به تاریخچه طرح تعمیر و نگهداری اشاره کرد و تصریح کرد: آنچه ذهن ما را درگیر می کند و ما را از برنامه ریزی برای آینده باز می دارد این است که قبل از این اتفاقات طرح تعمیر و نگهداری مطرح شده بود و هشدارهایی برای ایجاد محدودیت داده شده بود. الان هم معلوم نیست وضعیت اینترنت عادی میشه یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید