فشار امارات و اسرائیل بر آمریکا برای تضمین امنیت در صورت احیای برجام

فشار امارات و اسرائیل بر آمریکا برای تضمین امنیت در صورت احیای برجام

روز جدید یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گفت که مذاکرات در مورد چشم انداز این تهدیدات ادامه دارد. مقامات ایالات متحده تعهد ایالات متحده به یک طرح خاص را مجدداً تأیید نکرده اند. وزارت خارجه اسرائیل از اظهار نظر خودداری کرد و وزارت دفاع اسرائیل نیز به درخواست بلومبرگ پاسخی نداد.
امارات متحده عربی و اسرائیل در حال لابی گری با آمریکا هستند تا در صورت احیای برجام، استراتژی امنیتی خاورمیانه را تدوین کنند. جنگ در اوکراین و شروع قیمت نفت به این دو کشور اهرمی داد تا تضمین هایی را که در سال 2015 دریافت نکردند، تضمین کنند.

پنج نفر از خودی ها به بلومبرگ گفتند که دو دشمن سابق که در سال 2020 روابط دیپلماتیک برقرار کردند، خواستار رویکردی منسجم هستند که شامل تقویت دفاع موشکی و به اشتراک گذاری اطلاعات است. این سه نفر گفتند که اسرائیل و امارات متحده عربی با دولت بایدن در تماس جداگانه بوده‌اند، اما از ترس اینکه ایران از درآمدهای نفتی برای تامین مالی بیشتر گروه‌های مسلح نیابتی خود در خاورمیانه استفاده کند، هماهنگ شده‌اند.

یک مقام وزارت امور خارجه به بلومبرگ گفت که ایالات متحده متعهد شده است که با شرکای خود در منطقه ای محافظت شده از “تجاوز خارجی” برای مقابله با تهدید ایران همکاری کند.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گفت که مذاکرات در مورد چشم انداز این تهدیدات ادامه دارد. مقامات ایالات متحده تعهد ایالات متحده به یک طرح خاص را مجدداً تأیید نکرده اند. وزارت خارجه اسرائیل از اظهار نظر خودداری کرد و وزارت دفاع اسرائیل نیز به درخواست بلومبرگ پاسخ نداد.

کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل با توافق هسته ای 2015 مخالفت کرده اند.از آن زمان دولت های عربی به دنبال گسترش روابط با روسیه و چین برای جایگزینی حضور آمریکا در منطقه با سپر جایگزین هستند. روابط اعراب با واشنگتن به حدی بدتر شده است که آنها اخیراً از پیوستن به تلاش های ایالات متحده برای منزوی کردن مسکو و آرام کردن بازارهای انرژی خودداری کردند، زیرا حمله پوتین به اوکراین نفت را به بالاترین حد خود در 13 سال اخیر رساند.

اکنون عزم دولت بایدن برای آرام کردن بازارهای انرژی و در عین حال تشدید تحریم ها علیه روسیه، به امارات متحده عربی، سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، اهرم جدیدی در مذاکرات با ایالات متحده داده است. هفته گذشته باربارا لیف، مدیر خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید، برای کاهش تنش ها از ابوظبی بازدید کرد.

به گفته منابع، مذاکرات دو کشور بر درخواست امارات برای ضمانت های امنیتی و همچنین تمایل بایدن برای صادرات نفت متمرکز بوده است. مدت کوتاهی پس از این نشست، امارات متحده عربی اعلام کرد که با سایر اعضای اوپک به علاوه افزایش سریع صادرات نفت گفتگو خواهد کرد. سپس قیمت نفت کاهش یافت و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه از این اقدام استقبال کرد. اما سپس وزیر نفت امارات انتظارات را کاهش داد و گفت که کشورش همچنان در کارتل نفتی درگیر خواهد بود.

گذشته از فقدان اهرم فشار واشنگتن در ریاض به دلیل امتناع بایدن از تماس با محمد بن سلمان، روابط ایالات متحده با امارات در پایین ترین سطح خود قرار دارد، واقعیتی که علنی شده است اما در عمل از زمان شروع جنگ. اوکراین. به آن پرداخته شده است. عمق این نارضایتی زمانی آشکار شد که امارات متحده عربی به قطعنامه محکومیت تجاوز روسیه در شورای امنیت سازمان ملل رای ممتنع داد.

دو منبع آگاه به بلومبرگ گفتند که امارات متحده عربی به دنبال استفاده از وضعیت موجود برای پوشش بیشتر سامانه‌های دفاع موشکی تاد و پاتریوت، به ویژه پس از حملات موشکی و پهپادی در ابوظبی است. انتظار می رود که ایالات متحده شکلات های دیگری برای امارات داشته باشد، از جمله بسته ای از اقدامات علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن. البته حوسی ها به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی نخواهند شد، هرچند که به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا، این کشور از هدف قرار دادن رهبران و نهادهای حوثی که در بی ثبات کردن منطقه و تحمیل رنج های انسانی نقش دارند، غفلت نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید