بلومبرگ: تضمین آمریکا برای حفظ برجام حتی در صورت خروج دولت بعدی

بلومبرگ: تضمین آمریکا برای حفظ برجام حتی در صورت خروج دولت بعدی

روز جدید اختلافات داخلی ایالات متحده بر سر این توافق، مذاکره کنندگان را مجبور به ارائه راه حل های خلاقانه ای کرده است که خواسته های ایران را در چارچوب کنترل و تعادل ایالات متحده برآورده کند. مقامات اخیراً گفتند که دو کشور پیشرفت هایی در زمینه غرامت های ویژه داشته اند که بهبود اقتصادی ایران را تضمین می کند حتی اگر اقدام بعدی ایالات متحده یا کنگره دوباره این توافق را لغو کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: با خروج ناگهانی دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، ایرانی‌ها اکنون می‌خواهند مطمئن باشند که دیگر فریب نخواهند خورد و با اطمینان قدرت‌های جهانی می‌توانند فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای این کشور را محدود کنند. و دوباره در دام تحریم نیفتند.

آیا چنین تضمینی امکان پذیر است؟

بیش از 100 نماینده جمهوری خواه کنگره متعهد شده اند که با هرگونه لغو تحریم ها علیه ایران توسط دولت جو بایدن مخالفت کنند. اختلافات داخلی در ایالات متحده بر سر توافق، مذاکره کنندگان را مجبور کرد تا راه حل های خلاقانه ای ارائه دهند که خواسته های ایران را در چارچوب کنترل و تعادل ایالات متحده برآورده کند. مقامات اخیراً گفتند که دو کشور پیشرفت هایی در زمینه غرامت های ویژه داشته اند که بهبود اقتصادی ایران را تضمین می کند حتی اگر اقدام بعدی ایالات متحده یا کنگره دوباره این توافق را لغو کند.

مشکل زیرساخت های هسته ای ایران چیست؟

قدرت‌های جهانی مشتاق بازگشت به این توافق هستند، زیرا مهندسان ایران در غیاب هر گونه محدودیتی، ظرفیت کشور را برای غنی‌سازی سریع اورانیوم تا سطوحی نزدیک به آنچه برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای مورد نیاز است، افزایش خواهند داد.

پیشنهاد چی بود؟

در غیاب تضمین‌ها، ایران تلاش می‌کند سانتریفیوژهای خود را دست نخورده نگه دارد تا در صورت خروج آمریکا از توافق، بتواند به سرعت مسیر خود را تغییر دهد. این راه را برای شخص ثالثی برای ارسال سوخت هسته ای و سانتریفیوژ به آنجا باز می کند. روسیه و قزاقستان به‌عنوان میانجی‌های بالقوه شناسایی شدند که در توافق اولیه به عنوان توقفگاه بالقوه سوخت هسته‌ای ایران تعیین شد. از سوی دیگر، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهاد کرد که بهترین راه برای سانتریفیوژها این است که آنها را مهر و موم و سالم نگه دارند نه از بین بردن.

در مورد نظارت هسته ای چطور؟

پس از خروج ترامپ از توافق و عملیات جاسوسی اسرائیل، آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی مبنی بر وجود اورانیوم مصنوعی در چندین سایت اعلام نشده در ایران پیدا کرد. این موضوع اکنون به عنوان یک چالش در مذاکرات مطرح شده است. ایران خواستار پایان دادن به تحقیقات به عنوان بخشی از یک توافق گسترده تر شده است. با این حال، طرف های مذاکره کننده با ایران نمی توانند به آژانس بین المللی انرژی اتمی – که به عنوان یک بازرس مستقل عمل می کند – دستور دهند که تحقیقات خود را زودتر از موعد پایان دهد. مذاکرات موازی برای یافتن راه حل انجام شده است، اما تاکنون نتیجه مشخصی به دست نیامده است.

دیدگاهتان را بنویسید