فعالیت کارخانه بازیافت زباله بوکا شاید دفعه بعد! / قرارداد پیمانکار و شهردار سابق تحت ذره بین جدید شورای شهرداری

زمان: 15:28
منتشر شده در: 1400/07/21
کد خبر: 1775893

پس از درگیری های زیاد بین شهرداری و سازمان محیط زیست ، در آگوست امسال بوکانیس شاهد افتتاح اولین کارخانه بازیافت زباله در آذربایجان غربی در شهر خود بود. اما به نظر می رسد که ادامه این کارخانه در حال حاضر با حاشیه ها و ابهامات زیادی به ویژه در قرارداد ساخت مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز ؛ امروزه اهمیت بازیافت زباله بر کسی پوشیده نیست. حجم بالای تولید زباله و نگرانی های زیست محیطی ، از یک سو ، و افزایش تقاضا و عرضه محدود منابع اولیه ، از سوی دیگر ، نگرانی های زیادی را در زمینه تولید ایجاد کرده است. با این حال ، بسیاری از این مواد یکبار مصرف قابل استفاده مجدد هستند ، که صنعت بازیافت را برای تولیدکنندگان جذاب می کند.

با رشد واحدهای تولیدی مختلف ، ضایعات صنعتی نیز افزایش می یابد. بسیاری از این ضایعات ساخته شده از مواد بازیافتی می توانند مجدداً در صنعت تبدیلی مورد استفاده قرار گیرند ، بنابراین خطوط بازیافت زباله ، تبدیل این زباله ها به مواد اولیه سایر کارخانه ها ، یکی از بهترین راه ها برای حفاظت از محیط زیست است. صرفه جویی در منابع و حداکثر استفاده از مواد اولیه و البته سودآوری بیشتر در تولید.

پس از درگیری های زیاد بین شهرداری و سازمان محیط زیست ، در آگوست امسال بوکانیس شاهد افتتاح اولین کارخانه بازیافت زباله در آذربایجان غربی در شهر خود بود. اما به نظر می رسد که ادامه این کارخانه در حال حاضر با حاشیه ها و ابهامات زیادی به ویژه در قرارداد ساخت مواجه است.

این کارخانه که در سال 1998 تخریب شد و قرار بود در اواسط سال 1999 افتتاح شود و مشکل دفن روزانه 2500 تن زباله از بوکان به صورت استاندارد و همچنین در تولید کودهای کمپوست را حل کند ، یک منبع درآمد پایدار خواهد بود. برای شهر و شهرداری بوکان.

اگرچه این کارخانه در آخرین روز کاری شورا و شهردار دوره پنجم بوکان و با حضور مدیران استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید ، اما تنها چند روز پس از لازم الاجرا شدن دوره ششم شورا ، تفاوت بین سرمایه گذار پروژه و اعضای جدید هیئت مدیره. این کارخانه که با مشورت گسترده نمایندگان بوکانی و با شرایط و راه حل های ویژه برای مشکلات زیست محیطی مجوز گرفت ، اکنون به عنوان یکی از مهمترین موارد مشکل بر روی میز شورای جدید قرار دارد.

علی گادری ، سخنگوی شورای شهر بوکان ، گفت: “ابتدا باید بگویم که همه اعضای شورای شهر بر اهمیت تفکیک زباله تاکید می کنند و بازیافت یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی و یکی از برنامه های اولویت دار ما است. از آنجا که این امر برای سلامت انسان مهم است ، اما متأسفانه در قرارداد با پیمانکار کارخانه بازیافت ، نقایص زیادی در بندهای آن مشاهده می کنیم.

قادری ادامه داد: اگر این روند شهرداری ادامه یابد ، فاجعه بار خواهد بود که ما به عنوان نمایندگان مجلس در بوکان بدون شک با این وضعیت مخالف هستیم ، زیرا انعقاد قرارداد غیرحرفه ای خلاف منافع شهرداری است.

پیمانکار باید الزامات قانونی هیئت مدیره را رعایت کند

وی افزود: در این قرارداد یک لودر ، 2 کامیون زباله و 25 کارگر شهرداری به مدت 14 سال در اختیار پیمانکار و سرمایه گذار کارخانه بازیافت قرار می گیرد که این خلاف منافع مردم و شهرداری است.

سخنگوی شورای شهرداری بوکان گفت: با برجستگی شهرداری ، فقط برای تهیه دو کامیون کمپرسی ، یک لودر و 25 کارگر مشمول قرارداد به صورت غیرحرفه ای ، سالانه بیش از یک میلیارد تن از دست می رود که این این موضوع توسط اعضای شورای شهر تصویب نشده و نخواهد شد.

وی گفت: اعضای شورای شهر جدید بوکان به هیچ وجه با کارخانه بازیافت مخالف نیستند ، اما وجود آن را برای سلامتی و محیط زیست شهر بسیار مهم می دانند ، اما منافع شهرداری را در دستور کار خود قرار داده اند. اولویت.

قادری افزود: برای رسیدگی به این مهم دو راه وجود دارد ؛ ابتدا ، پیمانکار پروژه باید الزامات قانونی شورا را رعایت کند و این بند را حذف کند که شهرداری طبق قرارداد قابلیت های خود را در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد ، وگرنه موضوع به مراجع قانونی ارسال می شود.

اعضای شورای جدید بوکان سهم ما را می خواهند

در همین رابطه ، حسن پوریان ، پیمانکار و سرمایه گذار کارخانه بازیافت زباله بوکان نیز گفت: متأسفانه تعدادی از اعضای شورای جدید بوکان از ما تقاضای سهمی می کنند که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

پوریان افزود: این کارخانه دارای کلیه مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست ، استانداری و فرمانداری و نهادهای مرتبط است و هیچگونه تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به سخنان سخنگوی شورای شهرداری بوکان در خصوص مشکلات و ضعف های قرارداد ، گفت: قرارداد کاملا قانونی و کارشناسی شده است و با توجه به شرایط روز تهیه و منعقد می شود.

بوکان ، بازیافت کننده کارخانه بازیافت زباله ، ادامه داد: “کارخانه مورد بحث در حال حاضر دچار ضرر شده است و ما به شورا پیشنهاد داده ایم که مدیریت کارخانه را به مدت شش ماه بر عهده بگیرد و پس از این مدت اعلام شود که آیا این کارخانه سودآور است یا خیر. یا سودآور “

کارخانه های بازیافت در بسیاری از شهرها آسیب دیده اند

پوریان گفت: متأسفانه کارخانه های بازیافت در بسیاری از شهرها آسیب دیده اند و این ما را بر آن داشته تا از تسهیلات شهرداری برای ادامه فعالیت های خود تحت قرارداد استفاده کنیم که به شکل یک UT 14 ساله است.

پیمانکار پروژه بازیافت زباله بوکان گفت: پیشنهاد ما این است که قرارداد را برای رای گیری نهایی به مراجع قانونی ارجاع دهیم ، اما این کارخانه تا زمان مورد نظر به شرایط فعلی ادامه می دهد تا مشکلی در بازیافت ایجاد نشود. زباله بوکان. “

دفع زباله همیشه مورد نیاز مردم بوده است

بابک رستم پور ، شهردار سابق بوکان ، که خود نقش مهمی در انعقاد قرارداد داشت ، به خبرنگاران گفت: “هر پروژه ای مستلزم بصیرت و دانش است و این دو عنصر از جمله نیازهای ساخت کارخانه بازیافت بود. “

رستم پور افزود: همانطور که همه ساکنان بوکان می دانند ، این شهر با مشکل جدی دفع زباله روبرو است که این امر نیاز به ساخت کارخانه بازیافت زباله در این شهر را تا 200 هزار نفر به طور جدی کاهش داده است.

وی ادامه داد: من از اعضای جدید شورای شهر س aالی دارم ، اگر قرارداد ما منجر به احداث کارخانه بازیافت نشود ، در شهر بوکان چه اتفاقی می افتد؟ محل پیش بینی شده در طرح کلی زباله در روستای کرامیس ، 22 کیلومتری شهر بوکان قرار دارد ، جایی که شهرداری باید چندین برابر محل فعلی دفع زباله برای این محل جدید هزینه کند.

رستم پور افزود: دفع زباله اکنون به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و هیچ شهر دیگری اجازه راه اندازی محل دفن زباله های سنتی را ندارد و مردم با محل دفن زباله های سنتی در همسایگی خود مخالف هستند.

شهردار سابق بوکان ادامه داد: با شروع کارم در شهرداری به عنوان شهردار مردم شهر ، به ویژه از روستای شیخلار ، آنها بارها بر حل مشکل محل دفن زباله در شهر اصرار کردند ، اگرچه با بسیاری از آنها روبرو بودیم. مشکلات در این موضوع مهم..

ماهیت این قرارداد مشارکت است

رستم پور افزود: ما بر اساس تجربیات قبلی خود ، با ایجاد کارخانه بازیافت زباله در سایت شیخلر ، تهدید اجتماعی را به یک فرصت اجتماعی تبدیل کرده ایم.

وی همچنین در مورد قرارداد توضیح داد: ماهیت این قرارداد مشارکت است؛ بحث قرارداد مدنی نیست ، در این قرارداد که به صورت NO است ، کمک های مالی هر دو طرف به وضوح مشخص شده است و آنها این کارخانه را با هم می سازند.

رستم پور گفت: شهرداری مشارکت کننده در این پروژه زمین فعلی محل دفن زباله بود که البته بیست سال پیش توسط شهرداری خریداری شده بود اما هیچ مدرکی مبنی بر خرید این ملک در شهرداری و حتی روستا وجود نداشت. از شیخلر ، اولین قدم برای حذف این مشکل بود.

شهردار سابق بوکان گفت: پست برق ، 25 کارگر و سه وسیله نقلیه دیگر در این قرارداد مشارکت توسط شهرداری آورده شد.

وی افزود: این قرارداد تنها مربوط به احداث کارخانه نیست ، بلکه طی سه فاز ساخت ، نفوذ و کمپوست که باید سال به سال در محل فعلی قرار گیرد ، انجام می شود.

رستم پور ادامه داد: در حال حاضر هزینه جمع آوری فاضلاب از شیخلر بیش از 200 میلیون تن در ماه است؛ یک بولدوزر و چهار محافظ در محل وجود دارد که نشان می دهد بدون توجه به کارخانه بازیافت ، این سایت در حال حاضر گران است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بهره برداری کامل از این کارخانه ، قطعاً همه ساکنان منطقه مزایای آن را مشاهده خواهند کرد؛ زیرا شهر بوکان با کاهش 90 درصدی دفع زباله روبرو خواهد شد که به معنی کاهش 50 نفر پرسنل شهرداری و کاهش هزینه های این موسسه است.

به گزارش اروم نیوز ، شکی نیست که حفاظت از محیط زیست با کاهش دفع زباله ، مقابله با آلودگی محیط زیست از نفوذ و افزایش درآمد حاصل از تفکیک بهینه پسماندهای بازیافتی تنها بخشی از مزایای تاسیسات پسماند است.

این نکات نشان می دهد که کارکنان و سرمایه گذاران کارخانه بازیافت بوکان باید به طور جدی و دور از حاشیه ، با بازنگری قرارداد منعقد شده در دوره پنجم ، نواقص آن را برطرف کنند تا هم پیمانکار و هم شهرداری آسیب نبینند. ادامه کار کارخانه مورد نظر کمک ویژه ای بود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید